Senaste nytt

Diskussion om värvning på forumet

Nu kan jag konstatera att detta känns som ett icke problem.
Jag lade ut en förfrågan nyss om värvning till Amex Elit kort men en följdfråga. Fick ca 20 svar och ALLA dessa innehöll svar på min fråga. Alltså 0 botar.

Däremot verkar automatisk bevakning av trådar vara hett ;)

En hög servicenivå med andra ord. Vore önskvärt om man kunde ha automatisk bevakning på inlägg skapade med en ”tagg” om akut hjälp behövs.
 

Tonton

Medlem
Trist att det alltid ska ställas så högra krav för att bli värvare :( Tycker jag är hyfsat aktiv här men tydligen inte nog.. :(

Jag tycker inte alls det är trist. Reglerna ändras varje månad, och min högst personliga åsikt är att det är de aktiva på BC som ska kunna få möjligheterna att tjäna lite extrapoäng.

Sedan nya systemet infördes så har vi äntligen, till stor del iaf, blivit av med de konton som enbart var aktiva här för att värva folk till Amex, snarare än att faktiskt erbjuda något till forumet.

Sedan starten av detta system så har kriterierna sett ut på följande sätt:

  • September 2018: 1000 inlägg, varav minst 50 av dem innan 31 augusti 2018.

  • Oktober 2018: Postat minst en (1) reserapport mellan 1 januari 2018 - 26 september 2018, och denna måste ligga i delforumet "Reserapporter".

  • November 2018: Minst 100 inlägg mellan 1 januari 2018 - 1 november 2018.

  • December 2018: Minst 50 inlägg mellan 1 juli 2018 - 1 december 2018.

  • Januari 2019: Innan 2 januari 2019 postat en sammanfattning av ditt resår i relevant tråd på Businessclass.se.

  • Februari 2019: Minst 250 inlägg på Business Class innan 5 februari 2019. Minst 50 av dessa inlägg måste vara gjorda under 2018.

  • Mars 2019: Minst 50 inlägg på BusinessClass.se mellan 1 januari 2019 - 27 februari 2019.

  • April 2019: i delforumet "flygbiljetter" ska du givit konkret hjälp i någon av de trådar som startats under 2019, med att hitta en flygbiljett till någon annan, eller varit behjälplig med att svara på frågor som uppkommer i samband med detta.

  • Maj 2019: Minst 1000 inlägg på BusinessClass.se innan 6 maj 2019, varav minst 50 inlägg måste ha gjorts under 2019.

  • Juni 2019: minst 31 inlägg på BusinessClasss.se under maj 2019 (m.a.o i snitt ett (1) inlägg om dagen).

  • Juli 2019: "editions choice" där Modereringsteamet valde ut fem värvare som har bidragit med något speciellt till forumet.

Med andra ord är det både lite "svårare" kriterier, men även lättare. Denna månaden är det 500 inlägg totalt (i ditt fall ett inlägg per 1,4 dagar) , samt 50 inlägg i år (= 1 inlägg var 4e dag). Så svårt är det inte att nå upp till det om man är hyfsat aktiv.

Det viktiga är ändå att komma ihåg: Att få värva folk på BusinessClass.se är ingen rättighet, utan snarare än förmån som finns. Vill man bestämt värva så finns det även andra forum och medier för sådant.
 
Last edited:

MrDollar

Medlem
Bra sammanfattning!
Håller med till 110%
Jag tycker inte alls det är trist. Reglerna ändras varje månad, och min högst personliga åsikt är att det är de aktiva på BC som ska kunna få möjligheterna att tjäna lite extrapoäng.

Sedan nya systemet infördes så har vi äntligen, till stor del iaf, blivit av med de konton som enbart var aktiva här för att värva folk till Amex, snarare än att faktiskt erbjuda något till forumet.

Sedan starten av detta system så har kriterierna sett ut på följande sätt:

  • September 2018: 1000 inlägg, varav minst 50 av dem innan 31 augusti 2018.

  • Oktober 2018: Postat minst en (1) reserapport mellan 1 januari 2018 - 26 september 2018, och denna måste ligga i delforumet "Reserapporter".

  • November 2018: Minst 100 inlägg mellan 1 januari 2018 - 1 november 2018.

  • December 2018: Minst 50 inlägg mellan 1 juli 2018 - 1 december 2018.

  • Januari 2019: Innan 2 januari 2019 postat en sammanfattning av ditt resår i relevant tråd på Businessclass.se.

  • Februari 2019: Minst 250 inlägg på Business Class innan 5 februari 2019. Minst 50 av dessa inlägg måste vara gjorda under 2018.

