Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Vänta inte ihjäl dig, finns ju risk att de inte släpper några. Hittar du någon First med lufthansa så boka det direkt och försök fixa med connections i USA om du verkligen vill åka First (vem vill inte det?)

Fick faktiskt dröm-first dit: ARN-FRA (5 timmar i FCT) och sen FRA-EWR. Jag är jättenöjd!

Lite småfrågor:
- Blir man hämtad när man landar i FRA?
- Blir man skjutsad till planet vid avgång från FCT? Är det i så fall något man måste boka?
- Måste man boka rummen med badkar?
 

Agö

Medlem
Fick faktiskt dröm-first dit: ARN-FRA (5 timmar i FCT) och sen FRA-EWR. Jag är jättenöjd!

Lite småfrågor:
- Blir man hämtad när man landar i FRA?
- Blir man skjutsad till planet vid avgång från FCT? Är det i så fall något man måste boka?
- Måste man boka rummen med badkar?
1. Om du har tur och planet parkerar på plattan. Annars nej.

2. Ja. Behöver inte bokas, finns inget annat sätt att ta sig från terminalen.

3. Ja. Görs på plats.
 

kaktusen

Medlem
- Du blir hämtad vid planet om det inte taxar till gate. Vid landning vill du höra "Tyvärr så blir det apron parking vid denna flygning och buss till gate". Jackpot!!

- Du blir skjutsad till planet vid avgång

- Man kan boka badkaret. Vid mina besök har det varit rätt tomt men detta kan säkert variera. Det är bara ett eller kanske två rum som har badkar, övriga har dusch.

EDIT: Pucktvåa
 
1. Om du har tur och planet parkerar på plattan. Annars nej.

2. Ja. Behöver inte bokas, finns inget annat sätt att ta sig från terminalen.

3. Ja. Görs på plats.

- Du blir hämtad vid planet om det inte taxar till gate. Vid landning vill du höra "Tyvärr så blir det apron parking vid denna flygning och buss till gate". Jackpot!!

- Du blir skjutsad till planet vid avgång

- Man kan boka badkaret. Vid mina besök har det varit rätt tomt men detta kan säkert variera. Det är bara ett eller kanske två rum som har badkar, övriga har dusch.

EDIT: Pucktvåa

Tack så mycket för de snabba svaren. Jag ska hålla öronen öppna för de bevingade orden :)
 

palmen

Moderator
Fick faktiskt dröm-first dit: ARN-FRA (5 timmar i FCT) och sen FRA-EWR. Jag är jättenöjd!

Lite småfrågor:
- Blir man hämtad när man landar i FRA?
- Blir man skjutsad till planet vid avgång från FCT? Är det i så fall något man måste boka?
- Måste man boka rummen med badkar?
Ett tips är ju att plugga på hur du går från gate till FCT. Finns video på Youtube mm. Gå ut som om du skulle till Frankfurt och gå till taxibilarna, där tar du vänster och går i några minuter. Mer troligt med gate än apron så lika bra att vara förberedd.
 

ahh

Medlem
Sitter och kikar lite på tillgänglighet i first FRA-ICN under den närmsta tiden. Det ser ut som att det finns relativt bra med platser MUC-ICN (med FRA som stopp innan för FCT) och enligt ovan kommer även FRA-ICN komma igång under sommaren. Ingen av dessa flighter har dock A380 under sommaren.

Till frågan - är det värt att boka om till Lufthansa first (A340-600) från Asiana first (A380)? Upplevelsen på marken blir ju en helt annan förstås men i luften verkar Asiana suites vara ett snäpp bättre? Åker hem med Thai first (A380) om det påverkar bedömningen.. =)
 

nollbit

Medlem
Sitter och kikar lite på tillgänglighet i first FRA-ICN under den närmsta tiden. Det ser ut som att det finns relativt bra med platser MUC-ICN (med FRA som stopp innan för FCT) och enligt ovan kommer även FRA-ICN komma igång under sommaren. Ingen av dessa flighter har dock A380 under sommaren.
Det beror väl på hur man definierar "sommaren". 1:a juli verkar LH712 (FRA - ICN) bli A380 med första klass.

Till frågan - är det värt att boka om till Lufthansa first (A340-600) från Asiana first (A380)? Upplevelsen på marken blir ju en helt annan förstås men i luften verkar Asiana suites vara ett snäpp bättre? Åker hem med Thai first (A380) om det påverkar bedömningen.. =)
Om jag var du hade jag bytt om möjlighet fanns. Om enbart för att få testa på LH på marken. FCT, körd till planet och så vidare. Det är en väldigt speciell upplevelse. Jag har dessutom hört mycket bra om FCL i Münchens satellitterminal, även om jag aldrig provat den själv.
 
  • Gilla
Reactions: ahh
Till frågan - är det värt att boka om till Lufthansa first (A340-600) från Asiana first (A380)? Upplevelsen på marken blir ju en helt annan förstås men i luften verkar Asiana suites vara ett snäpp bättre? Åker hem med Thai first (A380) om det påverkar bedömningen.. =)

Jag gick i liknande funderingar för några veckor sedan, men jag bytte från ANAs flight kl 12 till Lufthansas kl 18. Enligt min åsikt var både ANA och Asiana bättre i luften, men det finns ju fler saker som påverkar. I mitt fall är jag glad att jag bytte, för dels fick jag prova FCT för första gången, men framförallt blev mina avgångs- och ankomsttider mycket bättre. Man kan ju även fundera på när man får chansen att prova respektive bolag igen. Jag hade ett annat ANA-flyg (NRT-SIN) i min bokning, så jag gick inte miste om dem. Lufthansa å andra sidan är ju det enda vettiga om man vill flyga förstaklass västerut.
Så, du kan fråga dig själv; när kommer du flyga Lufthansa igen? När kommer du flyga Asiana igen? Eller kan du pussla om så att du får Asiana på hemvägen istället för Thai?
 
Toppen