Senaste nytt

Diskussion om säkerhetsrisk av inhyrda kabinpersonal

Xilan

Medlem
Varför skulle CAU få en bättre deal än de andra när CAU visar minst ansvarskänsla? Visst ingenting är rättvist men det känns orealistiskt att fortsätta med CAU. SAS ledning kan möjligen nå en pyrrhusseger men inte trygga bolaget på lång sikt.

Självklart hoppas jag inte att CAU får en bättre deal. Snarare skulle jag önska mig något liknande scenario som i NotRyans dröm. Dvs. SAS sätter ner foten en gång för alla och klipper alla band till CAU.
Dock är jag rädd för att SAS ledning nu börjar känna tidspressen från ägarna och långivarna och snart börjar tänka något i stil med "jaja, vi har i alla fall fått igenom väldigt mycket av det vi ville. 7 av 8 har skrivit på. Nu orkar vi inte bråka om småsaker utan vill få det här överstökat."

CAU är mellanstadieklassens stökiga "bråkstake". Alla andra i klassen sitter ner och är tysta och väntar, medan han sitter på golvet och vägrar sätta sig om inte han får sitta längst fram. Fröken inser att det enklaste är att flytta på en duktig och skötsam tjej och låta bråkstaken få som han vill. Annars kommer de inte komma framåt överhuvudtaget.
 

Tjaeng

Medlem
Det där är ju bara mer spekulationer och åsikter som stödjer egna intressen. Jag är rätt säker på att AF anställer sina piloter och ändå trillade AF447 ner pga att piloterna inte kunde flyga... Hade vi inte en OT diskussion om fakta och värdering av mediarapportering tidigare idag?

Jaja. Men vi får ta till storsläggan istället: Danskar i sig är en säkerhetsrisk i luften pga kommunikationsproblem eftersom ingen, inte ens danskarna själva, förstår danska. [länk] Ergo borde SAS bara anställa från Sverige och Norge :rolleyes:
 
Last edited:

seat56f

Medlem
Jaja. Men vi får ta till storsläggan istället: Danskar i sig är en säkerhetsrisk i luften pga kommunikationsproblem eftersom ingen, inte ens danskarna själva, förstår danska. [länk] Ergo borde SAS bara anställa från Sverige och Norge :rolleyes:

+jättemycket

Sy ihop det här nu, SAS. Helst bör man ändra nedskärningarna så CAU får ta ett par extra hundra i "förluster" bara för att statuera exempel. Samarbetsvilja skall premieras.
 

Xilan

Medlem
Vad var det jag sa? Nyhetsartiklar som återger subjektiva påståenden är inte bevis. Och nej, kontraktsanställning av egenföretagande piloter är inte samma sak som att ta in flygvärdinnor via bemanningsföretag.


I det sista påståendet har du en poäng. Antagligen är flygsäkerhetspåverkan inte så stor om man jämför anställningsformerna för kabinpersonalen. Men att du måste ha BEVIS blir lite fåningt till slut.
Det kanske inte går att bevisa, men självklart har en pilot som är trygg i sin anställning lättare att fatta beslut som kostar flygbolaget stora summor pengar än en som går på kontrakt och måste förklara sig och motivera sina beslut för att eventuellt få chansen att fortsätta flyga.
Det kan handla om allt möjligt. Att ta med ett ton extra bränsle, vilket kostar pengar, för att det eventuellt kommer bli dåligt väder på destinationen med risk för holding.
Att göra missed approach procedure, vilket kostar pengar, för att det är hårda vindbyar och det blev lite för skakigt på grund av sidvind.
Att taxa in till gate för att kolla upp något mindre tekniskt fel, med risk för att missa sin slot med följden att passagerare missar sina anlutningar.

Jag har återigen inga BEVIS. Men jag är säker på att om man är trygg i sin anställning behöver man inte ens överväga de eventuella konsekvenserna av sina beslut i ovan nämnda situationer, utan gör det som är rätt och korrekt. Den som har kontraktsanställning gör förmodligen också det som är korrekt i de flesta fall, men vet att den eventuellt måste förklara sig efteråt, vilket möjligen kan få denne att tänka om.
 

Tjaeng

Medlem
I det sista påståendet har du en poäng. Antagligen är flygsäkerhetspåverkan inte så stor om man jämför anställningsformerna för kabinpersonalen. Men att du måste ha BEVIS blir lite fåningt till slut.
Det kanske inte går att bevisa, men självklart har en pilot som är trygg i sin anställning lättare att fatta beslut som kostar flygbolaget stora summor pengar än en som går på kontrakt och måste förklara sig och motivera sina beslut för att eventuellt få chansen att fortsätta flyga.
Det kan handla om allt möjligt. Att ta med ett ton extra bränsle, vilket kostar pengar, för att det eventuellt kommer bli dåligt väder på destinationen med risk för holding.
Att göra missed approach procedure, vilket kostar pengar, för att det är hårda vindbyar och det blev lite för skakigt på grund av sidvind.
Att taxa in till gate för att kolla upp något mindre tekniskt fel, med risk för att missa sin slot med följden att passagerare missar sina anlutningar.

Jag har återigen inga BEVIS. Men jag är säker på att om man är trygg i sin anställning behöver man inte ens överväga de eventuella konsekvenserna av sina beslut i ovan nämnda situationer, utan gör det som är rätt och korrekt. Den som har kontraktsanställning gör förmodligen också det som är korrekt i de flesta fall, men vet att den eventuellt måste förklara sig efteråt, vilket möjligen kan få denne att tänka om.

Du för fram logiska och rimliga slutsatser. Men problemet ligger i att slutsatser som är det exakt motsatta, dvs att piloter som är för trygga i sin anställning blir riskomedvetna, kostnadsomedvetna, hierarkiskt inpräntade och avundsjukt privilegieskyddande och därigenom äventyrar säkerheten är exakt lika logiska och rimliga. Hur rimligt och logiskt då? Ja, till den utsträckning extrapolering av subjektiva antaganden kan vara det. Det vill säga, dessa faktorer kan asbolut ha en effekt åt det ena eller det andra hållet, men riktiga, empiriska slutsatser kan inte dras om man inte kan OBSERVERA eller MÄTA utfallet. Hur mycket vikt man lägger på dessa frågor beror på vem som betraktar saken. Och jag för min del väljer att ta påståenden från folk som har en ordentlig bias i frågan med en nypa salt.

Blir det för abstrakt? Tja, jag kan också extrapolera spekulationer som i en argumentation låter rimliga. Here goes: Det är väl för f*n självklart att piloter som tas för fylla inte är unga nyanställda go-getters utan snarare försoffade old-timers med vattentätt pensionsavtal? Och så slutklämmen med insinuationen: Vem vill du hellre flyga med?
 
Last edited:
Toppen