Senaste nytt

"Dramatisk go-around" i Aftonbladet

Klart att detta kan vara lite traumatiskt för pax. Det är ju inget som händer jätteofta.
Men jag skulle gissa det är den 2a eller 3e vanligaste avikelsen som piloter får hantera. Och från flightdecks synvinkel enormt odramatiskt. Mer bara irriterande för man vill ju hem å sova.
 

Lukas2

Medlem
Jo det där har man ju hört.
Men aldrig har jag då hört någon CC bekräfta att man är klar.

Nu är det ju säkert olika från bolag från bolag, men nu sist jag åkte fr. CPH till ARN, så var det ju pursen som sa att kabinpersonalen ska sätta sig. Sen så ringde han in till kaptenen och gav klar tecken, innan han själv damp ner på sitt säte. Var första gången jag noterade det iof. eftersom jag sällan sitter längst fram i planet.
 

Kebalibre

Medlem
Råkade ut för en go-around på CPH för några år sedan. Enligt kapten (SK) var det då första gången det hänt honom trots att han varit pilot väldigt många år (+15?). En avbruten landning, med fullt gaspådrag, utan kommunikation från besättningen i någon minut är självklart ingen trevlig upplevelse om man inte är van flygresenär/råkat ut för det tidigare.
 
Ja, alternativet testade ju Asiana i SFO. Det blev inte så bra...

Hur de kan ha gjort den tabben är bort om mig. Det är som köra bil och stirra på väggen som man snart kör in i....

NTSB kom ju här om dagen med ett utslag: "The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of this accident was the flight crew’s mismanagement of the airplane’s descent during the visual approach, the pilot flying’s unintended deactivation of automatic airspeed control, the flight crew’s inadequate monitoring of airspeed, and the flight crew’s delayed execution of a go-around after they became aware that the airplane was below acceptable glidepath and airspeed tolerances. "
 
Det kvällstidningarna skriver om flyg och incidenter ska man nog alltid ta med en nypa salt. Självklart så tycker jag synd om de passagerarna som fann ett obehag i att man gjorde en go-around. Det finns många flygrädda passagerare på en flygning. Inget man tänker på, men som förekommer.

Gällande "cabin secure"...eller "cabin clear" som det även heter hos SAS innebär att inför en start eller landning ska kabinpersonalen kontrollera att vi spänt på våra säkerhetsbälten, iphone är avstängd, stolsryggen i uppfällt läge osv osv. När denna check är gjord återgår man till sin jumpseat, lyfter på telefonen och anger sin position t ex. "L3 cabin secure". Det i sin tur betyder att jag som sitter på L3 har kontrollerat passagerarna i "min zon". När kabinchefen till slut fått klartecken får alla positoner rapporterar denne in cabin secure till flightdeck. Högst märkligt om detta inte fungerade på denna flygning. Och då ifrågasätter jag starkt varför man gick ner för landning.

Med det sagt så förekommer go-around och vi som passagerare kan vara lugna att flightdeck är lika bra på hantera dessa saker som vissa här är på att statusmatcha bonuskort :p
 

Alf

Medlem
Jag skulle nog säga om man gjort 1000 flygningar och inte varit med om någon go around så verkar det konstigt. Jag har varit med om det upp mot 10 gånger och det är inget särskilt märkvärdigt mer än man vet att man åker på en försening. Den senaste jag var med om var med KLM F100 till LPI där en passagerare gick på toaletten precis när fasten seatbelts tändes och inflygningen skulle påbörjas. När vi närmade oss flygplatsen hade han inte kommit ut och det blev en go around när vi var ca 1 km från flygplatsen. Jag vill lova att han fick en ordentlig utskällning av besättningen när vi landat med hot om att betala det extra varvet.
Som passagerare tycker jag inte det är någon större skillnad på en oplanerad go around och överflygningen vi gjorde med MD80 på BC flygningen till Oslo. Där var man ju också nere på lägsta höjd innan stigning påbörjades.
 

agehall

Medlem
Jag har fortfarande inte fått uppleva någon annan go-around än den som gjordes på MD-80-flighten.. :(
 
Toppen