Senaste nytt

Ditt reseår 2011

XXX

Medlem
2011 blev troligen mitt intensivaste reseår vad jag kan komma ihåg med 203 flygningar och 125,000 miles avverkade. Mest korta flygningar inom Norden men också 5 resor till USA. Gjorde bara 3 nya bekantskaper vad det gäller flygplatser och det var Joensuu, Colombus OH och Rennes och ingen ny vad det gäller flygbolag. Flest antalet resor blev med SAS, Lufthansa, Skyways, Blue1 och Swiss så det var mycket Star Alliance.

Så mycket bra resminnen blev det kanske inte då det mesta är tråkig transportflygning i jobbet. Bland de sämre minnena är väl att klämma in sig i SAS 737'or där det ju knappt spelar någon roll vilken klass man flyger för att man skall få sitta som i ett skruvstäd :(. Därför tenderar det bli mer Lufthansa och Swiss när jag kan.

För 2012 ser jag fram emot semester på Bahamas som blir för första gången. Sedan tänkte jag prova Finnair business till Peking i mars.

Flyg lugnt.
 

GOTATH

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
Totalt 31. Economy: 26, Business: 5

*Hur långt har du totalt flugit under året?
40262 miles dvs 1,62 varv runt jorden

*Vilka flygbolag har du flugit?
Lufthansa (LH), Aegean (A3), Austrian (OS), KLM (KL), Air France (AF), Malev (MA), SAS (SK), Swiss (LX)

*Nya flygplatser besökta under året?
JFK, MXP, ZRH, BKK

*Nya flygbolag testade under året?
Swiss

*Annat "första gången" under året?
Första longhaul Business
Första op-up (hänt två gånger till och med!)
Skrivit första reserapporten
Statusmatchat
Flugit med status hos flygbolag (FBS)
Fått Star Guld hos A3. Mycket tack vare den här sidan
Blivit A-club platinum. Även det tack vare BC.se

*Bästa reseminnet?
Swiss Business Class Zurich-Bangkok

*Sämsta reseminnet?
Swiss Economy ZRH-ARN. Dålig service. Rapport är på g...

*Största överraskningen?
Uppgraderingar på hotell och flyg

*Mål för 2012?
Fortsätta i samma anda.
 

erhel

Medlem
Dags att summera året, men jag har en flygning med KF imorgon till VAA kvar innan flygåret är helt slut. Finns sämre sätt att avsluta året på än med en Saab 2000 över bottenviken. Alltså statistik nedan utan denna flygning medräknad.

Hur många flygningar har du gjort?
I år har det blivit 29 flygningar. Det mesta inrikes, men lite hit och dit med Umeå i norr och Las Palmas i söder.

Hur långt har du totalt flugit under året?
27 724 km, eller 0,7x runt jorden.

Vilka flygbolag har du flugit?
I ordning efter antal flygningar: SAS, BA, AF, Thomas Cook Scandinavia. Imorgon även KF.

Nya flygplatser besökta under året?
Blev bara två nya flygplatser i år eftersom jag inte kommit längre bort än LPA, som också är den första nya flygplatsen för mig. RNB är den andra, och även den jag åkt näst mest till i år oftast fullt med militärer ombord. Imorgon kommer även VAA att besökas för första gången.

Nya flygbolag testade under året?
Thomas Cook Scandinavia, tyvärr måste väl ändå sägas. Men när familjen kallar är det bara att följa.

Annat "första gången" under året?
Medlem på bc.se så klart! Men även att få sambon någorlunda avslappnad ombord på ett flygplan, och det var AF av alla...

Bästa reseminnet?
Att flyga från CPH dagen efter att världens största scoutläger (World Scout Jamboree) avslutats och i scoutskjorta bli tilltalad av hälften av alla på flygplatsen. Som bonus fick jag en op-up av personen i incheckningsdisken som också visade sig vara scout.

Sämsta reseminnet?
Incheckning och försening på CDG, hualigen. Sen även att flyga med Thomas Cook! Jag måste få familjen att inse att det finns bättre bolag att flyga med.

Största överraskningen?
Op-upen på CPH och upptäckten av ett underbart hotell i Paris.

Mål för 2012?
Att nå så hög status som möjligt på SAS och försöka nå silver på BA igen. Men viktigast av allt: att få till bonusuttag och 2 för 1 voucher med sambon i BA First till NYC, det ska nog gå att få henne lite mer positiv till flygande då...
 
Last edited:
Dags att summera året. Jag har en tur/retur kvar imorgon till GOT med SK.

Hur många flygningar har du gjort?
Det blir 116 avgångar, ink morgon dagens två.
All 116
Domestic61
Intra-Continental53
Intercontinental2


Hur långt har du totalt flugit under året?
In Miles 42,936 (När man flyger mest inom Norden blir det inte så många miles) :(
In Kilometer 69,099
Earth Circumnavigation1.72 x

Vilka flygbolag har du flugit?
SAS - 69
Estonian Air - 12 / Blue1 - 12
Norwegian - 8 / Finnair - 8
flyBE - 2 / Gotlandsflyg - 2 / Lufthansa - 2
Continental - 1

Nya flygplatser besökta under året?
ALC - Alicante, EWR - Newark, KAJ - Kajaani,

Nya flygbolag testade under året?
Continental och flyBE. Vill undvika båda om det är bara möjligt men men...

Bästa reseminnet?
Det var en SK avgång mellan ARN och AGH. AGH var stängt pga dimma och vi landade till MMX istället. SAS visade att de verkligen bryr om deras resenärer. Allt gick bara så himla smidigt.

Sen är ju den SAS Lounge händelsen från december när jag och 2 ½ mina vänner besökte i SAS Business Lounge i ARN. Det har jag ju berättat redan innan.

Största överraskningen?
SAS ställde på avgången CPH-ARN en A340.

Mål för 2012?
Svårt att säga. Jag kommer att sluta på Jetpak sista januari och börja med mitt nya jobb som projektledare den 1 februari 2012. Vet inte helt hundra än hur mycket det blir resor men en hel del... Min nya arbetsgivare har ju kontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo, London, New York, Madrid, Paris, Dubai, Peking, Istanbul osv.

Annars redan bokade resor för kommande året är en till varje destination; Helsingfors, Köpenhamn, London, Amsterdam och Malta.
 

J.Myller

Medlem
Har ett med mina mått intensivt flygår bakom mig, när jag inte flygit som passagerare har jag haft fullt upp med min flygutbildning. Många luftburna timmar har det blivit. Har efter de senaste åren bytit stil på mitt resande. Tidigare flög jag som studerande med mycket begränsad ekonomi nästan uteslutande med LCCs. Dock har jag nu börjat uppskatta servicen hos fullservicebolagen på ett annat sätt.

Hur många flygningar har du gjort?
22

Vilka flygbolag har du flugit?
SK, LH, KL, CX, BA, BT, DY, FR

Nya flygplatser besökta under året?
GOT, FRA, LGW, VBY, RIX, AMS, HKG, MMX, DXB

Nya flygbolag testade under året?
LH, KL, CX, BT

Annat "första gången" under året?
Första gången på B747 samt 757.
Första resan till Asien.
Nya köpvanor med SAS DC, AMEX samt MC.
Flertalet loungebesök med hjälp av Diners Club, samt bokningar i premiumkabin.

Bästa reseminnet?
FRA-HKG med CX, RIX-DXB i C.
Hela Hong Kong-vistelsen var en minnesvärd upplevelse, rekommenderas starkt.

Sämsta reseminnet?
DXB-RIX i Y. Fönsterplats på 23A med spädbarn på 23B.

Största överraskningen?
BT RIX-DXB i C, överträffade mina (iofs låga) förväntningar med råge till mycket bra pris med Optiontown.

Mål för 2012?
Silverstatus inom *A, återvända till Asien, besöka New York.
 

rvarttinen

Medlem
Hur många flygningar har du gjort?
12, nej är ingen FF egentligen, inte 2011 i alla fall.

Hur långt har du totalt flugit under året?
Ok, har inte kollat ... :(

Vilka flygbolag har du flugit?
Air France, SAS, Air Canada, Finnair, TAP

Nya flygplatser besökta under året?
- :(

Nya flygbolag testade under året?
TAP ...

Annat "första gången" under året?
BusniessClass.se!

