Senaste nytt

Ditt reseår 2011

2011 blev ett väldigt speciellt år med gravid fru och födseln av min dotter Linnea. Jag var helt "grounded" mellan midsommar och November vilket är mitt längsta flyguppehåll på många, många år.

Det blev tre longhauls i år: ARN-IST-SIN-HKT-SIN-IST-ARN i Januari/Februari, ARN-LHR-SIN-FRA-SIN i Maj (SQ A380 C) och ARN-FRA-JFK-ZRH-ARN i November. Nästa SIN resa kommer om ett par veckor :)

*Hur många flygningar har du gjort?
22: 14 Eco, 7 Biz, 1 First

*Hur långt har du totalt flugit under året?
42.057 miles

*Vilka flygbolag har du flugit?
SK: 6
LX: 5
TK: 4
LH: 3
JQ: 2
SQ: 2

*Nya flygplatser besökta under året?
Inga :(

*Nya flygbolag testade under året?
Inga :(

*Annat "första gången" under året?
LH First på A346 var trevligt :)

*Bästa reseminnet?
- Spontanresa till Singapore med 3 timmars varsel. Singapore Airlines A380 Business Class. Tre dagar på Marina Bay Sands resort med pool på 200 meters höjd och rejäl svit.

- En vecka på JW Marriott i Khao Lak. Helt fantastiskt!

- Grabbresa till Stuttgart med lillebror. Besök (och sex timmar provkörningar) på AMG i Affalterbach. Sedan två dagar på Nürburgring racerbanan med rekordtiden 10:15,2 vilket jag var jättenöjd med.

- Grabbresa till NYC i LH First.

*Sämsta reseminnet?
När vi tvingades bo en vecka på Khao Lak Diamond Beach Resort & Spa (läs recension på Tripadvisor) med magsjuka och annat jobbigt.

*Största överraskningen?
Hur snabbt BusinessClass.se gick från ett ställe där jag endast bidrog med material och erfarenheter till en sajt där jag dagligen lär mig nya saker, inspireras och förvånas!

*Mål för 2012?
Året börjar med LH A380 Biz ner till Singapore i mitten av Januari och en månad på "hemlig ort" tillsammans med familjen. Bra start på året! Målen för 2012 är:

- Använda fler miles till Awardresor. Jag har 800.000 poäng på kontot...
- Besöka flera resemässor för BusinessClass.se



 
totalt fram till idag blev det 212 flighter..det mesta inom europa men fick in 16 US resor och 2 till singapore

Nästa år står sydney och NZ på schemat som långflygningar i jan och mars och sen ungefär samma mängd andra resor.

skulle dock vilja kapa alla usa resor till minimalt..börjar bli segt att flyga till chicago.
 

Jacob

Medlem
Fantastiskt kul att så många nämner att BusinessClass.se påverkat resandet under 2011! :)

Vissa har fått guldkort, andra fler guldkort och någon har för första gången fått status i ett bonusprogram. Vissa har lyckats komma in i lounger och andra har upptäckt fördelarna med kreditkort.

Det känns onekligen som sidan fyller en funktion och uppenbarligen har vi lyckats skrapa fram en del användbart.
 

Bringman

Medlem
2011 blev ett år med endast privata flygresor. Året präglades med många inställda flygningar men även av många roliga reseminnen.

*Hur många flygningar har du gjort?
22 stycken: 3 Biz, 1 Prem eco och 18 Eco
*Hur långt har du totalt flugit under året?
18851 miles
*Vilka flygbolag har du flugit?
U2, LG, DE(Condor), WX(CityJet), IQ, OU, Gotlandsflyg, TF, KF, SK, OS, NH och LH
*Nya flygplatser besökta under året?
LUX, FRA, SPU, LCY, BMA, VBY, HEL, VIE, BUD, NRT, HIJ & HND
*Nya flygbolag testade under året?
LG, DE, WX, OU, Gotlandsflyg, TF, KF, OS, NH
*Annat "första gången" under året?
Det var mycket som var nytt under året. Bland annat första bokad bonusresan med SAS (till Helsingfors i somras), första gången i interkontinental businessclass (till Tokyo i November), först på BC.se att flyga 787.
*Bästa reseminnet?
Måste jag välja så var det nog att flyga 787
*Sämsta reseminnet?
På midsommardagen hade jag och sambon bokat LCY-ZRH-SPU med Swiss. När vi kom till flygplatsen tidigt på morgon var planet inställt och vi blev ombokade LCY(WX)-LUX(LG)-FRA(DE)-SPU och kom fram nio timmar senare än planerat.
*Största överraskningen?
Hur lärorik och beroendeframkallande denna sidan är.
*Mål för 2012?
Att med hjälp av all kunskap på denna sidan flyga längre, billigare och bättre.
 
