Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Palazzi

Medlem
Ang IKEA - kan man köpa presentkort i Sverige och sedan använda dem i tyskland?

Tror du har löst det:

Skärmavbild 2014-07-01 kl. 21.22.54.png
 

NyfikenGrau

Medlem
Aha, ok! Jag antar att du får hjälp/tips av arbetsgivaren när det gäller bankkonto?

Personnummer finns inga, detta är det närmaste du kommer en identifiering förutom pass/visum:

http://fhh1.hamburg.de/Dibis/form/pdf/anm.pdf

(sidan 3 och 4).
Den bekräftelse du får när du fyllt i denna tar du med dig överallt när du ska umgås med myndigheter, banker etc. och gäller tillsammans med pass/visum som fullständig legitimation.
Banken vill troligen ha papper från din arbetsgivare på att du får in regelbunden lön, men det vet nog din arbetsgivare (eller din framtida bank) bäst. Postbank är en relativt okomplicerad och vanlig bank.
 

Dr. Miles

Expert
Tack Palazzi. Man kan lita på att man får svaret/svaren snabbt här på BC! :D

Dåså! Dr. Miles - åk till IKEA Barkarby och köp presentkort. Sedan använder du dessa för att få kontanter i tyskland! (För visst kan man handla något och returnera det för cash!?)

Jag misstänker dock sämre växelkurs a la Taxi Stockholm (debitering EUR var över 10 SEK) om jag använder presentkort i SEK på ett Euro-land. I så fall ska jag kanske åka till ett annat Euro-länder och köpa in presentkort. :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Hur blir det med resandet i det nya jobbet (förutom besök på IKEA Barkarby för att köpa presentkort) ?
Väldigt lugnt i början (ingenting) och när det blir, ska det vara "Economy class only"...
Jag kommer åka till Stockholm fram och tillbaka privat ca 2-4 gånger per månad (beroende på biljettpriser).
 

Magnus_K

Medlem
Dr. Miles,
I Dubai så behövde jag kontanter mer än vad mina gemensamma kort kunde ge mig och då löste jag det genom hotellet.
Dom drog kortet och sedan fick man cash tillbaka lite som ICA typ.
Kan eventuellt vara ett alternativ också.
 
Toppen