Senaste nytt

Ditt reseår 2016

palmen

Moderator
Tycker vi håller liv i en gammal trevlig tradition
Hur har ditt reseår 2016 varit?

Trådar från tidigare år.

  1. Hur många flygningar har du gjort? :
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :
  3. Vilka flygbolag har du flugit? :
  4. Nya flygplatser besökta under året? :
  5. Nya flygbolag testade under året? :
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? :
  7. Bästa hotellvistelse? :
  8. Sämsta hotellvistelse? :
  9. Bästa reseminnet? :
  10. Sämsta reseminnet? :
  11. Största överraskningen? :
  12. Annat "första gången" under året? :
  13. Mål för 2017? :
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  2. Bästa loungen:
  3. Sämsta loungen:

Har ni förslag på fler kategorier som skulle passa är det bara säga till så kan vi uppdaterar med dessa.

Sammanställningen från 2015 kan ni hitta här
Sammanställning av reseår 2015 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

jerixon

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : För Närvarande 100 segment jämt och det blir kanske 10 segment till
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 65806
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Lufthansa, Swiss, SAS; KLM, Air France, Wizz, Ryan Air, United, Air Europa, Iceland Air
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Budapest, Gdansk, Houston, Umeå, Aalborg, Edinbourogh
  5. Nya flygbolag testade under året? : Air Europa, Wizz
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 100+ Kan inte räkna alla men i de stora kedjorna: Hilton 6, Best Western 16, Club Carlson 45... Sedan en hel del annat på Scandic, Hotels.com osv osv.
  7. Bästa hotellvistelse? : Radisson Grand Budapest, Hilton Slussen, Radisson Aarhus
  8. Sämsta hotellvistelse? : Inga sådär riktigt dåliga
  9. Bästa reseminnet? : Lufthansa F till New York
  10. Sämsta reseminnet? : Snöstorm i New York när jag skulle vidare och strul med Uniteds ombokning
  11. Största överraskningen? : Wizz Air, SJ
  12. Annat "första gången" under året? : Första året på länge med såhär lite flygresor, första och enda mileage run
  13. Mål för 2017? : Flying Blue Platinum, SAS EBG, Radisson CCC, Hilton Diamond (alla intjänade själv) Besöka Asien och någon mer ny kontinent, samt att åka mer tåg.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Lufthansa F, 500.000+ poäng intjäning på Club Carlson, min första mileage run, Error Fare till Skyteam hubbar i USA
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Turen till London i början av November och att träffa folk i lounger världen över :)
  2. Bästa loungen: Lufthansa FCT, Senator Lounge Zurich non schengen
  3. Sämsta loungen: Ingen riktigt dålig i år... Sämst är nog Aarhus
 

m10

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 44
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 75 939 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SK, LH, AY, MH, JL, MU, VN, CX, SQ, KE, QZ, D7, QV
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Vientiane, Jakarta Soekarno Hatta, Dalian, Luang Prabang
  5. Nya flygbolag testade under året? : SQ, QZ, QV
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ~40
  7. Bästa hotellvistelse? : Flera i toppklass: Sofitel Luang Prabang, Park Hyatt Busan, The Majestic Kuala Lumpur och -- framför allt -- The Hermitage i Jakarta.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Sweetland Hotel Dalian (låter som ett love hotel, men är ett slitet "5-stjärnigt" ryssdoftande ställe med The Shining-känsla) i The Armpit of China.
  9. Bästa reseminnet? : Egen båt längs med Mekong-floden i höjd med Luang Prabang, Laos. Ölen var kall och grillen levererade i solnedgången.
  10. Sämsta reseminnet? : Ärtsoppstjock dimma i Dalian gjorde att anslutningen i Shanghai vidare mot Singapore missades. Fick ta nattflygets sista tomma plats: Mittensäte längst bak inkilad mellan två bastanta herrar vars duschar lustigt nog tydligen varit trasiga senaste veckan.
  11. Största överraskningen? : Trist kaiseki-meny i SQ Suites, SIN-NRT. Superbra service och -- i sammanhanget -- mat i Koreans Economy SIN-ICN-SIN.
  12. Annat "första gången" under året? : FCT. Givetvis imponerande utbud av mat och dryck, men badrum utan klass och helt ofattbart att lägga stengolv i hela(?) lokalen. Kombon stengolv och högt i tak gör att varenda klacknedsättning ekar… Skulle gärna se fler avskilda sittplatser. SQ Suites och The Private Room. Onekligen extremt trevlig hårdvara. Första gången Air Asia X i 6h. En bra sätt att komma ner på jorden (pun intended).
  13. Mål för 2017? : Flyttar nog tillbaka till Europa efter 6 år i Asien, så ser fram emot att frekventera lyckade matetablissemang i norra Spanien/Italien.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Tror någon Lensway-kampanj bidrog till LH F ICN-FRA-ICN…
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Dinner & Drinks med @staff i Singapore!
  2. Bästa loungen: The Pier HKG, The Private Room SIN, FCT FRA
  3. Sämsta loungen: Någon liten Priority Pass-historia på KLIA2
 

