Efter två härliga dagar i Hong Kong var det så dags att resa vidare. När den underbara frukosten på Conrad Hong Kong var avslutad, packade jag väskorna, checkade ut och tog Expressen till flygplatsen.
Jag gick ett varv runt Cathays incheckningsdisken innan jag hittade förstaklassincheckningen. På väg mot disken kom agenten mot mig, hälsade mig välkommen och undrade vart jag skulle resa. Hon tog emot mitt pass och knappade lite på datorn samtidigt som min väska taggades med förstaklassmärkning. Boardingkort och inbjudan till loungen skrevs snabbt ut varpå jag informerades om att jag skulle använda The Wing, då övriga lounger renoveras. Jag hittade inget fast track, men säkerhetskontrollen var otroligt effektiv och gick nog på under 2 minuter, då det inte var någon kö. Min ansökan om E-Gates, gjorde att jag kunde passera immigrationen smidigt, varpå jag gick den korta biten till The Wing. Väl där avnjöt jag lite champagne och nötter i väntan på flyget.
Enligt boardingkortet skulle jag vara vid gaten senast 25 minuter före avgång, så jag lämnade loungen cirka 40 minuter före avgångstid. Det visade sig räcka perfekt för att ta mig ut till gate 47 med tåg och allt. Det var ingen kö i den separata kön för businesspassagerare och det var bara att gå rakt till bryggan.
Väl på bryggan var det en extra säkerhetskontroll som tog lite tid. Exakt vad man letade efter var oklart, men de rotade snabbt igenom alla väskor och därefter var det till att gå ombord. Direkt när jag intagit min plats, som var 12G, kom en flygvärdinna och tog min kavaj. Strax därefter erbjöds fördrink i form av champagne, Passion Suprise eller vatten. Torr, kall och gratis champagne säger jag inte nej till. Jag fick också formulär samt inbjudan till fast vid immigration i Australien.
På sekunden punktligt backade vi ut från gaten, taxade ut och tog fart mot skyarna igen. Enligt kaptenen var flygvägen på sträckan "fairly good", vilket fick mig undra om de någonsin säger att vädret är dåligt eller om de bara graderar enligt principen "very good", "good" och "fairly good". Flygtiden beräknades till sju timmar och 58 minuter. Väl uppe i luften serverades fördrink och varma nötter och menyerna delades ut. Jag tilltalades artigt med namn och titel. En stund efter detta kom vit duk på bordet inför lunchen och bricka med förrätten. Det serverades varmrökt kreolkryddad lax med potatis och créme fraîche. Till det drack jag lite Laurenz V Forbidden Gruner 2012. Laxen var något för salt för min smak. Vinet var iskallt, men tog sig när det fick bättre temperatur.
Sedan följde fyra val av huvudrätt. Samtliga rätter presenterades visuellt på bricka. Jag hade ursprungligen tänkt välja en japansk fläskrätt, men då den inte såg så aptitlig ut så mitt val föll på sauterade räkor istället. Det smakade utmärkt och räkorna var perfekt tillagade.
Efter detta presenterades ostbricka samt frukt på vagn. Det smakade väldigt gott. Jag fick smaka något som kallades "crunchy apple", vilket var en väldigt lustig frukt. Det hela avnjöts med ett litet glas portvin.
Naturligtvis följdes osten av efterrätt som idag var en citronmarängpaj som var förvånansvärt lätt och god. Jag bad också om en kopp oolongte, men detta dröjde då det blev turbulens och man inte ville servera varma drycker. Det var turbulent ett bra tag och jag funderade på om man skulle glömma bort mitt te, men så snart det hela var över kom så teet på plats.
Efter middagen var det cirka 5,5 timmars flygtid kvar, så jag bytte om och bäddade ned mig för en filmeftermiddag/kväll. Kabinen släcktes ned och jag började med "A Most Wanted Man", då jag gillade boken. Det svenska utbudet i Studio CX, Cathays in flight entertaniment-system, var gott med en hel säsong Wallander och även Hundraåringen som försvann. Jag fortsatte med den sistnämnda filmen. Bildskärmen var stor och bra samt att hörlurarna var av god kvalitet, så det var faktiskt rätt njutbart. Annars brukar jag sällan kunna njuta ordentligt av filmer ombord utan hålla mig till iPaden.