Senaste nytt

Doubletree Surin Vs. Hilton Karon

Ozz

Medlem
Efter off topic i ett par andra Hiltontrådar med omdömen/jämförelse mellan Doubletree i Surin och Hilton i Karon kommer här en egen jämförelse till @flmartin som funderar på vilken av resorten som skall väljas.

Som bakgrund kan jag berätta att efter nästan ett halvår i Phuket på samma lilla hotell i vår lägenhet utan egen pool så längtade vi bort till hotell med bra poolområden. En av anledningarna är också den rådande situationen med militären som skall ”hålla rent” på stränderna och dess förbud av solstolar vilket undertecknad har svårt att gilla, men det är en annan historia.

Som Diamondmedlem på Hhonors och samma förutsättningar med en weekend på tre nätter så kommer här en kort recension av de båda hotellen.

Incheckning
Doubletree: Enkel incheckning av oengagerad personal, ett glas juice, en kaka och kalla handdukar, eskort till rummet utan större intresse. Betyg 3/5

Hilton: Bra incheckning då vi blev hänvisade till Honors bord, juice, kalla handdukar, allt var förberett för oss i en mapp. Engagerad personal som välkomnade oss och även eskorterade oss till rummet och berättade en massa om hotellet på vägen till rummet. Betyg 4/5

Presentation av rummet
Doubletree: Inga extras vid ankomst till rummet, ingen wi-fi i rummet. Då jag bad om det kom en tjej och ställde in en router i rummet. Efter en stund kom det även en liten tallrik med frukt. Betyg 2/5

Hilton: Engagerad personal som berättade om alla faciliteter på rummet. På skrivbordet fanns en bukett blommor, en ordentlig frukttallrik och lite ”thai-jelly”. Det fanns även tallrik, kniv & gaffel samt en bruten servett. Betyg 5/5

Kvalitet på rummet
Doubletree: Äldre rum (svit) som var ganska slitet och nergånget. Gammalt igenfrostat kylskåp (tomt), dusch som läckte ut och kom upp i badrummets golvbrunn gjorde att hela badrummet var blött efter en dusch. Vattenkokare, två påsar pulverkaffe, två tepåsar och två flaskor vatten var enda förtäringen som fanns på rummet. Ville man ha något annat så fanns det läsk och snacks i hotellets kiosk. Betyg 2/5

Hilton: Äldre rum (King junior suite) som var äldre men mycket välbehållet. Charmiga mörka träslag, skön säng och allmänt i mycket bra kondition. Minibar med öl, läsk och nötter. Dusch och badkar. Vattenkokare, pulverkaffe, tepåsar och två flaskor vatten fanns också. Betyg 4/5

Poolområdet
Doubletree: Bra poolområde med stora ytor och gott om solstolar. Poolpersonalen var ganska osynliga men emellanåt dök de upp med fruktspett och kalla handdukar vilket var uppskattat. Poolbar i anslutning till poolen som hade happy hour varje eftermiddag mellan 14-17 (ta 2 betala för 1). Vattenrutsch till ungarna på hotellet som dessvärre var lite dåligt skött så när vi var där så funkade den inte. Mycket välskött trädgård runt poolerna, hög mysfaktor. Betyg 4/5

Hilton: Totalt finns det 5 pooler på området men då undertecknad är av lat natur så har bara två av dem testats. Mycket uppmärksamma poolkillar som servar med menyer om man vill beställa nåt, men det är dyrt. (Mer om prisbild nedan) Poolområdet är uppbyggt runt byggnaderna och ingen av poolerna är jättestor utan mer anpassade för en mogen publik än för barnfamiljer. Det finns en mindre vattenrutsch för de yngre gästerna. Jag vill också utfärda en varning om man besöker Hilton Karon under högsäsong då det inte finns en möjlighet att de få solstolarna kan räcka till gästerna i alla 644 rummen. Betyg 3/5

Frukost
Doubletree: Typisk ”charterfrukost” med stora men inte så smakfullt upplagda fat. Äggstation med varm mat som ”på ytan” såg snygg ut men inte funkade speciellt bra. Ex. då undertecknad beställde kokt ägg (6min) tre dagar i rad så kunde jag konstatera att någon äggklocka finns inte i köket, olika kokt varje dag. Typisk sladdrig bacon och apelsinjuice som smakar saft gjorde upplevelsen än mer lik ett charterhotell, det enda kallskurna som fanns att fresta smaklökarna med var kokt medvurst och svettiga ostkuber. Även fast det var lågsäsong då vi var där så kunde det dröja upp till 15 minuter innan kaffet kom, och det var ingen tillfällighet tyvärr… Betyg 2/5

Hilton: Nu åt vi bara frukost i loungen och det beror på att den var mycket bra. Något Mindre fat med nyupplagd mat även om vi kom en timme innan stängningsdags. Färskt bröd, croissanter, wienerbröd, 2-3 sorters cold cuts, 4-5 sorters ost, rökt lax m.m. Självklart tog de äggbeställningar ”ala minute” och äggen var perfekt kokta. Mycket gott kaffe gjorde också att man tog med sig en extra kopp och satte sig en stund på loungens balkong och bara tittade ut över havet. En magisk utsikt lockar till andra koppen kaffe på balkongen. Betyg 4/5

Restaurangutbud
Doubletree: Nu kommer vi till denna helgens riktiga bottennapp… På pappret såg restaurangutbudet ok ut men verkligheten vittnar om något helt annat. I huvudrestaurangen serveras allt som oftast buffé till specialpris och när jag bad att få kolla ala carte menyn så var den mycket begränsad. Vi valde i stället sportbaren där två olika förrätter beställdes, efter ca 15 minuter kom den första och när ytterligare 20 minuter hade gått så var jag glad att vi delade på den första. Då reste vi oss upp och bad att få betala, med på notan var självklart båda förrätterna, efter korrigerad och betald nota gick vi över till grannen Twin Palm och åt en riktigt bra varmrätt och dessert. Någon mera mat blev det aldrig efter det på Doubletree. Betyg 1/5

Hilton: Vi hann förutom frukosten också testa caféet vid poolen och de har ett riktigt bra utbud med smörgåsar, bullar, kakor och frukt. De serverar också mycket bra kaffe vilket undertecknad alltid uppskattar. Även här är det i thailändska mått ganska dyrt. Vi hann även med att testa hotellets italienska restaurang som visade sig vara en vinstlott! Det bjöds på en liten tomat/mozzarella innan maten och det serverades även rikligt med nybakat bröd ihop med olivolja och en bra balsamico. Varmrätterna var mycket vällagade och smakfullt upplagda på varma tallrikar. Prisnivån var helt ok med tanke på vad som bjöds vid sidan av den beställda maten. Betyg 4/5

Lounger
Doubletree: Ingen lounge fanns att tillgå och vi fick 3 daterade drinkbiljetter som gällde för en drink mellan 17-19 o sportbaren, dessa utnyttjades aldrig. Vi skulle utnyttja den första kvällen men var tyvärr några minuter sena och då var det tvärstopp. Betyg 1/5

Hilton: På tolfte våningen ligger panorama loungen med en underbar utsikt över havet. Man kan antingen sitta inne eller på balkongen om man föredrar det. Ett bra utbud med smårätter och desserter serveras varje dag mellan 17-19 och övrig tid (fram till 21) finns det alkoholfria drycker att tillgå. Det var en mycket bra variation på rätterna och olika varma och kalla rätter varje dag. Bra viner och allehanda drinkar fanns naturligtvis också, uppmärksam och smidig personal. Betyg 4/5

Hilton vinner testet alla dagar i veckan men om man också ser till att det är betydligt dyrare att både bo och äta på Hilton så är det mycket mer value for money på Doubletree. Personligen kommer vi aldrig att återvända till Doubletree men jag kan mycket väl tänka mig nån vecka eller två här nästa vinter igen. Hilton Karon är en typiskt bra och välfungerande semesterresort.

Sammanlagt betyg för Doubletree 2,1 av 5
Sammanlagt betyg för Hilton 4,0 av 5
 

Senator

Moderator
Jag har bott på Hilton Karon två gånger. Din recession passar perfekt i min bild. Stort, funktionellt hotell.. Kan tipsa om "The Red Onion" inne i stan som mycket prisvärd och bra käk.

