Senaste nytt

Djungeln av kreditkort, har jag tänkt rätt?

DrKlas

Medlem
Anledningen tidigare att inte använda sitt Sas Amex så mycket som möjligt var att vouchern gällde ett år. Nu gäller den resten av året och nästa år så nu finns det inget skäl att använda Mastercard istället för Amex där Amex fungerar. Jag räknade på 150 tkr för Amex för kommer du inte upp i det per år får du ingen voucher. Men lyckas du istället handla för exempelvis 200 tkr på Amex och 40 tkr på Mastercard får 34000 poäng istället för 31500.

Handlar du på Ica och vill optimera dina poäng ska du inte betala med ditt Ica-kort. Dra ditt Ica medlemskort och betala med ditt Amex. Då får du samma Ica-återbäring men dessutom poäng till Eurobonus.

Och slutligen värdet på en Amex 2-4-1 voucher. Med vouchern får du 50% rabatt på en bonusresa som bokas med poäng för en eller två personer. Har du 190000 poäng kan vouchern ge dig en extrabiljett i förstaklass tur-och-retur till Sydamerika. Har du 3000 poäng kan du få halva priset för en person på en inrikes enkelbiljett.
 

RickardG

Medlem
För att göra saken ännu mer intressant kan man fundera på om det lönar sig att köpa ett EBG för att slippa årsavgiften på mastercard, få lounge access, ta med mer bagage och tjäna fler poäng på resor. Sen har man försäkringsdjungeln att ta sig igenom också, där man behöver värdera avbeställningsskydd och andra förmåner när man reser.

Jag skulle nog rekommendera dig att skaffa ett Amex premium nu, genom värvning, och sedan välja SAS MC eller Coop medmera mer när det blir klart hur växlingen ser ut från 1 april. Väljer du då SAS MC kan det vara värt att köpa ett EBG-kort.
Skandiabanken är annars ett bra komplement om det passar din privatekonomi i övrigt.
 
Tack för alla svar.
Som vanligt låter erbjudandena självklart 100ggr bättre på papper än i verkligheten, men det är värt att testa.
Så jag ska testa ett Amex i 1 år och sen utvärdera det. Eftersom det är billigare första året så förlorar jag inte så mycket på att testa. Då kan jag se hur mycket poäng jag ligger på om 1år samt hur bra täckning Amex har i butikerna jag i vanliga fall handlar.
Är jag inte nöjd så säger jag upp det efter 1år.

Föresten poäng hos EB gäller de 4 eller 5år?
 

agehall

Medlem
Jo, men om de kommer att sabba kursen snart, så är det ingen vits att bränna sitt gratisår nu. Då kan man lika gärna vänta och se om det kommer bättre tillfällen senare.
 
Såg Fortum också hade kampanj på 6000+3000 om man signar elavtal 1år rörligt. Bra tillfälle att se över elavtalet.
Alla dessa startbonusar blir många i slutändan. Kommer göra att första året blir en stor skillnad i poäng mot andra året.
 
Toppen