Senaste nytt

Doktorn kan komma

doc

Medlem
Tyvärr så måste allt som har en början också ha ett slut, men även slutet har en början. Detta slut började på Sydneys flygplats 2,5 timmar innan avfärd. Incheckningen öppnade cirka en halvtimma tidigare och det fanns en disk öppen för First. Det var en person före i kön, men mycket snabbt blev det min tur. Väskan märktes med en First-tag och jag fick boardingkort ett departure card och en inbjudan att använda fast track. Hela passkontrollen och säkerhetskontrollen avlöpte snabbt, men som på alla andra flygplatser i Australien blev jag utvald att göra en sekundärkontroll med tuss på så väl mig som mitt handbagage.

Väl igenom gick jag bort till disken för tax refunds. Ett tips om man köper varor och vill få skatten åter är att man nu kan fylla i uppgifterna i en app och på så sätt kan man slippa en lång kö på flygplatsen. Jag var ovetande om detta, men fyllde i uppgifterna i appen väl i kön och gick därefter över till snabbkön. Det gick väldigt mycket snabbare än att vänta på helt manuell hantering.

När detta var avklarat begav jag mig bort till Qantas förstaklasslounge. Denna lounge var väldigt ljus och gav ett trevligt intryck. Utsikten över plattan var perfekt.

ImageUploadedByTapatalk1416451066.039163.jpg


Jag satte mig ned i restaurangdelen varpå jag fick en meny med ett stort utbud av olika rätter.

ImageUploadedByTapatalk1416450813.221259.jpg


ImageUploadedByTapatalk1416450835.236947.jpg


Ett glass champagne till att börja med följt av en club sandwich och en pavlova till dessert. Det hela smakade bra och servicen var fantastiskt trevlig. Tiden gick alldeles för fort, så det var dags att bege sig till gaten, i alla fall enligt boardingkortet. När jag kom fram hade boardingen inte påbörjats och det fanns väldigt få sittplatser vid gaten, så alla stod och hängde i en klump. Efter cirka 15 minuters väntan började man boarda barnfamiljer och därefter First- och Club-kabinerna. Det var separat kö till First respektive Club. Jag blev tilltalad med namn och titel och hälsad välkommen. Båda dörrarna användes och First boardade genom dörr ett och övriga genom dörr två. Jag blev guidad till min plats. Därefter dröjde det länge innan jag fick frågan om något att dricka, med det blev ett glas Laurent-Perrier Grand Siècle. First kabinen blev helt full och enligt flygvärdinnan var det bara någon enstaka tom plats i ekonomi. Efter en punktlig pushback och 20 minuters taxi tog så 777:an luft under vingarna och hjulen lämnade Australiens mark. Väl uppe på 36000 fot fick jag en varm handduk följt av nötter och ytterligare ett glas champagne. När beställningarna skulle tas upp fanns inte mitt första val att tillgå, vilket var en thailändsk kycklinggryta. Trots mina bistra erfarenheter med BA och biff så fick jag välja biffen istället. Först serverades en aptitretare med kungsräkor följt av sparrisrisotton jag valt till förrätt.

ImageUploadedByTapatalk1416450871.021651.jpg


ImageUploadedByTapatalk1416450884.753862.jpg


Så långt smakade allt bra, men så kom den befarade katastrofen. Inte nog med att biffen var torr som mina skosulor utan den smakade även bränt.

ImageUploadedByTapatalk1416450904.704576.jpg


Biffen skickades tillbaka till förmån för ett val av pasta från bistromenyn. Den var helt okej och ett stort lyft jämfört med bränd skosula.

ImageUploadedByTapatalk1416450942.103969.jpg


Efter huvudrätt kom så en ostbricka och till det fick jag frågan om jag önskade ett glas portvin, något jag tackade ja till. Väldigt generad kom så flygvärdinnan tillbaka, ursäktade sig och sa att de inte fått något portvin lastat, men att jag kunde få ett glas Bordeauxvin istället. Inte direkt förstaklass tänkte jag, och började bli smått less.

ImageUploadedByTapatalk1416450960.304963.jpg


Efter osten valde jag så en bread and butter pudding med tranbär till dessert. Den smakade mycket bra och jag lyckades även få smutta lite på ett Sauternes-vin till.