Dr. Miles

Expert
Om ni vill slippa att det blir fetstil på alla texter, ni kan kopiera den här texten och lägga till i inlägget.
Sedan skriva ert svar efter [ /B ].
Kod:
[LIST=1]
[*][B]Hur många flygningar har du gjort? :[/B]
[*][B]Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :[/B]
[*][B]Vilka flygbolag har du flugit? :[/B]
[*][B]Nya flygplatser besökta under året? :[/B]
[*][B]Nya flygbolag testade under året? :[/B]
[*][B]Antal hotellnätter/övernattningar? :[/B]
[*][B]Bästa hotellvistelse? :[/B]
[*][B]Sämsta hotellvistelse? :[/B]
[*][B]Bästa reseminnet? :[/B]
[*][B]Sämsta reseminnet? :[/B]
[*][B]Största överraskningen? :[/B]
[*][B]Annat "första gången" under året? :[/B]
[*][B]Mål för 2017? :[/B]
[*][B]Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :[/B]
[/LIST]
Bonusfrågor:
[LIST=1]
[*][B]Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:[/B]
[*][B]Bästa loungen:[/B]
[*][B]Sämsta loungen:[/B]
[/LIST]
 

Senator

Moderator
Tack doktorn för mallen. Året är inte slut, så det blir bara en preview eftersom årets längsta resa har inte startat än. Men skall jag lita på TripIT och lite annat, så har jag så långt rest (eller skall resa, lite osäker hur TripIT räknar) 257 188 km som borde bli 159 843 miles. Det borde var Topp 3 år för min del.

Hilton hävdar jag har bott 104 nätter så långt i år, medan jag har ca 8 nätter bokat i december.

BAEC har jag skramlat ihop 3 385 Tier Points under året, och 148 974 Avios på flygande. Det blir ca 500 Tier Points innan året är slut.
Miles & More har det blivit 228 906 status miles, här är året slut..

När jag landar den 29:e december kan jag sammanfatta totalen. Mycket är redan min slutsats.
 

Fredrik

Medlem
Så länge det är "mycket" och inte "för mycket" skulle jag vara nöjd. Dina siffror tangerar "för mycket" för min smak dock. Beror förstås lite på resmål också.
 

Senator

Moderator
Så länge det är "mycket" och inte "för mycket" skulle jag vara nöjd. Dina siffror tangerar "för mycket" för min smak dock. Beror förstås lite på resmål också.

Ja du, det är frågan. Många förutsättningar har ändrats under året. Jag har också haft förmånen att kunna ta med mig min sambo på 2-3 affärsresor under året och så länge det går är det hanterbart. Men allt har ett pris, på många plan. Jag ser dock inte att 2017 kommer bli annorlunda.
 

Abbs

Medlem
Dags för lite inferiority complex :D Har bara 4 resor kvar på året så kan sammanfatta redan nu (om allt går vägen).
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 17
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ca 28 000mi
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, KLM, Cathay Dragon
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Dublin Airport, Edinburgh Airport, Pudong Int' Airport
  5. Nya flygbolag testade under året? : KLM samt Cathay Dragon
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Vart finns hostel alternativet? Annars 30ish.
  7. Bästa hotellvistelse? : Radisson Waterfront Stockholm
  8. Sämsta hotellvistelse? : -
  9. Bästa reseminnet? : Galenskaper i NYC
  10. Sämsta reseminnet? : -
  11. Största överraskningen? : SAS Business
  12. Annat "första gången" under året? : Första business(och premium economy/Plus longhaul)
  13. Mål för 2017? : Mer poäng och boka first first
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Åkt till London för att hänga på Heathrow
 

mjulven

Medlem
Detta års flygresor är slut för denna gång. Sammanfattningen blir som följer.

