Senaste nytt

Dricks på reseräkningnen - Hur gör ni?

agehall

Medlem
Som utomstående som aldrig rest till USA i tjänsten känns det som att eftersom dricksen är obligatorisk i USA borde den vara medräknad redan i traktamentet? Känns som ett jäkla krångel att räkna ihop dricks separat.

Så är det nog tänkt ja. Som jag skrev tidigare - äter man privat så anser jag att traktamentet ska täcka alltihop, inkl dricks. Är man däremot ute och representerar med kunder eller dyl så tar jag upp dricksen på reseräkningen.
 

olo

Medlem
Min princip är att om jobbet står för utlägget så står de även för dricksen. Står jag för utlägget så ingår dricksen i traktamentet.

Dvs. representation, hotellstädning etc, får jobbet stå för - min egen middag står jag för. Likt det @agehall sade.
 

fcx

Medlem
Tack för bra svar. Ska förtydliga min frågeställning lite.

Att resenären själv bekostar dricksen för sådant som inte är tjänsterelaterat ser jag som självklart. Exempelvis till serveringspersonalen när man äter mat som man betalar för själv.

Om man tar ut kunder på representation har man ju också ett kvitto att lägga dricksen på, så där blir det inga stora problem med redovisningen.

Min fråga var mer kring tjänsteutgifterna där man inte får något kvitto. Idag har jag brännt 10 USD på hotellstädning (jobbet betalar rummet men dricksen syns ju inte på räkningen), hotellfrukost (frukost ingår i hotellkostnaden, men inte dricks till personalen. Dessutom blir man ju av med traktamente när frukosten ingår) och taxi som faktureras kunden (taxibolaget fakturerar kunden, men dricksen får jag stå för själv. Givetvis kvittofritt).

10 USD per dag tycker inte jag är en struntsumma, men som ung och oerfaren undrar jag hur ni mer erfarna ser på saken.
 
Jeg fandt faktisk en eksempel på en rejsepolicy for "Example LLC" hvor der netop var et afsnit om drikkepenge. Jeg skal se om jeg kan finde den igen når jeg kommer hjem.
 

Alf

Medlem
Nej städning får baske mej ingå i rumspriset. Jag brukar däremot tömma fickarna på småmynt och lägga till städerskan om jag fått något över.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen