"Doctor on Board" program hos KLM?

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av OrangeWindies, 8 April 2013.

1. OrangeWindies

OrangeWindies Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    KLM verkar inte ha någon program liknande Lufthansas "Doctors on Board". Det vore kanske en bra idé?

Om personalen ombord inte behöver ropa på PAet är det mindre oroande för andra passagerare och mindre pinsam för den drabbade.

2. drW

drW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det något annat flygbolag som har det? Jag har missat det i så fall.

3. twiggs

twiggs Medlem

Varför skulle man inte ropa i PA vid en medical, även om hittar en läkare i manifestet (eller var denna information nu återfinns)? Denna kan ju ha stor nytta av ytterligare en läkare eller sjuksköterska som assisterar i det akuta medicinska fallet. När jag och en kollega (hon är psykiater och är är med i Lufthansa:s "Doctors on board") reste FRA–JFK och en passagerare i F-klass fick ett allvarligt krampanfall så rusade en flygvärdinna mitt under flygningen för att få hjälp från kollegan men efter bara några sekunder så ropas det i PA efter läkare och sjuksköterskor.

Fast det som förundrar mig mest är varför det skulle vara pinsamt att bli sjuk och att C/A ropar efter sjukvårdspersonal? I det läget tror jag mest att man är nöjd med att få hjälp (om man ens är vaken då)!

4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    1 person likes this.
  5. Tjaeng

Tjaeng Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är väl subjektivt. Med tanke på hur stor andel av alla medicinska nödsituationer ombord på flygplan som bottnar i panikanfall, nervositet eller liknande kan det ju bli pinsamt för passageraren om de som hjälper en konstaterar "äh, det var inget". Säger inte att det är rätt, men vissa hälsotillstånd medför helt enkelt ett visst stigma beroende på person, kultur och annat.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!