Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

MDG

Medlem
Jag och en kompis funderar på att flyga Stockholm - Frankfurt - München - New York i C och F. Tanken är att flyga på eftermiddagen till Frankfurt och sedan till München sent på kvällen innan vi morgonen efter flyger till New York i F, krävs det att utresan i F från München är samma dag för att få tillgång till FCT eller får Senator duga som EBG?
 

palmen

Moderator
Jag och en kompis funderar på att flyga Stockholm - Frankfurt - München - New York i C och F. Tanken är att flyga på eftermiddagen till Frankfurt och sedan till München sent på kvällen innan vi morgonen efter flyger till New York i F, krävs det att utresan i F från München är samma dag för att få tillgång till FCT eller får Senator duga som EBG?
Mig veterligen behöver du ha en F resa samma dag för att koma in i FCT. Någon med bättre koll kan säkert bekräfta eller dementera.
 
  • Gilla
Reactions: MDG

palmen

Moderator
Jag har definitivt sett platser släppas utifrån avgångstid. Kollade tex HND-FRA löpande för ett tag sen.
Så om avgång är 15:55 har du sett att X dagar innan klockan 15:56 har det släppts en biljett men att det inte fanns något 2 minuter tidigare?
Har sett biljetter dyka upp "dagtid" i Europa samt även runt midnatt men inte kunnat se någon korrelation till aktuell avgångstid.
 

jdb264c

Medlem
Jag kommer att börja leta F-award om ca. 2-3 veckor nu när sidoåtaganden på hemmaplan börjar bli klara, är det bästa sättet att använda Expertflyer för att hitta platser? Jag siktar på Mexico City för att få längsta möjliga för mina dryga 150k EB-poäng, samt mer tid i FCT där jag nog får offra försöket att få åka fräsig bil från remote stand till förmån för ankomst till FRA kvällen innan och mer tid för dekadens i FCT.
Jag ställde en liknande fråga nyss och kan redovisa hur det gick: Har tidigare flugit ensam LH First FRA-SAN-MUC och använde mig av Uniteds hemsida samt fick hjälp av @olo om jag minns rätt. Blev såklart lika besatt som andra av upplevelsen och har längtat tills jag kan göra om det tillsammans med hustrun. Destination irrelevant i sig men vi ville att flighten skulle vara lång och helst gå via FRA (läs FCT).
Den här gången beslöt jag mig för att testa Expertflyer och köpte en premiummånad för en hundralapp. Jag sökte först lite löst och oplanerat för att lära känna siten men därefter tarvade mitt sinne lite mer struktur och jag skapade alerts. Jag gjorde så, och det finns kanske bättre sätt, att jag skapade en alert per destination och dag, och dessutom varsin från FRA och MUC. Det innebar att de 30 fria alertsen man har tog slut relativt fort och min alertlista såg ut ungefär såhär:
FRA-HND 25e
FRA-MEX 25e
FRA-HND 26e
FRA-MEX 26e
MUC-MEX 25e
MUC-MEX 26e
etc etc, ja du förstår. Jag tog med destinationerna Tokyo, Hong Kong, Seoul, Johannesburg, Rio, Sao Paolo, Buenos Aires och Mexico City om jag minns rätt. Jag skapade också ett testmail och därefter ett filter i Gmail som skulle säkerställa att eventuella mail inte hamnar i skräpkorgen eller riskerar att gå obemärkta förbi.

Därefter väntade jag otåligt till den 11e och följaktligen de första sökningarna skulle kunna falla ut. Mycket riktigt hade jag fått mail på morgonen med 2 platser till EZE respektive MEX. Då EZE var en kvällsflight valde vi MEX. Jag sökte därefter under Awards and Upgrades på GOT-FRA respektive hemresor. Hittade allt detta i business, inklusive det perfekta att köra tidigaste GOT-FRA så att vi får nästan 4 timmar i FCT. Ringde då Tallinn och bokade utan bekymmer.
Lade därefter in, på motsvarande sätt, hemresor MEX-FRA resp MEX-MUC den 26e, 27e och 28e i First och det löste sig det med. Ringde Tallinn och bokade om och gick därefter direkt in på Pujols hemsida och bokade bord :) Hotell blev St Regis, och nu väntar vi bara otåligt på vår första gemensamma First-resa som herr och fru.

Det som bör noteras är att det sedan föll ut 2 platser på både, Tokyo, Rio, Hong Kong och idag Seoul så helt omöjligt är det inte med 2 platser.

Jag kan således varmt rekommendera Expertflyer och att lägga ner lite tid och kraft där.
 
Last edited:
Toppen