Senaste nytt

Drönare

Jo, det är riktigt idiotiskt att flyga en drönare inom en kontrollzon, jag har flygutbildning (PPL) och skulle inte göra det. Men det är ju rätt många farkoster som skulle kunna störa en kontrollzon som knappast förtjänar så hårda ord :D
Fast det är få farkoster som på så kort tid orsakat så mycket problem.

Jo, är tex lite impad av hur man kan bedriva reguljär flygtrafik (KLM & SAS) i en stad som Linköping där JAS dribblar runt i luften och en helikopterbataljon övar över stan hela dagarna...

Då skulle du sett Londons TMA under OS när dom hade fighters och helikoptrar baserade på northolt (som flög några skarpa uppdrag under OS) samtidigt som man körde hela TMAt på maxkapacitet. Det var temporära luftrum, temporära flygledningssektorer med mera. Det mesta av det märkte allmänheten aldrig av.
 
Jag testade något nytt idag - att lyfta med drönaren från en båt till havs under gång!

Blev riktigt grymma bilder! Landade på en brygga 15 minuter senare.
Vilken modell flyger du? Har en inspire 1 med de två senaste uppdateringarna skall detta vara möjligt nu att starta från ett föremål i rörelse t ex båt. Blir till att testa så fort semestern startar...
 

Jakob K

Medlem
Jo, är tex lite impad av hur man kan bedriva reguljär flygtrafik (KLM & SAS) i en stad som Linköping där JAS dribblar runt i luften och en helikopterbataljon övar över stan hela dagarna...

Mja vi har väl haft rejält fler rörelser av militär karaktär i luftrummet tills för 15 år sedan. Dagens situation är ju lugnare än på många många år.

Men impad är även jag med ovan sagt!
 
S

SPG1

Guest
Drönare är djävulens påfund. Är inte de olagliga i Sverige?

Jag tycker de är super. De har gett en helt ny dimension åt mitt filmande, ffa mina bankörningsfilmer har fått ett rejält "lyft" ;) Nu kan man få helt nya vinklar än de "vanliga" suction cups vinklar.
Blir ganska fräckt när man har drönaren 20 cm ovan mark och du kommer I hög fart mot den för att sedan lyfta och rotera när man kör forbid.
 
Toppen