Agö
Medlem
Fast det är ju du som påstår något . Jag vill se ett belägg för att priserna för oss konsumenter ökar till följd av detta. Jag är ganska säker på att flygbolagen inte har möjlighet att slå ut detta på oss, ja - alla utom Ryanair då som kör sitt eget race. Rådande konkurrensförhållanden torde knappast tillåta sådana excesser.Jag gör antagandet att flygbolagen vill behålla sin marginal. Eftersom i och med detta domslut så ökar Cost of Sales så torde ju även slutpriset öka. Du får gärna rätt mig om du tycker min företagsekonomiska kunskap är allt för dålig. Sen kan man ju såklart antingen försäkra sig för liknande händelser, alternativt gå till handling bolaget. I det förstnämnda fallet så kommer med stor sannolikhet premien öka, vilket med det första resonemanget ökar biljettpriset. Som förts fram här så är det bolaget som ansvarade för bagagehanteringen som skall pröjsa. Då finns dock risken för påverkan på cash flow då kunderna skall kompenseras snabbare än ansvarsfrågan är utredd.
Ett helt teoretiskt resonemang från min sida, då jag har ungefär 0% insyn i ett flygbolag. Rätta mig gärna om jag tänker fel (då kan jag bjuda dig på en helt gratis lunch... ).
Tvärtom tror jag att denna typ av regler får företag att vara på tå, att underhålla flottorna och att inte ställa in flyg i onödan (i längden, inte driva olönsamma linjer). Konsumentskydd, för det är ju vad detta är, är bara dåligt för oseriösa företag.