Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Dr. Miles

Expert
Om ni någon gång vill besöka Lübeck från Hamburg som grupp, finns det SH-tarif (Schlesweig-Holstein tarif) med litengruppris (Kleingruppenkarte 2. Kl).

Denna Kleingruppenkarte gäller för en grupp upp till 5 personer och gäller på trafik inom Hamburg (A och B zon) och RE tåg (i 2 klass) mellan Hamburg-Lübeck, samt bussar inom centrala Lübeck. Biljetten gäller mellan kl. 9 till kl. 5 dagen efter.
Priset för Hamburg-Lübeck är 32,90 EUR för hela gruppen (ej per person). Med tanke på enkelbiljett utan rabatt kostar 13,30 EUR per person är det en bra deal.

För mer information om SH-tarif kan ni hitta här: Schleswig-Holstein tariff
 

nota bene

Medlem
FYI: Kleingruppenkarte finns även i t.ex. Berlin, München m.m. på lokaltrafiken. Det är ibland billigare än två enkelbiljetter för en säg 45 min resa med lokaltåg... Och då är det fritt resande upp till 24h inom hela staden för upp till 5 pers.
 

gdaily

Medlem
Fast fortfarande är adressen hit businessclass.se och jag besöker sidan för att få tips, få ta del av kunskapen som finns här/fantastiska deals och inte läsa en resebloggg.
Mer än så är det inte.

Vill jag läsa en reseblogg så finns andra forum för det.
Uppskattar allt Dr. Miles gör men varför här? Om 20 av oss vill börja blogga om vårt liv i X eller Y, vad fyller det för funktion på den här sidan?

/Gubbe
Personligen tycker jag denna tråd är den mest läsvärda på forumet, och skulle gärna se fler av samma sort. Kanske en underkategori "dagböcker" så att inte gamla griniga gubbar blir ledsna i ögat dock kunde lösa problemet...
 

Dr. Miles

Expert
Jag har slagit min personlig rekord när det gäller antal av resor jag har bokat för mig själv på en dag.
Idag bokade jag 8 t/r Stockholm-Hamburg (för att svenska hemförsäkring ska gälla) med SAS fram till december.
I vissa veckor är priserna ganska höga (läs över 2.000 SEK) så det spränger min budget rejält.
Min arbetsgivare betalar upp till 400 EUR för resekostnader per månad för att besöka min familj i Sverige.

Jag skämtade med agehall vid Farnborough om jag kanske skulle starta en tråd om poänginsamling (SAS EuroBonus poäng).
Om ni är villiga att boka bonusresa (Stockholm-Hamburg v.v.) åt mig, skicka ett PM. Jag är mycket tacksam och jag lovar att dela ut er dyrbar AHO Tea Point för detta. :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har upptäckt att tågpriser på Die Bahn är ibland billigare än SJ trots att priset inkluderar samma tåg inom Sverige.

T ex 2014-AUG-09
Tåg542
Köpenhamn C 14:29 -> Stockholm C 19:39 med X2000.

hos Die Bahn:
Lübeck -> Köpenhamn C -> Stockholm C : 39 EUR (ca 360 SEK)
Screenshot20140724_1.png

hos SJ:
Köpenhamn C -> Stockhom C : 486 SEK
Screenshot20140724_2.png


Skillnad från flygbiljett, behöver man inte åka varje segment i sekvens utan man kan åka bara en av de tågsegmenterna om man vill.
 

gdaily

Medlem
Doktorn, har du kikat på att skaffa Air Berlinkonto, och gno ihop AirBerlinpoäng. 17500 poäng ger en enkelresa gratis (inga skatter) och det kan man ungefär gnida ihop på olika uppsigningspromosar (jag har 17.050 poäng nu och har aldrig krediterat en flygning dit, du som bor i Tyskland borde ha ännu större chanser att få olika promotionsoäng),
 

Dr. Miles

Expert
Det plingade vid gaten på Hamburg flygplats ifgår när jag skulle gå ombord på en SAS flygning till Stockholm.
Skärmen sa något i stil med "Unable to proceed".
Gatepersonalen tog mitt egenutskrivet pappersboardingkort och kollade. Sedan han sa något skumt. "Du är redan ombord."
"Väl, jag är fortfarande vid gaten som du ser och det här är mitt pass." och jag visade mitt pass.
Han skrev ut ett nytt boardingkort som visade sig att vara för plats 2F i SAS Plus med Cc som kabin/bokningsklass.

När jag kommer til ombord så satte en herre på 2D (gång). Han flyttade på sig och släppte mig in i 2F (fönster).
Sedan han sa "Egentligen där är min plats". Jag kollade mitt bordingkort och det stod 2F.
Jag visade mitt bordingkort till mannen och han visade sitt till mig. Där stod det Dr. Miles : 2F. Ja, han hade mitt boardingkort som han fick vid gaten.
Det förklarar saken varför gatepersonalen sa "Du är redan ombord" till mig.
Gatepersonalen kom efter mig och gav ett nytt boardingkort till mannen som satte i 2D, med rätt namn och plats.

Resan i sig var lite skakigt över Tyskland och Danmark men det lugnade ner sig när vi kom till Svensk luftrum.
När flyget passerade öster om Norrköping såg jag annorlunda syn på havet. Antagligen giftalger.
giftalger.jpg

I Japan kommer det liknande saker fast det är gigantisk mängd av plankton när vattentemperatur stiger och vattnet (ofta inre vikar) har blivit övergöd. Det kallas Akashio (赤潮, rött tidvatten)

En satellitfoto av Akashio
1280px-Awaji_island_Algal_blooms_Aerial_Photograph.JPG

(Foto: Wikimedia)
 
Toppen