Senaste nytt

Dricker ni alkohol i loungen bara för det är gratis?

Nu är jag inte direkt en person som reser och har rest så ofta. Men dom gånger jag trots allt gör det och haft vägarna förbi en louge eller liknande så har det oftast blivit en cola och lite chips, eller kanske en öl. Vägrar ta mer än så då jag absolut inte vill börja må dåligt på planet, en rädsla jag har varje gång jag flyger. Ser många som hinkar i sig fruktansvärda mängder och sover som feta sälar, då blir man riktigt avundsjuk.

Nä alkohol och flyg går inte ihop, men många dricker nog just p.g.a rädslan. jag hoppas på det bästa och håller ett vakande öga ;)
 
inte en droppe dricker jag i loungen och inte en droppe på flyget heller...blir så seg av alkohol på flyget och långresor.
på mina resor till usa sänker jag minst 4-5 st 1,5 liters vattenflaskor på hela resan
 

Gnopps

Medlem
Vin dricker jag alrig i loungerna, smakar sällan som jag vill. Däremot en gin & tonic innan semesterresan eller en öl efter arbetsveckan kan vara riktigt skönt.
 

JonW

Medlem
Man ska komma ihåg att drycken ombord ju oftast är betydligt bättre än loungeutbudet (Om vi inte pratar om en First Lounge.) I en sån eller ombord är det ju rimligt att ta för sig av något man redan betalat för.
Hamnar jag i en typ Menzieslounge tar jag ofta ett halvt glas rött för att det trots allt är bättre att skölja ned det man äter med det än med läsk etc.
Sen ska man också komma ihåg att det som vi vinbortskämda svenskar klassar som ett 70-80 kr vin, ofta kostar 120-250 kr i andra länder.
Själv dricker jag för att det får flygningen att gå fortare och kännas roligare, ofta är det också en bra början på en resa man sett fram emot.
Att bli bakis ombord är dock vidrigt, men jag har lärt mig hantera detta genom att ladda med Resorb och Ipren 400, samt ta mängder med juice ombord.
 
Jag gjorde misstaget 1 gång att hinka champagne och vin. Och det var i min favorit lounge...BA gallerie på T5. Säkert 2 glas rött (okänt vilken prisklass, men gott var det samt x antal glas champagne). Lagom rund om fötterna tassade jag iväg till gaten (via duty freen såklart där 2 flaskor obligatorisk skumpa införskaffades). Fortsatte ombord på den 2,4 timmar långa flygningen fortsatte det med 4 småflaskor pommery...kan inte förstå att inte flygvärdinnorna till slut nekade mig...haha..inte för att jag var odrägligt på något sätt. Men att dricka diverse spritsorter och dyl. 10 000 meter uppe i luften känns betydligt mer än motsvarande på backen...:rolleyes:
Mådde som jag förtjänade dagen efter..tack gode gud att jag då arbetade skift och hade eftermiddagspasset...haha

Idag begränar jag mig på ett gott glas rött, kanske en kaffe och en god cognac i loungen....ombord nöjer jag mig med champagnen, en drink före maten, 2 glas vin till maten och lite portvin till dessertosten...sedan ställer jag in stolen i sovläge och sover gott...utan att vakna till en huvudvärk...det kallar jag ett medvetet, hälsosamt och bekvämt resandet....:)
 

Palazzi

Medlem
Jag dricker väldigt sparsamt när jag reser. Vin dricker jag nästan aldrig, blir alltid lätt illamående när jag dricker vin (jag är troligen en skam till Italienare då, men så är det iaf:D). Håller mig normalt till Öl, bubbel, GT....och någon strega ,eller liknande, har väl också slunkit ner...:)
 

Jonas C

Medlem
Brukar bli en enstaka G&T eller Bailey's till kaffet, men mer än så blir det inte. Tycker att det är allmänt ohyfsat att gå "all in" bara för att det är gratis. Men när det kommer till dryck överlag i loungen så är det cola light och kaffe som gäller!
 

agehall

Medlem
Till skillnad från de flesta här, så måste jag erkänna att jag inte direkt undviker alkohol i loungen eller ombord. Jag är begåvad med ett dåligt smaksinne, så jag känner inte så stor skillnad på bra och dåligt bubbel, vilket gör det hela enklare. Om jag tycker det som erbjuds är gott så dricker jag lite mer av det...

Jag ser dock till att aldrig bli mer än salongsberusad. Jag har svårt att se att det skulle vara trevligt att flyga riktigt packad, men att vara lätt berusad hjälper iaf mig att somna som en klubbad säl, vilket inte är fel om man sitter inklämd i ett mittensäte på en 10h flight...
 
Toppen