Senaste nytt

Doktor avlägsnad från plan med våld pga överbokning.

ZZZebra

Medlem
Nja, fast det där är ju den ersättning du har rätt till vid IDB, dvs när de *inte* hittar någon frivillig. Bolaget behöver väl inte erbjuda så mycket i kompensation när de letar frivilliga. Sen kan ju väl hålla med om att de kanske borde gå lite högre än 800 dollar, för även i de fall där det går lugnare till än just denna gång så måste det ju vara bättre att någon kan ställa upp frivillig och känna sig ganska nöjd med 1000 dollar i fickan än att någon är grinig över att ha blivit nekad ombordstigning mot sin vilja och dessutom blir bolaget då tvungen att betala ut mer pengar till denna.

Svaret finns ju i länken...

Bolaget kan välja att betala hur lite som helst om det är frivilligt. Men det är det ju ingen som hävdar i detta fall. Mediauppgifter gör gällande att när de inte fick frivilliga för $800 så valde de ut passagerare, dvs då gäller IDB-reglerna. Kan de inte erbjuda alternativ med ankomst inom 2 timmar från planerad ankomsttid samt att passagerare betalat mer än $200 så tillgodoser man inte passagerarens rättigheter enligt de federala reglerna (eller om du så vill, brister i bolagets skyldigheter)
 

Thornado

Medlem
Svaret finns ju i länken...

Bolaget kan välja att betala hur lite som helst om det är frivilligt. Men det är det ju ingen som hävdar i detta fall. Mediauppgifter gör gällande att när de inte fick frivilliga för $800 så valde de ut passagerare, dvs då gäller IDB-reglerna. Kan de inte erbjuda alternativ med ankomst inom 2 timmar från planerad ankomsttid samt att passagerare betalat mer än $200 så tillgodoser man inte passagerarens rättigheter enligt de federala reglerna (eller om du så vill, brister i bolagets skyldigheter)

Precis. De erbjöd $800 för frivilliga. När de sen valde ut icke frivilliga, då gäller IDB-reglerna så dessa borde då får 400% alternativt $1350. Jag har förutsatt att de som petades av flyget som icke frivilliga skulle få det och har inte läst något som säger det omvända (men har å andra sidan inte sett något skrivet om deras ersättning överhuvudtaget då fokus ju av förklarliga skäl hamnade på annat).

Jag har själv varit nära att råka ut för IDB med SAS en gång. Detta var innan jag hade EBG och jag hade för en gångs skulle inte checkat in online, utan gjorde det väldigt sent ute på Arlanda. De sökte efter frivilliga och gick upp till en viss summa (kommer inte ihåg exakt vad), men ingen nappade (själv var jag på väg till ett möte så kunde inte frivilligt tacka ja - hade jag bumpats hade det inte varit någon katastrof, men kunde inte erbjuda mig på eget bevåg). Jag och ett par personer till fick veta att vi kanske inte skulle få följa med och isf skulle vi få IDB-ersättning som skulle vara högre än vad som erbjöds för frivilliga. Jag försökte fråga om det inte gick att erbjuda den där summan för att få frivilliga när det nu ändå hade tänkt ge den till oss, men det var det nej på. Nu var det andra som inte dök upp till slut så jag fick åka med till slut.
 

Ricci

Medlem
Två enkla frågor som du kan besvara med Ja eller Nej:
1. Menar du att personalen eller bolaget slumpmässigt kan slänga av passagerare UTAN att uppfylla sina skyldigheter?
2. Har bolaget uppfyllt sina skyldigheter?

Länka dessutom till en källa om du svarar Ja på fråga 2.
Har kapten känt att denna passagerare kan bli en säkerhetsrisk under en kommande flygning så har kaptenen rätt att neka personen att flyga med.
Gällande dina 2 punkter:
1. Osäker på pax som faktiskt bordat plan dvs om nu inte kapten ser personen som en risk.
2. Ingen aning i detta fall utan det finns bara media skvaller.

Som sagt än en gång tycker jag det är fel av United att ta ut en person som redan sitter på planet.
 

Ricci

Medlem
Hörde precis att det kommer att bli en stämning mot United.

Hjärnskakning, bruten näsa och två utslagna tänder på doktorn. Källa: TV4
Det var ju inte United som tog ut honom utan flygplatspolisen dock med uppdrag från United att avlägsna en pax från flyget.
Dock skall det bli intressant att se/höra hur stämningen kommer att se ut.
På inspelningen får man tyvärr inte se vad eller hur passageraren beter sig eller säger när han blir beordrad av polisen att gå av planet.
 

thh

Medlem
Svaret finns ju i länken...

Bolaget kan välja att betala hur lite som helst om det är frivilligt. Men det är det ju ingen som hävdar i detta fall. Mediauppgifter gör gällande att när de inte fick frivilliga för $800 så valde de ut passagerare, dvs då gäller IDB-reglerna. Kan de inte erbjuda alternativ med ankomst inom 2 timmar från planerad ankomsttid samt att passagerare betalat mer än $200 så tillgodoser man inte passagerarens rättigheter enligt de federala reglerna (eller om du så vill, brister i bolagets skyldigheter)

Nu är det ingen som har sagt vad UA tänkte erbjuda efter att de IDBat honom, så du kanske ska släppa det?

Hörde precis att det kommer att bli en stämning mot United.

Hjärnskakning, bruten näsa och två utslagna tänder på doktorn. Källa: TV4

Nu var det inte UA som orsakade några av de skadorna, det gjorde polisen, så det är tveksamt om UA kommer bedömas vara ansvariga för det. Jag tror UA kommer kämpa väldigt hårt för att inte vara ekonomiskt ansvariga för vad myndigheter ställer till med - det skulle orsaka problem för alla som inte hinner till plan pga säkerhetskontroller också.
 

E.K

Medlem
Att ni orkar hålla på med paragrafrytteriet.
När jag i inlägg 86 postade en Tv intervju med Uniteds CEO där han klart och tydligt säger att passageraren har inte gjort något fel, så borde det vara klart som korvspad att han inte gjorde fel i att vägra gå av planet.

Vi kan väl diskutera nåt som är mer relevant och som många av oss på BC råkar ha nämligen ett guldkort.

Tänk er om jag suttit i Doktorns stol utan att ha Star Alliance Guldkortet registrerat (som jag ibland medvetet gör för att efterregistrera till olika Bonusprogram)

Hur stor skitstövel är jag egentligen i era ögon om jag hade grävt fram det ur plånboken och sagt. NI FÅR NOG LETA VIDARE!!
 
Toppen