Last edited:

minatoku

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
16 st måste det bli, om jag räknar rätt, allt i economy
*Hur långt har du totalt flugit under året?
Ska jag försöka hålla koll på under 2012
*Vilka flygbolag har du flugit?
Finnair, SAS, British Airways, Virgin Atlantic, Delta och ScotAir
*Nya flygplatser besökta under året?
VBY (Under politikerveckan, vilket inte var planerat alls...), SFO och LAX
*Nya flygbolag testade under året?
ScotAir och Delta
*Annat "första gången" under året?
Åka till amerikaland? Annars flyga propellerplan, hade jag inte gjort tidigare. Flyga ut från HND till LHR kl 6 på morgonen var också en första upplevelse som jag inte hoppas ska återupprepas.
*Bästa reseminnet?
Inget särskilt egentligen, det har mest varit vanliga resor. Finnair NRT-HEL-ARN och tillbaka blev det två gånger i år, gillar att flyga med dem eftersom de är snabbast och har nya flygmaskiner. Så är jag väl lite svag för finlandssvenska också.
*Sämsta reseminnet?
Delta NRT-SFO, det var lite som att hamna 15 år tillbaka i tiden när man steg in i 767:an. På hemvägen ställde de in flyget och jag fick åka via LAX istället, med då blev det en A330 som nog hade tillhört NorthWest innan. Bättre plan men omständigt att byta.
*Största överraskningen?
BC.se!
*Mål för 2012?
Lära mig mer om 'medveten' flygning och första åka business för första gången. Har fått en ny tjänst nu dock och det lär bli mindre flygningar i jobbet framöver.
 

David

Medlem
2011 har varit det mest flygintensiva året hittils i mitt liv. Jag trodde först att jag skulle passera 100 flygningar men då det blev mindre tjänsteresor än beräknat sista 3 månaderna av året så hamnade jag något under den prognosen, men jag är inte ledsen för det. :)

Det har förutom det mest flygfrekventa året var det år där jag åkt minst business class. :(

Sedan jag började läsa Businessclass.se i somras så har dock mycket hänt. Tankarna kring resande har ändrats och jag har avstigit från vissa rutinmässiga beteenden vilket har givit ytterligare dimensioner till upplevelsen. Engagemanget för planering har även ökat och det blir att sätta sig in i ExpertFlyer och/eller KVS under början på året.

I oktober 2012 flyttar jag hem till Sverige. Då skall jag börja utforska Europa igen (har inte rest så mycket i EU sedan barnsben) men fram tills dess blir det nog ett tajt schema. Redan 21000 miles bokade under januari.

Routemap 2011

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Hur många flygningar har du gjort?
Det blev totalt 78 flygningar (och en business class lågflygning med buss).


  • 60st short haul (mestadels inom Kina)
  • 12st medium haul
  • 6st long haul

eller


  • 63st ekonomi
  • 7st premium economy
  • 5st business (+1)
  • 3st first (inrikes Kina)

Hur långt har du totalt flugit under året?
88435 miles (eller 3,55x runt jorden)

Vilka flygbolag har du flugit?
Air China (40), SAS (12), Cathay Pacific (5), Dragonair (4), China Eastern (3), Brussels Airlines (2), West Air China (2), Turkish Airlines (2) Continental Micronesia (2), Cape Air (2), Shanghai Airlines (1), Malaysia Airlines (1), United Airlines (1), Shenzhen Airlines (1)

Nya flygplatser besökta under året?
Guam (GUM), Qingdao (TAO), Manila (MNL), Istanbul (IST), Saipan (SPN), Taipei (TPE), Seoul Inceon (ICN), Tokyo Narita (NRT)

Nya flygbolag testade under året?
  • Turkish Airlines (Y, Y+) - en väldigt bra upplevelse med bra mat, otroligt fin Premium Economykabin på long haul. Tråkiga flyg och transfertider PEK-IST-PEK...
  • West Air China (Y) - Mest trångsuttna planet någonsinn, kakpaket till servering och genomgång av hela BoB-menyn i högtalarna med mycket hög volym gav inga bra intryck.
  • Continental Micronesia (Y, C) - Mycket trevlig personal, Op-up GUM-NRT var ju väldigt trevligt. :)
  • Cape Air - Continental Connection GUM-SPN är operated by Cape Air med en ATR 42. Kul att flyga turboprop som omväxling.
  • United - Ganska tillintetsägande resa mellan NRT och TPE. Ekonomi Plus med nån cm extra menutrymme var dock skönt. :p

Annat "första gången" under året?
  • Ny Easternmost airport (SPN)
  • Eurobonus kombokort (MC)
  • EBS
  • Medlem i Businessclas.se som första FF forum :cool:
  • Första status match (Marriott Platinum gav Priority Club Platinum)

Bästa reseminnet?
  • 3 dagarsresan Hong Kong, Kuala Lumpur, Singapore
  • Ett par dagar i Stockholm ;)

Sämsta reseminnet?
  • Inget speciellt allvarligt, men 6 timmar försening på en 19:30-flight till Chongqing var ju inte så kul. Annars har jag varit väldigt förskonad från tråkiga resminnen.
  • Högsta förväntning som inte blev tillräckligt bra var min Manila/Guam/Taipei-resa där jag förlorade väskan några dagar och sen blev sjuk resten av resan.

Största överraskningen?
  • Turkish Comfort Class-kabin PEK-IST, trots att jag sett bilder och mått blev jag positivt överraskad kring mängden utrymme. Även service och mat imponerade.
  • Att de flesta andra webbsiter som jag dagligen läser skulle bli lidande då jag fastnat på BC.se

Mål för 2012?
  • Göra en rolig awardresa i C eller F för mina US Airways miles som jag köpte nu senast
  • Göra av med 115k AY-poäng innan de förfaller
  • Prova en riktig First Class (blir antagligen HKG-BKK)
  • Åka A380 (vilket jag ju får med ifall jag åker Emirates HKG-BKK)
  • Säkra 2013 *A på antingen CA eller EB
  • Mt Everest Base camp-resa

Tack Businessclass.se-redaktionen och medlemmarna för ett fantastiskt roligt och intressant 2011!
 
Toppen