ImageUploadedByTapatalk1416451003.703800.jpg


Vad gäller stolen i förstaklass är den bred och skön att sitta i. Det enda jag inte uppskattar är att man inte kan justera benstödet separat från ryggstödet utan att det enbart finns ett sätt att reglera stolen på. Efter att ha åkt med Qatar och Cathay i business är dessa stolar bättre att hitta ett lounge-läge i, även om BA First-stolen är skön att sova i.

Personalen på flygningen var verkligen bra. De gjorde sitt bästa och ursäktade sig verkligen för bristerna. Cabin Service Manager meddelade BA centralt och de skulle ta kontakt med mig angående bristerna på flygningen. Jag fick även en chokladask att ta med då de tyckte det var pinsamt att maten inte varit bättre och att portvinet inte fanns.

Cirka en kvart före tidtabell landade vi i Singapore. Avstigning genom första porten och ingen kö i immigration, som alltid är effektiv och trevlig. Naturligtvis fungerade priobagage, så min väska kom som nummer fyra på bandet. Inte konstigt att Singapore ständigt är bästa flygplatsen i världen.

För att summera flygningen, utmärkt personal, helt okej stol, men klara brister på matsidan.

Victor Charlie Charlie over and out for now.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

henrik l

Medlem
Tack för en mycket bra rapport. Håller med om att det är lite irriterande att man inte kan justera benstödet separat i en F-stol. Får bli dagens I-landsproblem:D
 
Tack för genomgående trevlig rapport. Men BA F har jag nu tappat allt intresse för att någonsin prova, efter åtskilliga reserapporter med ungefär samma innehåll.
 
Jag har en kollega som flög BA First för inte så länge sen och fick ganska mycket avios i kompensation när han klagade. Jag har för mig i hans fall att det handlade om dåligt utbud i loungen eller liknande, men BA kompenserade honom för det vilket gör att han för dom nu kunnat uppgradera sig till First igen på en ny flygning. Med andra ord, klaga centralt, du har ju oavsett ingenting att förlora på att göra det (och en gratis uppgradering till first är ju inte fy skam).

Mycket fin reserapport, ser fram emot mera!
 

gunry

Medlem
Tack för gemytlig rapport. Måste säga att jag också skarpt gillar Qantas First-loungen i Sydney. Jättetrevlig service och bra mat.
 

ACervin

Medlem
Väldigt trevlig läsning. Kul med hotellet i Uluru. Skall definitivt välja det när det nu blir av. Bra att du sa till om skosulan! Det verkar som BA first inte riktigt lever upp till first.
 

Jonas C

Medlem
Kul fortsättning! Tycker dock att de kunde ha erbjudit Sauternes istället för portvinet då det lämpar sig bättre till ost än en Bordeaux i min mening.
 

doc

Medlem
Så var det dags för ännu en flygning som led i resan hemåt. Efter att ha tagit tunnelbanan ut till flygplatsen anlände jag Singapore Changi terminal 1 cirka två timmar före avgång. Ursprungligen var detta segment bokat på en tidigare flygning och i Cathays förstaklass, men ett byte från 747 till A330 gjorde att jag blev nedgraderad till business. Detta meddelande BA mig via mejl någon månad innan avfärd. Jag lyckades då boka om till ett senare flyg med en 777:a till F. Dock kom det ytterligare någon vecka senare ett mejl igen med ny nedgradering till business class. Inga andra flighter hade någon förstaklass att boka om till på hela veckan, så jag fick finna mig i att inte få möjligheten att prova Cathays förstaklass på denna resa. Den enda goda nyheten var att 777:an fortfarande hade longhaul-konfiguration, något jag undrade om det skulle hålla i sig. Vid incheckningsdiskarna hade Cathay två diskar vardera för ekonomi, premium ekonomi, Marco Polo respektive businessclass. Trots att det bara var en person före i kön tog det väldigt lång tid, då incheckningen av framförvarande personer verkade vara komplicerad. Jag hade själv tänkt vara lite omständlig, så jag tog det med ro. Jag hade nämligen två olika bokningar och tänkte be om att bli incheckad hela vägen. När det blev min tur visade sig att det inte var något problem alls. Jag blev incheckad på så väl den aktuella flygningen och även de två efterföljande flygningarna med Qatar Airways. Det svåraste för incheckningsagenten var att uttala slutdestinationens namn, något hon ursäktade sig för. Bagagetaggen skrevs ut för hela resan och väskan fick såväl förstaklasstagg som Oneworld priotagg. "Som om det kommer spela någon roll på Arlanda", tänkte jag för mig själv. Jag fick också en loungeinbjudan till dnata Skyview lounge och information om var den låg och vilken gate som var aktuell för boarding. Det var som vanligt ingen kö i passkontrollen, som var snabbt avklarad. Jag hade egentligen tänkt besöka någon av oneworld-loungerna, men både BA och Qantas lounger öppnade senare på eftermiddagen. Istället begav jag mig till Skyview loungen. Av disken i vit marmor att döma har nog detta varit en av Cathays egna lounger tidigare.

