Senaste nytt

Dricks på reseräkningnen - Hur gör ni?

anjak

Medlem
USA är det ända landet enligt våra resepolicy där det är ok att sätta upp dricks på reseräkningen. Har jag inget kvitto tar jag upp det som en klumpsumma i slutet och skriver en kommentar. Har aldrig varit några problem.
 

Valley

Medlem
Trots flitigt resande så har jag, i stort, lyckats undvika problematiken med dricksutgifter på tjänsteresa. Nu är jag dock i dricksens förlovade land (USA) ett tag (och kommer fortsatt att vara).

Summerar man så blir det lite utgifter ändå per dag, och är man borta ett tag så blir det en betydande summa. På hotellet ska det dricksas till städningen och till frukosten (trots att den ingår i room rate). Etc, etc. Kvitto kan man ju givetvis glömma.

Hur gör ni med liknande utlägg när det ska skrivas reseräkning? Tar upp det som en separat post? Sväljer det och låter traktamentet bekosta dricksen? Annan kreativ lösning?

Som anställd har jag tagit upp den på min reseräkning. Aldrig haft något problem.
Nu som egen gör jag indirekt samma sak. Och revisorn har heller inte haft något att invända.
 

NyfikenGrau

Medlem
Vad ska man då använda hotellrummets kuvert, papper och penna, om man inte lägger dricks däri och skriver "Housekeeping"?

Rolig anekdot från Israel, ett land där befolkningen rent generellt inte lider av blygsam förlägenhet: På det odammade, för att inte säga skitiga, bordet stod varje dag ett färdigt kuvert uppställt för oss när vi kom tillbaka till rummet. På kuvertet stod TIP med så stora bokstäver som fick plats :D
(vi gav inte en shekel på det stället)
 

Jakob K

Medlem
Jag brukar ta ut ett par hundra dollar om man är borta ett par veckor i USA. Sedan lämnar jag in växlingskontorsnotan till bokföringen. Jag redovisar dock alltid dricks där det varit ett tillägg på ett kvitto (som restaurang etc). Bell men och annat kan man ju glömma. Summa summarum så är revisionen nöjd.

Generellt finns det en tradition inom svensk bolagsredovisning att vara väldigt liberal med kostnader kring utlandsrepresentation och gåvor utomlands osv. Det saknas ju i princip riktlinjer. Värdlandets sedvänjor ska gälla. Antar att det är en gammal passning till våra stora exportbolag som behöver "smörja" rejält i utlandet.
 

Valley

Medlem
Jag brukar ta ut ett par hundra dollar om man är borta ett par veckor i USA. Sedan lämnar jag in växlingskontorsnotan till bokföringen. Jag redovisar dock alltid dricks där det varit ett tillägg på ett kvitto (som restaurang etc). Bell men och annat kan man ju glömma. Summa summarum så är revisionen nöjd.

Generellt finns det en tradition inom svensk bolagsredovisning att vara väldigt liberal med kostnader kring utlandsrepresentation och gåvor utomlands osv. Det saknas ju i princip riktlinjer. Värdlandets sedvänjor ska gälla. Antar att det är en gammal passning till våra stora exportbolag som behöver "smörja" rejält i utlandet.

Var alltså där som Bofors m fl gjort bort sig.
Man skall redovisa "provisioner" dricks :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Min fråga var mer kring tjänsteutgifterna där man inte får något kvitto. Idag har jag brännt 10 USD på hotellstädning (jobbet betalar rummet men dricksen syns ju inte på räkningen), hotellfrukost (frukost ingår i hotellkostnaden, men inte dricks till personalen. Dessutom blir man ju av med traktamente när frukosten ingår) och taxi som faktureras kunden (taxibolaget fakturerar kunden, men dricksen får jag stå för själv. Givetvis kvittofritt).

Ta upp dricksen som utgifter utan kvitto. Om ditt företag har problem med detta så får du snacka med chefen om hur detta ska hanteras i länder där det är kutym att ge dricks för allt och inget.

Ang hotellfrukosten så får man ju också göra ett val - har du bokat rum där frukost ingår, så betalar din arbetsgivare tekniskt sett för att du ska få frukost, du får ett avdrag på traktamentet och ska inte belastas i övrigt för den kostnaden. Därmed ska du även ersättas för dricks imho. Om du däremot får frukost pga status, så är det ju faktiskt inte lika självklart att det frukost "ingår" i det din arbetsgivare betalar för och därmed inte heller lika självklart att du inte betalar för frukosten själv...
 

Stefan62

Medlem
Vid resa till USA och några få andra länder har jag möjlighet att lägga på 10% på relevanta kvittobelopp för att täcka dricks. För "bagage"-dricks krävs inget kvitto om summan är rimlig, men själv släpper jag sällan ifrån mig mitt bagage.
 

Jakob K

Medlem
Ta upp dricksen som utgifter utan kvitto. Om ditt företag har problem med detta så får du snacka med chefen om hur detta ska hanteras i länder där det är kutym att ge dricks för allt och inget.

Ang hotellfrukosten så får man ju också göra ett val - har du bokat rum där frukost ingår, så betalar din arbetsgivare tekniskt sett för att du ska få frukost, du får ett avdrag på traktamentet och ska inte belastas i övrigt för den kostnaden. Därmed ska du även ersättas för dricks imho. Om du däremot får frukost pga status, så är det ju faktiskt inte lika självklart att det frukost "ingår" i det din arbetsgivare betalar för och därmed inte heller lika självklart att du inte betalar för frukosten själv...

Här måste ju "syns inte - finns inte" få gälla. Även om det kan finnas moralfrågor avseende statusintjäning så är du det viktigaste att bolagets redovisning håller för en revision - resten tror jag de flesta arbetsgivare håller med om är småpengar och gärna bjuder en duktig medarbetare på...
 
Toppen