doc
Medlem
Tyvärr så måste allt som har en början också ha ett slut, men även slutet har en början. Detta slut började på Sydneys flygplats 2,5 timmar innan avfärd. Incheckningen öppnade cirka en halvtimma tidigare och det fanns en disk öppen för First. Det var en person före i kön, men mycket snabbt blev det min tur. Väskan märktes med en First-tag och jag fick boardingkort ett departure card och en inbjudan att använda fast track. Hela passkontrollen och säkerhetskontrollen avlöpte snabbt, men som på alla andra flygplatser i Australien blev jag utvald att göra en sekundärkontroll med tuss på så väl mig som mitt handbagage.
Väl igenom gick jag bort till disken för tax refunds. Ett tips om man köper varor och vill få skatten åter är att man nu kan fylla i uppgifterna i en app och på så sätt kan man slippa en lång kö på flygplatsen. Jag var ovetande om detta, men fyllde i uppgifterna i appen väl i kön och gick därefter över till snabbkön. Det gick väldigt mycket snabbare än att vänta på helt manuell hantering.
När detta var avklarat begav jag mig bort till Qantas förstaklasslounge. Denna lounge var väldigt ljus och gav ett trevligt intryck. Utsikten över plattan var perfekt.
Jag satte mig ned i restaurangdelen varpå jag fick en meny med ett stort utbud av olika rätter.
Ett glass champagne till att börja med följt av en club sandwich och en pavlova till dessert. Det hela smakade bra och servicen var fantastiskt trevlig. Tiden gick alldeles för fort, så det var dags att bege sig till gaten, i alla fall enligt boardingkortet. När jag kom fram hade boardingen inte påbörjats och det fanns väldigt få sittplatser vid gaten, så alla stod och hängde i en klump. Efter cirka 15 minuters väntan började man boarda barnfamiljer och därefter First- och Club-kabinerna. Det var separat kö till First respektive Club. Jag blev tilltalad med namn och titel och hälsad välkommen. Båda dörrarna användes och First boardade genom dörr ett och övriga genom dörr två. Jag blev guidad till min plats. Därefter dröjde det länge innan jag fick frågan om något att dricka, med det blev ett glas Laurent-Perrier Grand Siècle. First kabinen blev helt full och enligt flygvärdinnan var det bara någon enstaka tom plats i ekonomi. Efter en punktlig pushback och 20 minuters taxi tog så 777:an luft under vingarna och hjulen lämnade Australiens mark. Väl uppe på 36000 fot fick jag en varm handduk följt av nötter och ytterligare ett glas champagne. När beställningarna skulle tas upp fanns inte mitt första val att tillgå, vilket var en thailändsk kycklinggryta. Trots mina bistra erfarenheter med BA och biff så fick jag välja biffen istället. Först serverades en aptitretare med kungsräkor följt av sparrisrisotton jag valt till förrätt.
Så långt smakade allt bra, men så kom den befarade katastrofen. Inte nog med att biffen var torr som mina skosulor utan den smakade även bränt.
Biffen skickades tillbaka till förmån för ett val av pasta från bistromenyn. Den var helt okej och ett stort lyft jämfört med bränd skosula.
Efter huvudrätt kom så en ostbricka och till det fick jag frågan om jag önskade ett glas portvin, något jag tackade ja till. Väldigt generad kom så flygvärdinnan tillbaka, ursäktade sig och sa att de inte fått något portvin lastat, men att jag kunde få ett glas Bordeauxvin istället. Inte direkt förstaklass tänkte jag, och började bli smått less.
Efter osten valde jag så en bread and butter pudding med tranbär till dessert. Den smakade mycket bra och jag lyckades även få smutta lite på ett Sauternes-vin till.
Vad gäller stolen i förstaklass är den bred och skön att sitta i. Det enda jag inte uppskattar är att man inte kan justera benstödet separat från ryggstödet utan att det enbart finns ett sätt att reglera stolen på. Efter att ha åkt med Qatar och Cathay i business är dessa stolar bättre att hitta ett lounge-läge i, även om BA First-stolen är skön att sova i.
Personalen på flygningen var verkligen bra. De gjorde sitt bästa och ursäktade sig verkligen för bristerna. Cabin Service Manager meddelade BA centralt och de skulle ta kontakt med mig angående bristerna på flygningen. Jag fick även en chokladask att ta med då de tyckte det var pinsamt att maten inte varit bättre och att portvinet inte fanns.
