Trots flitigt resande så har jag, i stort, lyckats undvika problematiken med dricksutgifter på tjänsteresa. Nu är jag dock i dricksens förlovade land (USA) ett tag (och kommer fortsatt att vara).
Summerar man så blir det lite utgifter ändå per dag, och är man borta ett tag så blir det en betydande summa. På hotellet ska det dricksas till städningen och till frukosten (trots att den ingår i room rate). Etc, etc. Kvitto kan man ju givetvis glömma.
Hur gör ni med liknande utlägg när det ska skrivas reseräkning? Tar upp det som en separat post? Sväljer det och låter traktamentet bekosta dricksen? Annan kreativ lösning?
Vad ska man då använda hotellrummets kuvert, papper och penna, om man inte lägger dricks däri och skriver "Housekeeping"?
Jag har aldrig dricksat städning någonstans.
Jag brukar ta ut ett par hundra dollar om man är borta ett par veckor i USA. Sedan lämnar jag in växlingskontorsnotan till bokföringen. Jag redovisar dock alltid dricks där det varit ett tillägg på ett kvitto (som restaurang etc). Bell men och annat kan man ju glömma. Summa summarum så är revisionen nöjd.
Generellt finns det en tradition inom svensk bolagsredovisning att vara väldigt liberal med kostnader kring utlandsrepresentation och gåvor utomlands osv. Det saknas ju i princip riktlinjer. Värdlandets sedvänjor ska gälla. Antar att det är en gammal passning till våra stora exportbolag som behöver "smörja" rejält i utlandet.
Min fråga var mer kring tjänsteutgifterna där man inte får något kvitto. Idag har jag brännt 10 USD på hotellstädning (jobbet betalar rummet men dricksen syns ju inte på räkningen), hotellfrukost (frukost ingår i hotellkostnaden, men inte dricks till personalen. Dessutom blir man ju av med traktamente när frukosten ingår) och taxi som faktureras kunden (taxibolaget fakturerar kunden, men dricksen får jag stå för själv. Givetvis kvittofritt).
Ta upp dricksen som utgifter utan kvitto. Om ditt företag har problem med detta så får du snacka med chefen om hur detta ska hanteras i länder där det är kutym att ge dricks för allt och inget.
Ang hotellfrukosten så får man ju också göra ett val - har du bokat rum där frukost ingår, så betalar din arbetsgivare tekniskt sett för att du ska få frukost, du får ett avdrag på traktamentet och ska inte belastas i övrigt för den kostnaden. Därmed ska du även ersättas för dricks imho. Om du däremot får frukost pga status, så är det ju faktiskt inte lika självklart att det frukost "ingår" i det din arbetsgivare betalar för och därmed inte heller lika självklart att du inte betalar för frukosten själv...