"Dramatisk go-around" i Aftonbladet

Diskussion i 'Övrigt' startad av simon_says91, 30 Juni 2014.

  1. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    När vanliga svenssons är ute och flyger och det blir en Go around ser det ut så här. Dog av garv när jag läste artikeln. Citerar: "När flygplanet var ungefär 20 meter från marken vände det plötsligt uppåt 90 grader".........
    Läs o njut!
    Sigge Eklund i flygdrama | Nyheter | Aftonbladet
     
    4 personer gillar detta.
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Fast sådant där kan ju vara jättejobbigt. Jag hade en sen go-around på morgonflyget till CPH i våras, t.ex.. Trauma:

    1. Jag vaknade! Kunde ju sovit flera minuter till
    2. Tog säkert en kvart att somna om :S
    3. Vi blev ju försenade!

    Dock var det ingen som "skrek och flämtade". Fast det är väl ett lite annat mönster på de som sitter på morgonbussen ARN-CPH än det är på en norwegian-flight från new york...

    ;)


    En kanske lite mer relevant kommentar dock - det är intressant att de pratar om automatmeddelanden i kombination med "vi fick ingen information". En nackdel med automatmeddelandena kanske - de levererar väl bara rätt info i normalfallen. Vi fick en mycket bra beskrivning av den danske kaptenen om hur usel sikten var (med en god portion humor i beskrivningen), och ingen kunde klaga på informationsbrist...
     
    2 personer gillar detta.
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Shit, flugit 1000 gånger tidigare - det är rätt mycket. Jag har gjort ca 700 flighter i mitt liv... Hur många här har faktiskt gjort 1000 flighter? Säkert en hel del, men ändå rätt få misstänker jag.

    Sedan kan man ju skratta gott åt 90°. Det lär inte hända med ett passagerarflygplan. Det krävs en JAS 39 Gripen eller liknande...
     
    6 personer gillar detta.
  4. Jockezona

    Jockezona Medlem

    90 grader, haha. Sigge måste trott han satt i ett JAS.
     
  5. Jag tror allt förklaras av bildtexten till bild 2/4;

    Sigge Eklunds fjärde roman ”Varulvsvalsen” är spännande och utspelar sig i ett rasande tempo.

    Detta är ingen medelsvensson, utan en snubbe som livnär sig på att skriva spännande historier. "Go figure" ;)
     
    3 personer gillar detta.
  6. TorbjornMieden

    TorbjornMieden Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    det som är lite skrämmande är väl bristen på kommunikation i crew..

    " Piloterna hade inte fått bekräftelse från kabinen att de är redo för att landa, som måste meddela att de är redo och sitter på sina stolar. Om de står i mittgången finns det risk att de ramlar och skadar sig själva eller någon passagerare.

    Hur kommer det sig?

    – Det kan hända att det inte kommunicerats på rätt sätt.
    "

    man missar dom mer att kommunicera undrar man ?
     
  7. mha321

    mha321 Medlem

    Ah, dom har uppdaterat artikeln nu.

    Fast det kan ju vara så enkelt som att cabin-crew inte var färdiga ännu helt enkelt, och därför inte sagt något. Och att man hunnit lite för långt in i landningssekvensen för att våga vänta, och därmed gör en go-around.

    Det går ju inte direkt ihop med 20m från landningsbanan - men frågan är hur mycket man kan lite på den avståndsinformationen. Det verkar ju komma från samma källa som "90 grader uppåt"...
     
    2 personer gillar detta.
  8. Trox

    Trox Medlem

    Nu satt han i en In-your-dreams-liner. Plötsligt händer det.
     
    3 personer gillar detta.
  9. Delayed

    Delayed Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Orden "lita på" och "Aftonbladet" är väldigt svåra att kombinera i samma sammanhang om inte även ordet "inte" inkluderas... :p
     
    4 personer gillar detta.
  10. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om man bortser från Sigges upplevelse och att 737:an på bilden var en Dreamliner tycker jag att det är lite mer intressant och märkligt vad informationschefen säger.

    Kan någon som har mer insikt i rutinerna reda ut detta. På widebody ska som jag förstår det alla utgångar bemannas i samband med taxi, start och landning. Antagligen för att underlätta för eventuell evakuering. I det här fallet fick alltså inte landningen genomföras eftersom flight deck inte hade fått någon bekräftelse på att så var fallet.

    På informationschefens uttalande låter det dock som att skaderisken för kabinbesättning och passagerade om någon rör sig i mittengången(gångarna) var orsaken. Bör inte denna risk då öka om man istället väljer en go around?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×