När jag var där jobbade en mycket trevlig, unge svensk kille i loungen. Han var en del av Hiltons Trainee Program. Numera finns samma trevliga kille på Hilton Slussen :)
 

Meazza

Medlem
Jag gillade också Hilton Karon när jag bodde där. Lite väntan ibland på "tågen" men annars så rullade det på fint.
 

flmartin

Medlem
Jag bugar och säger tusen tack till @Ozz ! Riktigt bra information och trevligt skrivet. Det verkar som att DoubleTree Surin har en lång bit kvar, innan de kommer upp i standard.
Jag har beslutat mig för Hilton, det verkar inte vara någon tvekan.
Än en gång, tack!
 

Steve

Medlem
Efter off topic i ett par andra Hiltontrådar med omdömen/jämförelse mellan Doubletree i Surin och Hilton i Karon kommer här en egen jämförelse till @flmartin som funderar på vilken av resorten som skall väljas.
Hilton Karon är en typiskt bra och välfungerande semesterresort.

Sammanlagt betyg för Doubletree 2,1 av 5
Sammanlagt betyg för Hilton 4,0 av 5
@Ozz Tack för bra sammanställning! Har du tips på vilken byggnad man ska sikta på som HHD och barnfamilj? Närhet till loungen känns ju trevligt:)
 

Ozz

Medlem
@Ozz Tack för bra sammanställning! Har du tips på vilken byggnad man ska sikta på som HHD och barnfamilj? Närhet till loungen känns ju trevligt:)
Loungen ligger i Lotus-vingen (D) och vi har som HHD blivit uppgraderad dit till juniorsvit varje gång vi bott där.
Ca 10-12 gånger sedan jag skrev inlägget för 1,5 år sedan har vi haft små weekends där och vi skall tillbaka på torsdag igen för att fira jul i Karon.
Fördelen med Lotus-vingen är att du har direktacces till en lugnare vuxenpool och därifrån kan man ta vattenrutschen direkt ner till main/barnpoolen.
 

Steve

Medlem
Loungen ligger i Lotus-vingen (D) och vi har som HHD blivit uppgraderad dit varje gång vi bott där.
Ca 10-12 gånger sedan jag skrev inlägget för 1,5 år sedan har vi haft små weekends där och vi skall tillbaka på torsdag igen för att fira jul i Karon.
Fördelen med Lotus-vingen är att du har direktacces till en lugnare vuxenpool och därifrån kan man ta vattenrutschen direkt ner till main/barnpoolen.
Tack, låter ju riktigt trevligt! Är till julen 2018 som jag sitter och letar lämpligt resmål.
Vilket utbud är det i loungen?
 

Ozz

Medlem
Tack, låter ju riktigt trevligt! Är till julen 2018 som jag sitter och letar lämpligt resmål.
Vilket utbud är det i loungen?
Frukosten är lite mindre utbud men det väsentliga finns och ägg kokas/steks på beställning. Kaffe serveras på beställning från kaffemaskin med bönor och håller hög kvalitet. (Vi har aldrig testat frukosten i huvudrestaurangen) Dom gångerna vi beställt frukost på rummet har bara service charge debiterats som HHD.

På eftermiddag/kväll 17-19 dukas det upp ett ganska bra utbud av varma och kalla snax-rätter/ost etc. och all dricka/alkohol beställs vid borden. Standardutbud på dryck, tyvärr bytte dom vin till ett sämre (i mitt tycke) förra året. Läsk och kaffe/kaka erbjuds hela dagarna i loungen.
 

Steve

Medlem
Frukosten är lite mindre utbud men det väsentliga finns och ägg kokas/steks på beställning. Kaffe serveras på beställning från kaffemaskin med bönor och håller hög kvalitet. (Vi har aldrig testat frukosten i huvudrestaurangen) Dom gångerna vi beställt frukost på rummet har bara service charge debiterats som HHD.

På eftermiddag/kväll 17-19 dukas det upp ett ganska bra utbud av varma och kalla snax-rätter/ost etc. och all dricka/alkohol beställs vid borden. Standardutbud på dryck, tyvärr bytte dom vin till ett sämre (i mitt tycke) förra året. Läsk och kaffe/kaka erbjuds hela dagarna i loungen.
Tack, har du någon speciell rumstyp att rekommendera?
 
Toppen