Senaste nytt

Dricker ni alkohol i loungen bara för det är gratis?

Concorde

Founding Member
Dricker ni alkohol i lounger bara för att det är "gratis"?

Jag kanske framstår som kräsen eller snobbig, men det är väldigt få lounger som serverar bättre/godare viner än vad jag själv dricker hemma och ser det därför som bortkastat slitage på kroppen, samt att det smakar bleeh.

Det känns som att dom flesta loungerna har 70-80 kronors flaskor framme. Öl är visserligen mer en smakfråga.
Kan erkänna att när jag flyger via LHR T5 och galleries First eller Concorde room då blir det kanske lite av en "bender" p.g.a allt gott som man kan inmundiga. Skulle säkerligen se likadant ut på LH First Class Terminal eller The Wing i Hong Kong :eek::cool:

Hur är er alkohol-policy?
 

Jacob

Medlem
Det beror väl lite på anledningen till att man reser, veckodag, tid på dygnet, vart man ska och vad som väntar vid ankomsten.

Är generellt också ganska försiktig med alkohol inför långflygningar eftersom man blir så uttorkad och det kan bli svårt att få ordning på vätskebalansen på en flygning på 8-10 timmar.

Men en kväll i loungen efter en lång arbetsdag/arbetsvecka kan det väl vara gott med ett glas vin (även om jag kan hålla med om att många loungeviner är ganska ordinära).
 
Jag känner inte för att dricka för drickandets skull.
Det skall vara kvalitet.
Dessutom känner jag det som mycket viktigt att
komma fram i perfekt skick.
 
Håller med er alla att det ska vara kvalité: tyvärr har man redan passerat åldern när metabolismen kunde hantera vad som helst och när som helst. Ibland skippar jag även andra måltiden ombord för välmåendets skull. Enda anledningen att åka premium för mig är för att få vila, vin och sprit har jag bättre hemma. Dock kan jag alltid göra undantag för tjeckiskt öl och Lagavulin.
 
Håller med er alla att det ska vara kvalité: tyvärr har man redan passerat åldern när metabolismen kunde hantera vad som helst och när som helst. Ibland skippar jag även andra måltiden ombord för välmåendets skull. Enda anledningen att åka premium för mig är för att få vila, vin och sprit har jag bättre hemma. Dock kan jag alltid göra undantag för tjeckiskt öl och Lagavullin.

Jag håller fullständigt med.
När det gäller varmrätten så har jag hoppat över den vid mängder av tillfällen.
Den är mycket sällan god.
 

Moco

Medlem
70-80 kronors flaskan är ju fortfarande ett steg upp från pumparna à la Viking Line-buffé som bl.a. Menzies kör med :)

Skämt åsido, visst kan det vara gott med ett glas någon gång, men en generell "all in" på spritbuffén känns personligen inte aktuellt, varken i loungen eller på planet. Det brukar finnas gott om exempel på varför det inte är en bra idé.

Och inte för att jag missunnar någon en trevlig resa, men när man kommer till flygplatsen vid 05:00 och folk redan (för jag antar att de inte suttit där sedan kvällen innan) sitter i baren känner jag mig mest tacksam att det inte är jag :)

Nej, hellre kvalitet än kvantitet.
 

Magino

Medlem
Själv reser jag ensdast privat och när jag är på semester festar jag gärna till det. Sen tycker även jag att vinerna inte alltid är de roligaste, men några öl och lite groggar sitter aldrig fel.
 
Jag reser en del, men jag tycker att det är mycket sällan som man ser någon
kraftigt påverkad i loungerna eller för den delen på planet.
Det går ju naturligtvis en mängd skrönor; men man vet aldrig
sanningshalten.
 

Ubbe

Medlem
Satt själv för några år sedan i baren på Landvetter och smuttade på en single malt inför en resa till ORD. Fram kommer en herre, snyggt klädd med en carry-on och laptopväska och säger till bartendern. " En tolva whisky no ice" muttrar en sekund eller två och tillägger sedan "dubbel". Bartendern hickar till lite men serverar det begärda i ett glas utan is varvid mannen i fråga sveper denna rätt upp och ned, slänger fram kortet och säger "jag hatar att flyga..." Drar sedan som en skållad råtta mot toaletten.
Såg honom en stund senare vid gaten mot CPH med svetten rinnande från ansiktet. Han sov som an klubbad på planet så han hade väl hittat sin metod för att hantera flygrädslan.. Hoppas att han inte flyger ofta för då blir det dyrt... 24 cl whisky i baren på Landvetter motsvarar väl snudd en affärsklassbiljett till CPH...
Till topic så själv reser jag mest privat. I jobbet så blir det ju självklart en rätt låg profil med alkoholen, men är jag på väg ut på ledighet så tar jag gärna ett glas vin eller två om jag har tid i loungen. Mängden styrs lite av vad jag flyger och vart.. Senaste långresan blev det rätt mycket men då hade jag en tuff tid innan resan med först 1 vecka i Shanghai sen Göteborg 3 dagar med mycket jobb sen Chicago 8 dagar sen åter Göteborg med projektavslut ( 15-16 timmar/dag i 4 dagar) sen avfärd mot långledighet mot SGN. Sömnen hade väl inte fungerat sen Shanghai så jag gick på någon överväxel för att hinna klart till ledighet.. Bakfull tre ggr på resan ner mot SGN som jag nog sov igenom det mesta. Så fort jag vaknade drack jag rödvin tills jag somnade igen... Landar vid 19:00 tiden om jag minns rätt med svullen tunga och jordens huvudvärk men en natt senare på REX så mådde jag som en prins.
 
Last edited:
Om jag njuter lite vin på lounge händer det på en fredags avgång på väg till weekend semester. Annars blir det Cola light med citron, Capuccino och lite tilltugg. :)
 
Toppen