Senaste nytt

Ditt reseår 2018


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 8 privata, 2 tjänste
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 34,566 mi
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS & Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LAX, ORD, CHQ, MIA
  5. Nya flygbolag testade under året? : -
  6. Nya besökta länder? : Grekland
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 30 (plus 10 med airbnb)
  8. Bästa hotellvistelse? : Sofitel Magnificent Mile Chicago. Uppgraderad till svit under en långhelg när jag firade jämnt i Chicago.
  9. Sämsta hotellvistelse? : Vill inte peka ut någon. Haft tur med hotell i år.
  10. Bästa reseminnet? : Middag på Sixteen i Chicago. Brilliant mat toppas av den typ av personliga service som får en att vilja gå ut på en krogrunda med sommelieren efteråt.
  11. Sämsta reseminnet? : Hollywood i Los Angeles. Så nedgånget, smutsigt och tråkigt hade jag aldrig väntat mig.
  12. Största överraskningen? : Se ovan.
  13. Annat "första gången" under året? : Blivit storkonsument av hyrbilar av strikt bonuspoängrelaterade skäl
  14. Mål för 2019? : Försöka uppnå ett hederligt Accor Le Club Gold utan att fuska med aktieköp, helt på egna (privata) meriter.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : LA + Chicagoresan, båda på business-awards med 2-4-1. Innan BC fick jag köpa värdelösa saker jag inte egentligen ville ha i awardshoppen för att hindra poängen jag aldrig lyckades använda till något vettigt från att gå ut.

Bonusfrågor:

  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: När jag första gången fick 20+ likes på ett informationslämnande inlägg, bla från flera av forumets husgudar. Då kändes det som bevis på att jag äntligen börjat ge något tillbaka till forumet som gett mig så mycket.
  2. Bästa loungen: Aspire Lounge i Edinburgh. Enkom för att jag (mha Priority Pass) ensam gick in där och fikade i lugn och ro, när hela resten av företaget väntade stående utanför gaten i en timme...
  3. Sämsta loungen: SAS-loungen i Chicago var inte så mycket att hänga i julgranen.
 

Abbs

Medlem
Jag hade tänkt stanna hemma året ut nu, så det lär bli typ 3 sistaminuten resor till bara för att.

Hur många flygningar har du gjort? : 28
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 44.803mi
Vilka flygbolag har du flugit? : Lufthansa, Thai Airways, SAS, Norwegian, Jetstar Pacific, Thai AirAsia, Scoot, ANA, Jetstar
Nya flygplatser besökta under året? : HND, BKK, SIN, HAN, SGN, KBV, DPS, LIS, SJJ, MUC
Nya flygbolag testade under året? : ANA, Thai, Jetstar Pacific, Jetstar, Scoot, Thai AirAsia
Nya besökta länder? : Singapore, Malaysia, Indonesien, Thailand, Vietnam, Portugal
Antal hotellnätter/övernattningar? : 146, 100 hostelnätter och 46 hotellnätter
Bästa hotellvistelse? : DoubleTree Kuala Lumpur
Sämsta hotellvistelse? : Lavender Hotel Saigon
Bästa reseminnet? : Finns för många.
Sämsta reseminnet? : Finns inga.
Största överraskningen? : Hur lätt/billigt det är att bli stammis på Hiltons i Malaysia
Annat "första gången" under året? : First First.
Mål för 2019? : Andra First, redan bokad.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Hade inte flugit Första Klass.
 

