Senaste nytt

Droghundar på Arlanda idag

D

Deleted member 4971

Guest
En tumregel är att aldrig göra ögonkontakt eller ens vända blicken mot tullarna, då åker man garanterat in på kontroll eller förhör.

Jag brukar titta på dem tvångsmässigt - eftersom jag vet att jag nog inte borde göra det. Men hittills har jag klarat mig. Ser väl dock inte riktigt ut som den typiske smugglaren heller kanske - vit medelålders man i kostym.

Haha jag som har ett sådant nervöst beteende, kollar på dom och verkligen kunde vara en smugglare blir aldrig tagen :( Däremot säkerhetskontroller där gillar dom den röda lampan ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Klev nyss av TAP Portugal flight TP782 från Lissabon till Arlanda. Vid jetbryggan stod ett gäng poliser uppradade med en droghund som sniffade på folks handbagage. Någon som vet vad detta berodde på? Har aldrig råkat ut för detta tidigare.

Vad jag vet har Portugal numera Europas klart mest liberala narkotikalagstiftning, skillnaden mot Amsterdam är att det är mycket enklare att få tag på tunga grejer (alltså tyngre än cannabis). Blev erbjuden kokain i Baixa nattetid i princip hela tiden när jag besökte Lissabon för ett par år sedan.


Rent tramsigt att tro att det ena skulle kunna ersätta det andra.
Går jag runt o frågar lite i Red Light kan jag säkert köpa typ 2 kg amfetamin, utan att detta skulle utlösa något "underrättelseutbyte".
Står det däremot tullare i filtret har de hygglig chans att kalla in mig, antingen p g a att jag erfarenhetsmässigt har misstänkt profil, eller för att jag inte kan låta bli att uppträda nervöst.

Är visserligen inte så insatt, men frågar man efter 2 kg på gatan låter underrättelseutbyte ganska sannolikt, det skulle ju räcka till att tända på en medelstor svensk stad en kväll och kosta nån halvmiljon kr.

Det är väl bra att det finns tull på flygplatser, men de tar ju av naturliga skäl nästan enbart doser för personligt bruk (ofta i brev) och inte en bråkdel av sina kolleger vid Öresundsbron, i färjehamnarna eller ute på Östersjön.
 
En tumregel är att aldrig göra ögonkontakt eller ens vända blicken mot tullarna, då åker man garanterat in på kontroll eller förhör.
Förlåt att jag frågar, men källa på det? Jag brukar titta på tullarna och nicka lätt i en hälsning. Har aldrig blivit kontrollerad (en kontroll hade inte heller givit något resultat för tullen). Så jag undrar lite vad du menar att man garanterat åker in på kontroll?!
 

AABack2ARN

Medlem
Brukar titta på tullarna och har aldrig tagits in på kontroll. Men man kanske inte ska skratta alltför yvigt (eller hånle) mot dem, det kan jag förstå ;)
 

Jonas C

Medlem
Förlåt att jag frågar, men källa på det? Jag brukar titta på tullarna och nicka lätt i en hälsning. Har aldrig blivit kontrollerad (en kontroll hade inte heller givit något resultat för tullen). Så jag undrar lite vad du menar att man garanterat åker in på kontroll?!

Vill man inte dra till sig uppmärksamhet så vänder man blicken bort. Det gäller även poliser, tiggare, AMEX försäljare, brottslingar, etc.
 
Vill man inte dra till sig uppmärksamhet så vänder man blicken bort. Det gäller även poliser, tiggare, AMEX försäljare, brottslingar, etc.
Så du gissade med bergsäkert tonfall när du skrev att man garanterat åkte in för kontroll om man tittade på tullarna? Jag tycker det är lite tråkigt att sprida en sådan felaktig inställning, och förstår inte riktigt varför du gör det.
 

adhoc76

Medlem
Så du gissade med bergsäkert tonfall när du skrev att man garanterat åkte in för kontroll om man tittade på tullarna? Jag tycker det är lite tråkigt att sprida en sådan felaktig inställning, och förstår inte riktigt varför du gör det.

Det är naturligtvis inte så att att man åker in bara för att man tittar på tullarna. Jag skulle vilja påstå att den som anstränger sig för att låta bli att titta har större risk att bli kontrollerad. Är ju avvikande beteenden de tittar efter....
 

johhenrik

Medlem
Så du gissade med bergsäkert tonfall när du skrev att man garanterat åkte in för kontroll om man tittade på tullarna? Jag tycker det är lite tråkigt att sprida en sådan felaktig inställning, och förstår inte riktigt varför du gör det.

Menar du på fullaste allvar att du läste det inlägget och tog det som ett bergsäkert tips och nu är du besviken att det inte fungerar, eller att det kommer orsaka stor kaos efter detta oehört felaktiga tips har cirkulerats på internet nu? :) Ibland kanske vi läser in lite för mycket i vad som skrivs på ett internetforum... :)
 
Menar du på fullaste allvar att du läste det inlägget och tog det som ett bergsäkert tips och nu är du besviken att det inte fungerar, eller att det kommer orsaka stor kaos efter detta oehört felaktiga tips har cirkulerats på internet nu? :) Ibland kanske vi läser in lite för mycket i vad som skrivs på ett internetforum... :)
Nej, inte alls, jag vet inte om du har läst mitt inlägg, men jag skriver ju att han har helt fel i vad han skriver. Hur du kan tolka det som att jag tog det som ett tips vet jag inte. Nej, detta är ingen jättegrej överhuvudtaget, men det är irriterande när folk uttrycker sig som att de vet när de i själva verket gissar / inte har någon aning.
 
Toppen