Bästa reseminnet?
Det är egentligen flera:
- Kul när min kära hustru blev mycket positiv till långflygningar, vi åkte med AF i deras A380 till YUL o JFK.
- Hur mycket tid och energi AFs markpersonal i SFO spenderade för att få mig uppgraderad!
- Utbytete av och inspirationen jag fått av att gått med i BusinessClass.se!

Största överraskningen?
Hur pass smidigt det gick att hantera situationen som uppstod i samband med sommarens storm, amerikanska östkusten, Irene.

Mål för 2012?
Svårt att sia om... har lite idéer, men inget som utkristalliserat sig ännu. Återkommer här på forumet!
Dock, några kandidater och fastlagda:
- stående resa till Paris, nödvändiga inköp, minst årligen
- Washington, och möjligen Halifax
- Las Vegas och JFK
- BCN
... och har ett mål att åka till en varm plats nära ekvatorn i Indiska Oceanen och fira en av våra bemärkelsedagar! Total lyx!
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Ännu ett år med mycket hängande i luften. Började använda mig av "flightdiary.net" i år och här är mina kalla fakta för 2011.

- 149 flighter (95 ekonomy extra + 56 business)
- 55 vid fönster, 75 gång, 3 mitten :-(
- Flygtid 381,4 timmar (15,9 dagar eller 2,3 veckor i en termos på 10.000 meter)
- 145.000 miles
- 29,2 ton Co2 (vilket är det tråkiga delen av det här)
- 1,57kg Methane
- 1,29 kg Nitrous oxide
- 109 var med SAS och resten spridda skurar med allt från LH till AZ
- Mest frekventa resdagen var onsdagar
- Top tre av flygplan 1. 737 2. A320 3. 757 men jag måste erkänna att längst fram i en MD80 är skönt... (trots stolarna)

Såja, mer än så blev det inte 2011. Skulle kännas bra om dom kunde fixa det där med Co2 biten.. Mer alger i bränslet eller så..

Överraskningar: Air New Zealand visade sig vara ett riktigt bra bolag. Flög med dom fem gånger och service på riktig topp.

Low lights: Tupolev i Ryssland.. Moskva - Katherinenburg. Shit, scary! Att vara på en flight där dom bara pratar Ryska i högtalarna, folk reser sig upp och tar sina saker och börjar gå av.. men blir stoppade för att piloten tydligen bestämt sig för att det inte är något fel. Minuterna senare säger han igen, på Ryska, att planet skall bytas och att bussar skall hämta. Bussarna kommer och folk börjar gå av varvid piloten igen säger något på Ryska och folk sätter sig ned. Några hade redan gått av och in i bussarna och dom stannade där... (Hade jag också velat). Nu var det "tag plats, se upp för dörrarna, dörrarna stängs"). En röst kommer på Ryska och sedan på Engelska (tack!) och berättar glatt att man hade fel på landningsställ OCH navigation men att detta nu fungerar. Jag har aldrig känt mig så otrygg under en flygning, inte ens de gånger jag haft nödlandning i BKK eller blåst av landningsbanan med LH. Aldrig mer en Tupolev, inte ens om det är sista vägen ut...

Gott slut.. Syns vi i loungen?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Det har blivit en del, men kanske några segment mindre än tidigare år.

Hur många flygningar har du gjort
108 räknar jag ihop. Alla segment i affärsklass eller första klass utanför Skandinavien.

Hur långt har du totalt flugit under året?
Jag använder inga av dessa fina verktyg som finns där ute. Dock tycker jag M&M har ett bra verktyg, och här är lite statistik. OBS! Detta gäller 2010 och 2011, samt enbart Star

Number of flights 171
Flown distance 295,068 km (183,347 miles)
Flight time 19d 18h 18min


Vilka flygbolag har du flugit?
3 AA, 29 BA, 2 KL, 2 AF, 2 DC, 1 DAT, 34 LX, 9 LH, 18 SK, 2 BD, 3 CO, 1 UA, 2 AC

Nya flygplatser besökta under året?
CUR, SKB, YUL

Nya flygbolag testade under året?
AA i First? Annars provat AA på 80-talet, så det får räknas som nytt

Annat "första gången" under året?
BA Guld första gången. Har varit Star Guld sedan 1999, och haft COMP FB PLAT, men det andra program som är intjänat på riktigt

Bästa reseminnet?
Nog upptäcka den fantastiska Galleries First loungen på T5

Sämsta reseminnet?
Min egen klantighet söndagen innan jul då jag hade bokat SVG-LHR, LCY-ZRH och trodde jag skulle från LHR till ZRH. Sedan förföljdes jag av Herr Murphy hela eftermiddagen.

