Dricks på reseräkningnen - Hur gör ni?

Diskussion i 'Övrigt' startad av fcx, 21 Maj 2015.

1. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trots flitigt resande så har jag, i stort, lyckats undvika problematiken med dricksutgifter på tjänsteresa. Nu är jag dock i dricksens förlovade land (USA) ett tag (och kommer fortsatt att vara).

Summerar man så blir det lite utgifter ändå per dag, och är man borta ett tag så blir det en betydande summa. På hotellet ska det dricksas till städningen och till frukosten (trots att den ingår i room rate). Etc, etc. Kvitto kan man ju givetvis glömma.

Hur gör ni med liknande utlägg när det ska skrivas reseräkning? Tar upp det som en separat post? Sväljer det och låter traktamentet bekosta dricksen? Annan kreativ lösning?

2. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Jag har tagit den kostnaden själv. Vet inte om det är rätt eller fel. Anledningen är att det är för mycket mycket när man inte får kvitto.

3. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skriver utlägg utan verifikation dricks o.s.v XX dollar, ingen har protesterat varken intern eller revisorer.

fcx, Magnus_K, johhenrik och 2 andra gillar detta.
  4. Golfkillen

Golfkillen Medlem

För varje utlägg utan kvitto måste min chef godkänna utlägget. Blir en massa godkännande efter någon vecka i USA.

011430121 gillar detta.
  5. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gör bara ett belopp typ 50 dollar eller vad nu är rimligt.

6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Beror på. Om jag betalar för representation så tar jag upp dricksen på reseräkningen. Om det är egen middag så tas det från traktamentet.

7. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Som tidigare anställd kunde jag ta upp ett belopp för "bagage" utan verifikation, kvitto. Passerade både granskning och revisorer.

8. SNIFF

SNIFF Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om det kommer med i kvittot är det inga problem. Om jag lägger ut det själv och det inte rör sig om enorma summor i slutändan så står jag för det själv. Annars gör jag som 011430121.

9. Monkey_Class

Monkey_Class Guest

Betalar själv med trakten om det är privat.

Brandten och TallA gillar detta.
  10. Som utomstående som aldrig rest till USA i tjänsten känns det som att eftersom dricksen är obligatorisk i USA borde den vara medräknad redan i traktamentet? Känns som ett jäkla krångel att räkna ihop dricks separat.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!