Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Senator

Moderator
Tjena! Har bokat en resa från SAN-SFO-MUC-CPH med SFO-MUC i LH first. Åkt LH F 2 gånger innan men båda de gångerna har varit 747 från Frankfurt så detta blir första gången för mig både med a380 och även första gången i München. Och planerat in 3 timmar på flygplatsen där. Vilken lounge ska man satsa på? Finns det någon chans att bli körd till flyget från loungen (flyger vidare i LH C). Nån spec plats som är bäst i firstkabinen på a380?

Jag tycker den nya FCL i Satellitterminalen är bäst. Härliga vyer ut mot marken. Gällande biltransport så får du det bara om din MUC-CPH står vid apron, och inte vid gate. Dock kan det vara så att om du anländer Satellitterminalen från SFO, sen din flight avgår från huvudterminalen att du körs till en central punkt i terminalen från FCL. Dock inte till gaten eller flygplanet i min erfarenhet.

Själv gillar jag 1A eller 2A.
 

DOEL

Medlem
Jag tycker den nya FCL i Satellitterminalen är bäst. Härliga vyer ut mot marken. Gällande biltransport så får du det bara om din MUC-CPH står vid apron, och inte vid gate. Dock kan det vara så att om du anländer Satellitterminalen från SFO, sen din flight avgår från huvudterminalen att du körs till en central punkt i terminalen från FCL. Dock inte till gaten eller flygplanet i min erfarenhet.

Själv gillar jag 1A eller 2A.
Någon skillnad på utbudet i loungerna?
 

Senator

Moderator
Någon skillnad på utbudet i loungerna?

Nej, inte mellan de två i MUC. Däremot är det skillnad mellan MUC och FRA eftersom det är olika cateringbolag i MUC respektive FRA.

Ett lite tips: alla frågor du har ställt har besvarats ett antal gånger både i denna tråd eller i andra trådar om Lufthansa First. Vi ser gärna att medlemmar söker först, frågar sen.

Tyvärr sitter jag och matar en 7mnd bebis så jag kan inte ta fram de tidigare inläggen via sök just nu
 

hendberg

Medlem
Någon som vet varför tillgänglighet är rekordlåg just nu? Letar stolar till Sydamerika nästa vecka men det finns i princip ingenting från idag och framåt, inte ens till Mexico som brukar vara ganska öppet.

Höstlov?

Om du inte redan hittat något så kan jag tipsa om FRA - BOG som inte brukar sökas på i samma utsträckning. Valde själv den taktiken för att säkra en resa med destination EZE nästa vecka. First på A346. Har funnits bra tillgång senaste veckorna.
 

BjörnHed

Medlem
Någon som vet varför tillgänglighet är rekordlåg just nu? Letar stolar till Sydamerika nästa vecka men det finns i princip ingenting från idag och framåt, inte ens till Mexico som brukar vara ganska öppet.

Höstlov?

Jag letar själv biljetter till MEX och håller med om att det är väldigt dålig tillgänglighet.
Just denna helgen 26-28 är det Formula1 i Mexico City så det förklarar nog nuvarande tillgänglighet. Den 28 Okt ersätter A350 A340 MUC-MEX på tre avgångar till att börja med och det kommer försämra tillgängligheten rejält i framöver.
 
Sedan när har Lufthansa börjat köra 747-400 på rutten Frankfurt-Seoul? Har en bokning i december med Asiana i F där men haft siktet inställt på att boka om till Lufthansa First när biljetter släpps, men på 747-400 finns ju ingen F-kabin.

Edit: verkar ha varit ett tag sedan, my bad som varit ouppmärksam Lufthansa ändrar rutten Frankfurt-Seoul från Airbus A380 till Boeing B747 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Då verkar det som att jag får undersöka lite andra rutter för att nå min slutdestination (Bangkok) med chans att få testa Lufthansa F på utresan.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Sedan när har Lufthansa börjat köra 747-400 på rutten Frankfurt-Seoul? Har en bokning i december med Asiana i F där men haft siktet inställt på att boka om till Lufthansa First när biljetter släpps, men på 747-400 finns ju ingen F-kabin.

Edit: verkar ha varit ett tag sedan, my bad som varit ouppmärksam Lufthansa ändrar rutten Frankfurt-Seoul från Airbus A380 till Boeing B747 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Då verkar det som att jag får undersöka lite andra rutter för att nå min slutdestination (Bangkok) med chans att få testa Lufthansa F på utresan.
fast den tråden är "för" gammal. i somras åkte jag first, men i 340
 
fast den tråden är "för" gammal. i somras åkte jag first, men i 340

Ah precis, det är tydligen 340 under sommartabellen (när jag kollade upp den här resan) men 747-400 vintertid (utan F). Man lär sig av sina misstag!

Ska jag ha chans på Lufthansa F på utresan nu gissar jag att Hongkong (747-8) eller Singapore (380) är mina bästa chanser för december. Verkar inte gå något via Peking eller Shanghai de aktuella datumen (9-11 december för utresan).
 

Taggen

Medlem
Någon som vet varför tillgänglighet är rekordlåg just nu? Letar stolar till Sydamerika nästa vecka men det finns i princip ingenting från idag och framåt, inte ens till Mexico som brukar vara ganska öppet.

Höstlov?
Har du inte kraftig hybris nu? ;) Att höstlov i lilla Sverige skulle vara orsaken till att det är dålig tillgång på bonusplatser i första-klass med Lufthansa som har 130 miljoner passagerare/år och vem vet hur många medlemmar i *A-partner program som kan boka dessa stolar, är som att säga att om Svenskar sluta flyga inrikes så stoppar vi den globala uppvärmningen.
 

fcx

Medlem
Har du inte kraftig hybris nu? ;) Att höstlov i lilla Sverige skulle vara orsaken till att det är dålig tillgång på bonusplatser i första-klass med Lufthansa som har 130 miljoner passagerare/år och vem vet hur många medlemmar i *A-partner program som kan boka dessa stolar, är som att säga att om Svenskar sluta flyga inrikes så stoppar vi den globala uppvärmningen.

...fast Tyskland har också höstlov...
 
Toppen