Vixit

Medlem
Det är bara några småduttar till resor kvar, så here we go:
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 116
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 196,739 enligt GC map. 460,000 HON Circle miles på M&M.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Lufthansa, Swiss, Brussels Airlines, SAS, Air Canada, United, Singapore Airlines, Qantas.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Montreal, Ottawa, Haneda, Sydney, Perth, Jandakot, Rottnest Island, Florence.
  5. Nya flygbolag testade under året? : Qantas, Rottnest Air Taxi (om det räknas som bolag)
  6. Nya besökta länder? : inga :(
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 90
  8. Bästa hotellvistelse? : bäst value for money var nog Andaz i Ottawa.
  9. Sämsta hotellvistelse? : Airhotel Domodedovo (Moskva) är aldrig någon höjdare :confused:
  10. Bästa reseminnet? : Japanresa med barnen + quokka selfies på Rottnest Island.
  11. Sämsta reseminnet? : Skulle flyga BRU-FRA-SIN, första planet senareläggs hela tiden pga dåligt väder för att till slut ställas in helt. Älgkliv för att hinna med tåget till Frankfurt istället, kommer med i sista sekunden, lång telefonkö för att be LH hålla kvar min incheckning FRA-SIN fastän första segmentet är inställt, det kommer eventuellt att gå vägen om jag springer som en galning på Frankfurt, har svårt att sitta still under 90 minuter men är trots allt optimistisk – tills vi närmar oss Köln och någon hoppar framför tåget... Det gav perspektiv.
  12. Största överraskningen? : Storleken på toaletterna på A380 Lufthansa First, samt det faktum att min hemmalounge The Loft fick dubbelt så stor yta och lik förbannat är det fortfarande knökfullt.
  13. Annat "första gången" under året? : Äldsta dottern (18 år) flyttade till Kanada, så det blev 3 resor dit – känns konstigt när man inser att man på skollov osv framöver inte kommer att resa som en familj på samma sätt längre (en dotter på 14 år är fortfarande kvar hemma).
  14. Mål för 2019? : HON på M&M, följt av självrannsakan om det verkligen var värt det... Och gärna mer variation på resmålen nästa år!
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : utan BC hade jag nördat helt ensam, det finns ingen i mitt umgänge som tycker att det här är det minsta intressant :)
 

Osten

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 20
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 12727
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Easyjet, Norwegian, British Airways, BRA
  4. Nya flygplatser besökta under året? : HEL
  5. Nya flygbolag testade under året? : Inga
  6. Nya besökta länder? : Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 18
  8. Bästa hotellvistelse? : InterContinental London - The O2
  9. Sämsta hotellvistelse? : Park Hotel Amsterdam, utformningen på rummet passade mig inte alls.
  10. Bästa reseminnet? : Helsingfors med ett stort gäng vänner.
  11. Sämsta reseminnet? : Inget specifikt.
  12. Största överraskningen? : Att lounge access ingår hos SJ, även vid biljett med första klass till Uppsala för cirka 100 kronor.
  13. Annat "första gången" under året? : Hyrt bil bara för att tjäna Eurobonus-poäng.
  14. Mål för 2019? : Behålla EBG samt försöka hinna med att hänga med på något Businessclass-meeting för första gången.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Två bonusresor bokade för 2019 utifrån andra medlemmars erfarenheter.
 

coclol

Medlem
Hur många flygningar har du gjort? : 140 SK, 30 *A + 2 BA (Inklusive de få kvarvarande flighterna som blir av) (och då jobbar jag varken ombord, eller i resebranschen eller har årskort.)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 109499 km / 68040 mi
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Swiss, British Airways, Brussels Airlines, Singapore Airlines, Air Asia
Nya flygplatser besökta under året? : Märkligt nog ingen. Så enkelspårig jag är, eller räknas nya terminaler? I så fall F på München.
Nya flygbolag testade under året? : Helvetic Airways i Fokker F100. Lite linjeflygskänsla faktiskt.
Nya besökta länder? : Märkligt nog inga här heller.
Antal hotellnätter/övernattningar? : ~130
Bästa hotellvistelse? : Om de inte blir Sofitel i Singapore så vete f-n.
Sämsta hotellvistelse? : Oavgjort mellan Copthorne Hotel Slough Windsor och Nash Airport Hotel i Geneve vars "promenadnära avstånd" från Terminalen inte var fullt så när och när man står där i en skog i mörkret mitt i natten...
Bästa reseminnet? : Det kompletta lugnet som infinner sig kl 0900 när man anländer Radisson i Split och somnar vid poolen efter en hysterisk vår.
Sämsta reseminnet? : Förvirringen när SAS parkerar en maskin från Arlanda på non-schengen och leder upp 150 pers (utan pass) till passkontrollen.
Största överraskningen? : Hur vanvettigt alert crew var när mannen två rader bakom fick hjärtstillestånd i väntan på pushback. På 4-5 minuter var det som i ER.
Annat "första gången" under året? : A380 SQ i C, Fokker F100 (nygammalt åtminstone). Möten i alla Skandinaviska huvudstäder samma dag.
Mål för 2019? : LH F till Buenos Aries är ju en dröm alt taktikplanera och samla ihop 4 pax i C CPH-SIN-DPS med svärföräldrarna.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Att planen nu är igång.

Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Att oavsett hur mycket man tror man känner till så inser man att man inget vet men att hjälp finnes.
Bästa loungen: The Glenlivet snug in bar i BA loungen på Glasgow.
Sämsta loungen: Onekligen SAS loungen på Helsingfors Vantaa i "rush hour" en fredagseftermiddag. Kanske färgat av en ölhinkande gäst som missat tidszonsomställning och missat flyget till CPH med tillhörande bagageavlastning och missad slottid och totalt 1h försening hem.
 

Johan Gott

Medlem

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


2018 är året då allt hände. Detta forum är fantastiskt. Jag känner stor tacksamhet för allt ni lärt mig!! Tidigare hade jag bara flugit ekonomiklass. 2018 gjorde jag min first first med Lufthansa, second first med Singapore airlines suites, first business med Lufthansa 747-8 på övre däck och second business med SAS.

AVIS-hyrorna öser in poäng på mitt konto och planeringen för 2019 ser ljus ut.

1 Hur många flygningar har du gjort? : 30
2 Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 48 812
3 Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, BRA, Lufthansa, Avianca Brazil, Aerolineas Argentinas, Air China, Singapore Airlines, KLM, Norwegian
4 Nya flygplatser besökta under året? : EZE, GRU, AEP, SCL, MDZ, ATH, ALC, PEK
5 Nya flygbolag testade under året? : Avianca Brazil, Aerolineas Argentinas, Air China
6 Nya besökta länder? : Argentina, Brasilien, Uruguay, Chile, Kina, Grekland
7 Antal hotellnätter/övernattningar? : 25
8 Bästa hotellvistelse? : Sheraton Buenos aires och Grand Millennium Aukland.
9 Sämsta hotellvistelse? : Ingen
10 Bästa reseminnet? :

Flygrelaterat:

Singapore Airlines Suites inklusive The Private Room.

Ej flygrelaterat:

Vandring i Anderna nära Aconcagua.

11 Sämsta reseminnet? : Inget
12 Största överraskningen? :
Ett jordskred som blockerade bilvägen så att vi blev strandsatta i en bergsby i Anderna ett dygn.

och:

att 2018 skulle innehålla BÅDE Lufthansa First och Singapore Airlines Suites.

13 Annat "första gången" under året? : Första long haul business class.
14 Mål för 2019? : Att upprepa LH F och SQ F.
15 Detta hade inte hänt utan BC under 2018? :

Min first first och min second first, se ovan.

Alla AVIS-hyror

AMEX-värvningar på BC

Bonusfrågor:

1 Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
När jag upptäckte AVIS-search. Tusen tack @pqvst !!
2 Bästa loungen: Dött lopp mellan first class terminal och private room.
3 Sämsta loungen: Ingen
 
Last edited:

chaudi

Medlem
Hur många flygningar har du gjort? : 20
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 29 446
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Norwegian
Nya flygplatser besökta under året? : MCO, LAX, RHO
Nya flygbolag testade under året? : Norwegian
Nya besökta länder? : Grekland
Antal hotellnätter/övernattningar? : Ca 12 st
Bästa hotellvistelse? : Sheraton Rhodos
Sämsta hotellvistelse? : Loews Sapphire Falls. Inte så många att välja på men stället var inte direkt dåligt.
Bästa reseminnet? : Kennedy Space Center
Sämsta reseminnet? : Norwegian
Största överraskningen? : -
Annat "första gången" under året? :
Första flygningen till USA
Mål för 2019? : Utnyttja mina eurobonuspoäng för första resan i businessclass.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Samlande av poäng och voucher inför resan 2019.

Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Att oavsett hur mycket man tror man känner till så inser man att man inget vet men att hjälp finnes.
Bästa loungen: Tyvärr inte EBG iår så inga spännande lounger. Men får väl bli Lufthansa business i HAM.
Sämsta loungen: SAS terminal 4.


map
 
Toppen