Senaste nytt

Doktorn kan komma

RobRoy

Medlem
Detta är min favoritrutt till och från Europa. Jag kan slå vad om att doktorn blev tillfrågad vilken typ av doktor han är! De blir lika besvikna varje gång de frågar mig... Hursomhelst, jag har gjort denna resa flera gånger i business men annu fler i ekonomi och cathay är 100% upgrade (jag är BAEC gold) och Qatar är 100% ledigt säte bredvid mig = Det är 18 månader sedan jag flög med ett annat bolag HKG-Europa
 

NotRyan

Medlem
När biljetten bokades var detta ursprungligen en Qatar-flight, men detta ändrades under året, då Cathay Pacific tog över en av de två dagliga avgångarna mellan Doha och Stockholm.
Vet du något som inte vi vet? Haha.... :D

Bra reserapport förresten....
 

doc

Medlem
Efter två härliga dagar i Hong Kong var det så dags att resa vidare. När den underbara frukosten på Conrad Hong Kong var avslutad, packade jag väskorna, checkade ut och tog Expressen till flygplatsen.

ImageUploadedByTapatalk1415061648.926828.jpg


Jag gick ett varv runt Cathays incheckningsdisken innan jag hittade förstaklassincheckningen. På väg mot disken kom agenten mot mig, hälsade mig välkommen och undrade vart jag skulle resa. Hon tog emot mitt pass och knappade lite på datorn samtidigt som min väska taggades med förstaklassmärkning. Boardingkort och inbjudan till loungen skrevs snabbt ut varpå jag informerades om att jag skulle använda The Wing, då övriga lounger renoveras. Jag hittade inget fast track, men säkerhetskontrollen var otroligt effektiv och gick nog på under 2 minuter, då det inte var någon kö. Min ansökan om E-Gates, gjorde att jag kunde passera immigrationen smidigt, varpå jag gick den korta biten till The Wing. Väl där avnjöt jag lite champagne och nötter i väntan på flyget.

ImageUploadedByTapatalk1415061675.848646.jpg


Enligt boardingkortet skulle jag vara vid gaten senast 25 minuter före avgång, så jag lämnade loungen cirka 40 minuter före avgångstid. Det visade sig räcka perfekt för att ta mig ut till gate 47 med tåg och allt. Det var ingen kö i den separata kön för businesspassagerare och det var bara att gå rakt till bryggan.

ImageUploadedByTapatalk1415061704.374214.jpg


Väl på bryggan var det en extra säkerhetskontroll som tog lite tid. Exakt vad man letade efter var oklart, men de rotade snabbt igenom alla väskor och därefter var det till att gå ombord. Direkt när jag intagit min plats, som var 12G, kom en flygvärdinna och tog min kavaj. Strax därefter erbjöds fördrink i form av champagne, Passion Suprise eller vatten. Torr, kall och gratis champagne säger jag inte nej till. Jag fick också formulär samt inbjudan till fast vid immigration i Australien.

ImageUploadedByTapatalk1415061729.175716.jpg


ImageUploadedByTapatalk1415061746.521541.jpg


På sekunden punktligt backade vi ut från gaten, taxade ut och tog fart mot skyarna igen. Enligt kaptenen var flygvägen på sträckan "fairly good", vilket fick mig undra om de någonsin säger att vädret är dåligt eller om de bara graderar enligt principen "very good", "good" och "fairly good". Flygtiden beräknades till sju timmar och 58 minuter. Väl uppe i luften serverades fördrink och varma nötter och menyerna delades ut. Jag tilltalades artigt med namn och titel. En stund efter detta kom vit duk på bordet inför lunchen och bricka med förrätten. Det serverades varmrökt kreolkryddad lax med potatis och créme fraîche. Till det drack jag lite Laurenz V Forbidden Gruner 2012. Laxen var något för salt för min smak. Vinet var iskallt, men tog sig när det fick bättre temperatur.

ImageUploadedByTapatalk1415061777.041467.jpg


Sedan följde fyra val av huvudrätt. Samtliga rätter presenterades visuellt på bricka. Jag hade ursprungligen tänkt välja en japansk fläskrätt, men då den inte såg så aptitlig ut så mitt val föll på sauterade räkor istället. Det smakade utmärkt och räkorna var perfekt tillagade.

ImageUploadedByTapatalk1415061808.265373.jpg


Efter detta presenterades ostbricka samt frukt på vagn. Det smakade väldigt gott. Jag fick smaka något som kallades "crunchy apple", vilket var en väldigt lustig frukt. Det hela avnjöts med ett litet glas portvin.

ImageUploadedByTapatalk1415061836.605592.jpg


Naturligtvis följdes osten av efterrätt som idag var en citronmarängpaj som var förvånansvärt lätt och god. Jag bad också om en kopp oolongte, men detta dröjde då det blev turbulens och man inte ville servera varma drycker. Det var turbulent ett bra tag och jag funderade på om man skulle glömma bort mitt te, men så snart det hela var över kom så teet på plats.

ImageUploadedByTapatalk1415061870.868747.jpg


Efter middagen var det cirka 5,5 timmars flygtid kvar, så jag bytte om och bäddade ned mig för en filmeftermiddag/kväll. Kabinen släcktes ned och jag började med "A Most Wanted Man", då jag gillade boken. Det svenska utbudet i Studio CX, Cathays in flight entertaniment-system, var gott med en hel säsong Wallander och även Hundraåringen som försvann. Jag fortsatte med den sistnämnda filmen. Bildskärmen var stor och bra samt att hörlurarna var av god kvalitet, så det var faktiskt rätt njutbart. Annars brukar jag sällan kunna njuta ordentligt av filmer ombord utan hålla mig till iPaden.

ImageUploadedByTapatalk1415061905.162828.jpg
 

doc

Medlem
Lagom till Hundraåringens avslut tändes så kabinen igen och det var dags för dem andra måltiden, som enligt menyn kallades "Refreshment". Detta visade sig innebära trerätters middag med tre val av huvudrätt. Som förrätt serverades väldigt goda bär med ingefärssirap.

ImageUploadedByTapatalk1415062037.197042.jpg


Sedan valde jag en wokad biff med svamp i ostronsås. Det hela smakade gott, men behövde lite extra soja för mina europeiska smaklökar, något som snabbt ordnades fram.

ImageUploadedByTapatalk1415062056.258795.jpg


Innan efterrätten serverades bytte jag om igen och därefter avnjöt jag lite glass och en ny kopp oolongte.

ImageUploadedByTapatalk1415062079.921427.jpg


Ytterligare lite turbulens senare ropade kaptenen ut att det var 30 minuter kvar till landning. Cirka en halvtimma före tidtabell satte vi så ned hjulen på Brisbanes flygplats och taxade in till terminalen och parkerade mellan Singapore Airlines och Fiji Airways. Efter att ha sett Australia Border Control var jag förberedd på det värsta, men immigration och tull gick väldigt snabbt och smidigt. Det fanns e-gate här, men de funkade inte för mitt pass idag, något som jag senare insåg var rätt trevligt eftersom jag istället fick en stämpel i passet. Väl utanför väntade en chaufför på att ta mig in till stan. Jag hade provat tipset från forumet att prova Blacklane och det fungerade bra. Strax före midnatt lokal tid ankom jag hotellet och checkade in.

Här lämnar jag er nu för några dagar i Brisbane, men återkommer med nästa flight. Så långt har jag rest enligt nedan.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

011430121

Medlem
Ha det trevligt i Brisbane, jag är lite underlig, vill veta hur välfylld var kabinen.
Märkte ni något av protesterna i Hongkong?
 
Toppen