ImageUploadedByTapatalk1416654556.512069.jpg


Det fanns lite varm och kall mat samt dryck att tillgå samt en enklare obemannad bar. Jag tog en Ginger Ale och kollade på flightradar för att konstatera att det var en 777-300ER som var på väg från Hong Kong för att hämta mig. Det innebar att jag ändå skulle få longhaulkonfiguration på flygningen trots allt. I loungen såg jag så flyget passera lite snabbt på en taxibana lite längre bort, men lyckades ändå knäppa en halvdålig bild.

ImageUploadedByTapatalk1416654572.024326.jpg


Det ropades ut att boardingen skulle bli tio minuter sen på grund av sent ankommande flyg. Jag begav mig cirka 30 minuter före avgång till gaten för säkerhetskontroll. Det var ganska kaosartat vid säkerhetskontrollen och även om det fanns en separat kö för business var det inget som efterlevdes. Det hela gick kanske på tio minuter, vilket var okej. Väl i gaten var det åter igen ganska kaosartat. Folk stog i klunga och började gå ombord när dörrarna öppnades. Trots en del oväntat kaos gick det ganska smidigt ändå. Främre dörren användes för businesspassagerare och jag intog mitt säte enkelt längst fram i kabinen. Snabbt erbjöds jag ett val av champagne, juice och vatten, där jag valde det förstnämnda. Champagnen, Billecart-Salmon Brut var kallare än den jag fick på min förra flygning i BA First. Min kavaj hänges in i garderoben, jag fick en varm handduk och cirka 15 minuter efter tidtabell var det push-back. Det spöregnade utanför och det var en ganska skumpig väg upp på marschhöjd. Väl uppe lugnade det ned sig och nötter samt fördrink serverades. Jag valde att prova en av Cathays signature drinks "Oriental Breeze" som innehöll plommon-te, tranbärsjuice, honung, citron och rosenvatten. Det var en mycket intressant smak och en stark doft av rosor från blomman i glaset.

ImageUploadedByTapatalk1416654588.089285.jpg


Efter en stund började så måltidsserveringen. Flygtiden var beräknad till cirka 3:30, men ändå serverades trerätters lunch. Till förrätt serverades prosciutto, parmesanost med grillad zucchini och soltorkade tomater samt en sallad. Det hela smakade gott.

ImageUploadedByTapatalk1416654609.307379.jpg


Precis som på tidigare flygningar presenterades huvudrätterna på vagn och där fanns att val av en västlandsk maträtt och en kinesisk kycklingrätt. Jag valde kycklingen, som visade sig vara väldigt stark på så väl chili som ingefära, men smakade bra i övrigt.

ImageUploadedByTapatalk1416654626.605857.jpg


Efter det kom ostbricka som jag naturligtvis tackade ja till, men glömde dock i min glupskhet att fota den. Jag erbjöds ett glas portvin till osten, men tackade nej. Tankarna på portvin gjorde att de gick åter igen till den mindre lyckade BA First-flygningen. Efter osten serverades glass och till det valde jag ett oolongte.

ImageUploadedByTapatalk1416654645.993925.jpg


På en flygning som är under 4 timmar, motsvarande Stockholm - Malta, fick jag alltså en fantastiskt bra stol, som helt klart är den bästa av de jag testat, god mat med flera rätter som serverades var för sig och ett gott IFE-utbud. Jag önskade att Cathay började flyga inom Europa. Jag hann se en film under flygningen och vi landade punktligt i Hong Kong. Efter ny säkerhetskontroll letade jag mig fram till Cathay The Wing där jag nu sitter och väntar på nästa flygning på vägen hem.

Victor Charlie Charlie over and out for now.
 

ACervin

Medlem
Cathay Pacific kan man lita på! Deras nya businesskabin som dom även använder från Brisbane numera är en av mina favoriter. Synd att den nya Qantasloungen på Changi inte var öppen. Den är riktigt bra.
 
Toppen