Cirka en kvart före tidtabell landade vi i Singapore. Avstigning genom första porten och ingen kö i immigration, som alltid är effektiv och trevlig. Naturligtvis fungerade priobagage, så min väska kom som nummer fyra på bandet. Inte konstigt att Singapore ständigt är bästa flygplatsen i världen.
För att summera flygningen, utmärkt personal, helt okej stol, men klara brister på matsidan.
Victor Charlie Charlie over and out for now.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Väl igenom gick jag bort till disken för tax refunds. Ett tips om man köper varor och vill få skatten åter är att man nu kan fylla i uppgifterna i en app och på så sätt kan man slippa en lång kö på flygplatsen. Jag var ovetande om detta, men fyllde i uppgifterna i appen väl i kön och gick därefter över till snabbkön. Det gick väldigt mycket snabbare än att vänta på helt manuell hantering.
När detta var avklarat begav jag mig bort till Qantas förstaklasslounge. Denna lounge var väldigt ljus och gav ett trevligt intryck. Utsikten över plattan var perfekt.
Jag satte mig ned i restaurangdelen varpå jag fick en meny med ett stort utbud av olika rätter.
Ett glass champagne till att börja med följt av en club sandwich och en pavlova till dessert. Det hela smakade bra och servicen var fantastiskt trevlig. Tiden gick alldeles för fort, så det var dags att bege sig till gaten, i alla fall enligt boardingkortet. När jag kom fram hade boardingen inte påbörjats och det fanns väldigt få sittplatser vid gaten, så alla stod och hängde i en klump. Efter cirka 15 minuters väntan började man boarda barnfamiljer och därefter First- och Club-kabinerna. Det var separat kö till First respektive Club. Jag blev tilltalad med namn och titel och hälsad välkommen. Båda dörrarna användes och First boardade genom dörr ett och övriga genom dörr två. Jag blev guidad till min plats. Därefter dröjde det länge innan jag fick frågan om något att dricka, med det blev ett glas Laurent-Perrier Grand Siècle. First kabinen blev helt full och enligt flygvärdinnan var det bara någon enstaka tom plats i ekonomi. Efter en punktlig pushback och 20 minuters taxi tog så 777:an luft under vingarna och hjulen lämnade Australiens mark. Väl uppe på 36000 fot fick jag en varm handduk följt av nötter och ytterligare ett glas champagne. När beställningarna skulle tas upp fanns inte mitt första val att tillgå, vilket var en thailändsk kycklinggryta. Trots mina bistra erfarenheter med BA och biff så fick jag välja biffen istället. Först serverades en aptitretare med kungsräkor följt av sparrisrisotton jag valt till förrätt.
Så långt smakade allt bra, men så kom den befarade katastrofen. Inte nog med att biffen var torr som mina skosulor utan den smakade även bränt.
Biffen skickades tillbaka till förmån för ett val av pasta från bistromenyn. Den var helt okej och ett stort lyft jämfört med bränd skosula.
Efter huvudrätt kom så en ostbricka och till det fick jag frågan om jag önskade ett glas portvin, något jag tackade ja till. Väldigt generad kom så flygvärdinnan tillbaka, ursäktade sig och sa att de inte fått något portvin lastat, men att jag kunde få ett glas Bordeauxvin istället. Inte direkt förstaklass tänkte jag, och började bli smått less.
Efter osten valde jag så en bread and butter pudding med tranbär till dessert. Den smakade mycket bra och jag lyckades även få smutta lite på ett Sauternes-vin till.
Vad gäller stolen i förstaklass är den bred och skön att sitta i. Det enda jag inte uppskattar är att man inte kan justera benstödet separat från ryggstödet utan att det enbart finns ett sätt att reglera stolen på. Efter att ha åkt med Qatar och Cathay i business är dessa stolar bättre att hitta ett lounge-läge i, även om BA First-stolen är skön att sova i.
Personalen på flygningen var verkligen bra. De gjorde sitt bästa och ursäktade sig verkligen för bristerna. Cabin Service Manager meddelade BA centralt och de skulle ta kontakt med mig angående bristerna på flygningen. Jag fick även en chokladask att ta med då de tyckte det var pinsamt att maten inte varit bättre och att portvinet inte fanns.
Cirka en kvart före tidtabell landade vi i Singapore. Avstigning genom första porten och ingen kö i immigration, som alltid är effektiv och trevlig. Naturligtvis fungerade priobagage, så min väska kom som nummer fyra på bandet. Inte konstigt att Singapore ständigt är bästa flygplatsen i världen.
För att summera flygningen, utmärkt personal, helt okej stol, men klara brister på matsidan.
Victor Charlie Charlie over and out for now.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper