Senaste nytt

"Dramatisk go-around" i Aftonbladet

Har varit med om några go around på bl.a. GOT, TPE, DMK, men 90 grader är omöjligt förutom för vissa militär flyg typ Gripen......
 

NotRyan

Medlem
Har varit med om några go around på bl.a. GOT, TPE, DMK, men 90 grader är omöjligt förutom för vissa militär flyg typ Gripen......

Ponera att dom faktiskt hade en stigningsvinkel på 45 grader som det ryktas att någon pilot på SAS gjort med en, förmodat tom, MD-80. Då skulle det krävas att man kommer in mot banan i 45 grader. Det har jag sett på youtube en gång - det slutade inte bra....

Så nä 90 grader.... inte en chans....
 

lnixon

Medlem
Den här aktuella händelsen är väl vad man kan kalla en riktigt dramatisk go-around.

https://www.youtube.com/watch?v=1N5THRSp4hM

Bortsett från att de är ungefär en kilometer ifrån varandra och att det inkommande planet utan problem hade kunnat landa, enligt flygplatsoperatören.

OK, runway incursion är alltid allvarligt, men teleobjektivet får det där att se *mycket* värre än det egentligen är.
 

Xilan

Medlem
Ponera att dom faktiskt hade en stigningsvinkel på 45 grader som det ryktas att någon pilot på SAS gjort med en, förmodat tom, MD-80. Då skulle det krävas att man kommer in mot banan i 45 grader. Det har jag sett på youtube en gång - det slutade inte bra....

Så nä 90 grader.... inte en chans....

Glidbanan till Arlandas banor är 3 grader, vilket är mer eller mindre standard i flygvärlden. Brommas glidbana är brantare, 3,5 grader. London City Airport tror jag har den brantaste glidbanan i hela världen med sina 5,5 grader. Den är alltså nästan dubbelt så brant som de flesta.

Jag behöver väl egentligen inte fortsätta mitt resonemang, men lägger ändå till att jag inte tror att Norwegian steg med 87 graders vinkel.
 
Last edited:
Toppen