Draget belopp samt reserverat?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Hasse E, 2 Januari 2014.

  1. Hasse E

    Hasse E Medlem

    Köpte flygbiljetter till Venedig med SAS som julklapp till fru Hasse E i mitten på april. Betalade med SAS MC, inga problem. Loggade nyss in på mitt Mastercardkonto och har då ett reserverat belopp på exakt samma belopp som kostnaden för biljetterna samt att det är draget på mitt konto. Ringde upp SEB kort som bekräftade att "ja, en del flygbolag gör så här, det reserverade beloppet brukar försvinna inom en vecka". What? De drar alltså beloppet en gång(fanns prydligt med på kontoutdraget) samt reserverar? Gäller det bara flygbolag, eller? En mycket trevlig tjej på SEB kort förklarade att SEB ideligen har tagit upp det här med SAS men att inget händer. Erfarenheter, någon?
     
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Skulle misstänka att deras system automatiskt gör en reservering först, samtidigt som det görs en reservering i deras bokningssystem. Sedan görs en dragning samtidigt som det biljetteras (vilket ju ofta kan vara nästan omedelbart, men ibland kan bli fördröjt). Då släpper de också reserveringen - men att det sedan finns en (alldeles för lång) fördröjning innan reserveringen faktiskt släpper.

    Och de två stegen sker säkert i olika system, vilket gör att de inte kan prata med varandra :)
     
  3. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige


    Hyrbilsföretag också. Av misstag använde jag mitt bankkort vid reservationen av Hertzbil för en längre tids hyra. Först gjordes en reservation av beloppet. Sedan av någon outgrundlig anledning la man på självriskskostnad och slutligen när bilen lämnades in drogs den faktiska hyran. Men utan att de andra posterna blev krediterade.
    Och när man upptäcker det är det försent. Långhelg och Hertz centralt ville/kunde inte göra något för det var inte bokat centralt utan lokalt hos en franchisetagare som hade stängt för helgen.
    När man väl fick tag på ansvarigt kontor skyllde dem på att man haft så mycket problem med stölder att det var därför man gjorde på detta sätt. Därefter hänvisade man mig till banken som hänvisade mig till hyrbilsfirman, eftersom banken inte gör något utan att ha fått ett uppdrag från ansvarig. Tror det tog nästan 2 veckor innan pengarna var åter
     
  4. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Gäller även restauranger framför allt i utlandet. Har ofta detta "problem" på mitt Statoil Mastercard som har kreditgräns. Ibland kan det ta en vecka innan reserveringen försvinner. Frågade Finnair vid ett tillfälle då beloppen inte stämde, men de hänvisade till kortföretaget... Så de verkar skylla på varandra :(
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×