Största överraskningen?
Tro det eller ej, så hade jag en suverän AA flight ner till SKB där jag är nu. Mat bra, personalen trevlig och en 4t flight gick mycket snabbt!
 

pljung

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
90 flighter

*Hur långt har du totalt flugit under året?
85977 miles

*Vilka flygbolag har du flugit?
SK, LH, AC, AY, OS, TK, US, KL, JK, CF, DC, KF

*Nya flygplatser besökta under året?
HKG, DXB, KLR, YUL, DFW, JNB

*Nya flygbolag testade under året?
Golden Air (DC) HEL-ARN, ingen större komfort men inte heller någon längre flygning. City Airline (CF) LLA-GOT, litet plan men satt på 1A (både gång & fönster!), så jag kunde sträcka på benen under den 80 minuter "långa" flighten.

*Annat "första gången" under året?
A380 (JNB-FRA med LH). Kan rekommendera för er som åker ekonomi att om det går förboka stol i främre kabinen (rad 50-59). Ni får då gå av planet först, något som kan vara bra då upp till 400 pax ska ut genom samma dörr, och man kommer före alla till ev. passkotroll m.m.
Samma resa skulle jag åkt FRA-JNB (LH), men missade flyget p.g.a. av att mitt anslutningsflyg var försenat. LH:s markpersonal log och sa att du är ombokad till nästa flyg som går 20.00 nästa dag (21 timmar senare!), med den motiveringen att det inte går något plan tidigare. Må så vara att det gällde alla flighter inom Star Alliance, men det finns alltid andra lösningar. Visste att KLM hade flight från AMS 10.00 nästa dag, och efter lite diskussioner så blev jag också ombokad till KLM, och kunde reducera förseningen till 11 timmar istället för 21.

*Bästa reseminnet?
HEL-HKG med Finnair (ekonomi). Bra flyg (A340), och väldigt många lediga säten som gjorde den långa resan väldigt bekväm både på ut och hemresan.

*Sämsta reseminnet?
Då jag var till Los Angeles. Flög med AC: GOT- LHR - YUL - LAX, men efter jag bokat så blev flyget mellan YUL-LAX flyttat/inställt, så stoppet i Montreal blev 7 timmar istället för 2.
Även alla de gånger jag flugit inrikes i USA. Dåligt med utrymme, och har du otur kan du hamna sätet bredvid någon storväxt person (finns gott om dem i det landet).

*Mål för 2012?
Att behålla min EBG-status, och det verkar nästan uppnått (har 35 segment, så behöver 5 till innan 1/5). Ska även försöka minska mina resdagar (147 hotellnätter 2011).
 
Last edited:
Hur många flygningar har du gjort?
Totalt 28st varav 22 economy, 2 eco extra, 2 inrikes business och 2 inrikes US First



Hur långt har du totalt flugit under året?
29 748 miles vilket blir 1.2x runt jorden.


Vilka flygbolag har du flugit?
LH, SK, CO/UA


Nya flygplatser besökta under året?
IAH, LAS, EWR, TPA, CGN


Nya flygbolag testade under året?
CO/UA


Annat "första gången" under året?
A-Club Platinum tack vare BC.se
Club Carlson Gold Elite (statusmatch)
United Mileage Plus Premier


Bästa reseminnet 2011?
Nästan tom 777 på rutten LHR-EWR i Eco med eluttag och mycket god service.


Sämsta reseminnet?
Boarding sist på CO trots köp till bättre plats (innan jag fått status) => noll handbaggageplats. Upprepa 2x!


Största överraskningen?
Den extremt ojämna servicenivån på US domestic flyg. Riktigt bra ena dan, fruktansvärt nästa.


Mål för 2012?
Förhoppningsvis hålla uppe resandet på samma nivå. Troligtvis blir det mindre. :(
 
Toppen