  • Mars 2019: Minst 50 inlägg på BusinessClass.se mellan 1 januari 2019 - 27 februari 2019.

  • April 2019: i delforumet "flygbiljetter" ska du givit konkret hjälp i någon av de trådar som startats under 2019, med att hitta en flygbiljett till någon annan, eller varit behjälplig med att svara på frågor som uppkommer i samband med detta.

  • Maj 2019: Minst 1000 inlägg på BusinessClass.se innan 6 maj 2019, varav minst 50 inlägg måste ha gjorts under 2019.

  • Juni 2019: minst 31 inlägg på BusinessClasss.se under maj 2019 (m.a.o i snitt ett (1) inlägg om dagen).

  • Juli 2019: "editions choice" där Modereringsteamet valde ut fem värvare som har bidragit med något speciellt till forumet.

Med andra ord är det både lite "svårare" kriterier", men även lättare. Denna månaden är det 500 inlägg totalt, samt 50 inlägg i år (= 1 inlägg var 4e dag). Så svårt är det inte att nå upp till det om man är hyfsat aktiv.

Det viktiga är ändå att komma ihåg: Att få värva folk på BusinessClass.se är ingen rättighet, utan snarare än förmån som finns. Vill man bestämt värva så finns det även andra forum och medier för sådant.
 
Trist att det alltid ska ställas så högra krav för att bli värvare :( Tycker jag är hyfsat aktiv här men tydligen inte nog.. :(
Så kan det nog uppfattas, vilket jag personligen inte riktigt håller med om. Och nej, jag kvalar inte heller in alla gånger.
Men skulle du uppskatta att kraven sänktes och att det räckte med att det tillkommer nya medlemmar som bara skriver sjutton ”bla bla bla” inlägg och sen får chansen att vara en av månadens värvare?

Lite krav är nog så bra för att gynna aktiva & trogna medlemmar.
 
Så kan det nog uppfattas, vilket jag personligen inte riktigt håller med om. Och nej, jag kvalar inte heller in alla gånger.
Men skulle du uppskatta att kraven sänktes och att det räckte med att det tillkommer nya medlemmar som bara skriver sjutton ”bla bla bla” inlägg och sen får chansen att vara en av månadens värvare?

Lite krav är nog så bra för att gynna aktiva & trogna medlemmar.

Men det är ju precis det som hänt.

Utan att ha gjort en undersökning så upplever jag att att antalet bla bla inlägg har ökat dramatiskt. Inlägg som bara innehåller ”bra!” eller ”tack!”.

Med det sagt så får det väl vara vilka regler som helst.

Akta oss för skattmasen bara:

”Har du varit med i en tävling i till exempel TV eller en tidning och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.

Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål, presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter) eller resa etc. som värderas till högst 1 400 kronor”
 
Last edited:
Akta er för skattmasen bara:

”Har du varit med i en tävling i till exempel TV eller en tidning och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.

woopa... Vilken tur vi alla har här inne då. För dom som vinner gör det via Palmen’s ”tombola-excel snurra”. ;)
 

Taggen

Medlem
Men det är ju precis det som hänt.

Utan att ha gjort en undersökning så upplever jag att att antalet bla bla inlägg har ökat dramatiskt. Inlägg som bara innehåller ”bra!” eller ”tack!”.

Med det sagt så får det väl vara vilka regler som helst.

Akta oss för skattmasen bara:

”Har du varit med i en tävling i till exempel TV eller en tidning och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.

Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål, presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter) eller resa etc. som värderas till högst 1 400 kronor”
Med det resonemanget så betyder det att alla värvningar till AMEX att skattepliktiga alltså oavsett om du får dem via BC eller inte? Du glömmer att bara för att du får publicera en värvningslänk så betyder inte det att du får några värvningar och därmed inte vinner något. Den personliga prestationen betyder inte att du vinner något i det här fallet då du inte automatiskt får något i retur. Det är en sak om du har gjort 500 inlägg och då får 18 000 EB-poäng för det men det är inte fallet nu. Vad du vinner är möjligheten att få publicera en länk så det är värdet av detta som skall beskattas i så fall, inte värdet av poängen du får av AMEX.

Vidare så är det slumpen som avgör hur många poäng du samlar ihop då det inte går att förutspå hur många som kommer att klicka på din värvningslänk och detta styrs inte av din prestation. Du skulle lika gärna kunna publicera en värvningslänk på din hemsida eller din FB-sida eller på vilket forum som helst.
 
Last edited:
Toppen