Det kvällstidningarna skriver om flyg och incidenter ska man nog alltid ta med en nypa salt. Självklart så tycker jag synd om de passagerarna som fann ett obehag i att man gjorde en go-around. Det finns många flygrädda passagerare på en flygning. Inget man tänker på, men som förekommer.
Gällande "cabin secure"...eller "cabin clear" som det även heter hos SAS innebär att inför en start eller landning ska kabinpersonalen kontrollera att vi spänt på våra säkerhetsbälten, iphone är avstängd, stolsryggen i uppfällt läge osv osv. När denna check är gjord återgår man till sin jumpseat, lyfter på telefonen och anger sin position t ex. "L3 cabin secure". Det i sin tur betyder att jag som sitter på L3 har kontrollerat passagerarna i "min zon". När kabinchefen till slut fått klartecken får alla positoner rapporterar denne in cabin secure till flightdeck. Högst märkligt om detta inte fungerade på denna flygning. Och då ifrågasätter jag starkt varför man gick ner för landning.
Med det sagt så förekommer go-around och vi som passagerare kan vara lugna att flightdeck är lika bra på hantera dessa saker som vissa här är på att statusmatcha bonuskort