  1. Hur många flygningar har du gjort? : 28
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ~ 51 000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, United, Delta, Southwest, TAP
  4. Nya flygplatser besökta under året? : ATL, TPA, EWR, CPH, ORD, IAD, HKG,
  5. Nya flygbolag testade under året? : Delta, Southwest, TAP
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ~35
  7. Bästa hotellvistelse? : Hotellpoolen på Hotell corallen i Oskarshamn en varm sensommardag(Detta hotell är det bästa i Oskarshamn)
  8. Sämsta hotellvistelse? : Hade en kackerlacka på rummet på The James, Chicago
  9. Bästa reseminnet? : Första gången i businessclass på United mellan ARN och EWR. Jag som normalt stor i maten orkade inte äta allt som serverades på den turen. Glassen var pricken över i:t.
  10. Sämsta reseminnet? : De två gånger jag behövt flyga LN-RKP (LAN kärran). Båda gångerna var det hårdvara som felfungerade.
  11. Största överraskningen? : När jag i början av Mars var i chicago samtidigt som dom firade St. Patricks day. Hamnade mitt i många trevliga "fylleslag" den dagen.
  12. Annat "första gången" under året? : Första guldkortet(EBG), första gången i Asien, första gången i businessclass på flyg
  13. Mål för 2017? : Första gången i First. Behålla EBG (behöver en "milage run" i Plus med byte på cph innan augusti)
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Det mesta av det nämnt ovan, dessutom hade jag inte besökt en bc träff. Jag testade dessutom Plusgrade och Optiontown för uppgrades med resultatet 5/5, samtliga från GO-PLUS.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla dessa reserapporter.
  2. Bästa loungen: Lufthansa *Gold loungen på IAD, blev "strandad" där i sådär 5-6 timmar. Inte mig emot.
  3. Sämsta loungen: United club, Atlanta
 

XXX

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 214
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 176 000 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Qatar, Air China, United, Austrian, Luxair, Jet Airways, Swiss, Eurowings, Air France, KLM, Turkish, Ethiopian, Thai, LOT, Dragonair, China Eastern, Maldivien, Korean Air, Shanghai Airlines, Atlantic Airways
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Chennai, Luxembourg, Linyi, Jeju, Vagar, Rom (FCO), Buffalo
  5. Nya flygbolag testade under året? : Atlantic Airways, Luxair,
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 164
  7. Bästa hotellvistelse? : Dött lopp mellan Conrad Rangali Island Maldiverna och Birkenhead House i Hermanus
  8. Sämsta hotellvistelse? : Scandic Borås tillhör inte favoriten. Dags för renovering.
  9. Bästa reseminnet? : Att vi kom till Kapstaden igen (business med Qatar) samt att vi återigen fick återse Maldiverna (där får man bäst värde för poängen på Hilton), uppleva Färöarna med SAS var också skoj och dit åker jag gärna igen
  10. Sämsta reseminnet? : Min app visade 1000 genomförda resor med SAS (och jag är ingen pendlare) . Inte så mycket som ett litet mail som tack från SAS. Fick kontakta deras helpdesk och be dom fixa så appen kunde visa 4 siffror för den stannade på 999. Säger kanske något om SAS IT.
  11. Största överraskningen? : Atlantic Airways (riktigt bra economy)
  12. Annat "första gången" under året? : Var ett dåligt år med nya upplevelser
  13. Mål för 2017? : Kanke dags att skaffa ny livsstil som inte innehåller så mycket flygande och hotellrum
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :
  15. Bonusfrågor:
    1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Inte mycket
    2. Bästa loungen: Får nog bli Qatars business class lounge i Doha. Gillar generellt Lufthansas.
    3. Sämsta loungen: Den har jag glömt i så fall
 
Toppen