Senaste nytt

Media granskar intjäning av bonus vid tjänsteresor

mjulven

Medlem
Det är ju som det är. Står ju klart och tydligt i artikeln att det formellt sätt ska vara en förmån om det används privat, en tolkning jag principellt delar.

Med det sagt är det omöjligt att följa upp. Ska man bli politiker eller annat yrke där en sån skandal kan påverka skulle jag tänka mig för både en och två gånger, men detta är ju inte direkt något nytt.
 

lorimar

Medlem
Systemet är uppbyggt på ett sätt som gör det svårt att hindra missbruk. Det är i stort sett omöjligt för en arbetsgivare att följa upp bonuspoängen och flygbolagen gör sitt bästa för att dölja. Den anställde lockas av möjligheterna att få poäng till att boka resor som kanske inte är mest ekonomiskt fördelaktigt för arbetsgivaren, säger Madeleine Leijonhufvud, professor emeritus i straffrätt vid Stockholms universitet.

Så sant så sant..
 

Morgan

Medlem
Det handlar inte bara om skattelagstiftning utan även lojalitet med sin arbetsgivare och respekt för arbetstid och arbetsgivarens pengar. Jag markerar alltid tydligt om någon hos oss prioriterar annorlunda än "billigaste alternativet med kortast restid och passande tider" (vi reser uteslutande inom Nordeuropa).
 

anjak

Medlem
Det handlar inte bara om skattelagstiftning utan även lojalitet med sin arbetsgivare och respekt för arbetstid och arbetsgivarens pengar. Jag markerar alltid tydligt om någon hos oss prioriterar annorlunda än "billigaste alternativet med kortast restid och passande tider" (vi reser uteslutande inom Nordeuropa).
Fast det där går ju oftast inte ihop, ska du ha billigaste alternativet blir det sällan vare sig kortast restid eller passande tider!
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Naturligtvis är det inte självklart vad som är bäst, men att tex alltid välja SAS framför Finnair till Helsingfors för att "sas har bättre kapacitet om något går fel" eller SAS för att "det är säkrare plan än Bra" när man ska till Solna är i min värld dåliga ursäkter!

Man ska helt enkelt, om man får frågan, kunna motivera varför man bokade som man gjorde.
 

Fredrik

Medlem
Dessutom är det väldigt subjektivt vad passande restid innebär..

Det beror på.

Jag skulle ha svårt att förklara att jag tog ett annat plan än det bästa. Vi pratar om en rutt med flera bolag och flera alternativa rutter.

Varför skulle jag då ha svårt att förklara udda resvägar? För att mitt företag förväntar sig sådan framförhållning att jag inte ska behöva ringa resebyrån på väg till flygplatsen eller nära på. Många av mina kollegor är förbjudna att boka resor mindre än två veckor före avgång.

Jag fattar ju att alla andra forummedlemmar är så viktiga och utför så viktiga arbetsuppgifter att det är omöjligt men för vanliga dödliga som mig är det så här det funkar.
 
Toppen