Senaste nytt

Diskussion om säkerhetsrisk av inhyrda kabinpersonal

Johan1

Medlem
Och exakt hur äventyras flygsäkerheten av inhyrd personal? Följdfrågan blir då om du har någon dokumentation som stödjer din tes. Och ja, bemanningsföretag är billigare än att anställa av samma anledning som att hyrläkare för groteska summor är billigare än att anställa till marknadsvillkor. Det till och med på den danska marknaden där det inte finns någon LAS som skapar inertia. Finns liksom en anledning till att SAS har dubbelt så mycket flygpersonal per säteskilometer jämfört med Norwegian, och det beror inte på lönedelen av anställningsavtalet.

En anledning som jag anser vara rätt tung i sammanhanget är att man inte vågar "bråka" har själv sett samma fenomen med inhyrd personal. Personer som inte vågar yttra sig någonting negativt då man är rädd att förlora jobbet helt enkelt. Då ett simpelt telefonsamtal att kollegor/chef inte gillar typen = han/hon åker.

Och det min vän skapar ett flygbolag som kanske inte vågar rapportera risker etc. Vilket i förlängningen e.v skapar en olycka.
 

Tjaeng

Medlem
En anledning som jag anser vara rätt tung i sammanhanget är att man inte vågar "bråka" har själv sett samma fenomen med inhyrd personal. Personer som inte vågar yttra sig någonting negativt då man är rädd att förlora jobbet helt enkelt. Då ett simpelt telefonsamtal att kollegor/chef inte gillar typen = han/hon åker.

Och det min vän skapar ett flygbolag som kanske inte vågar rapportera risker etc. Vilket i förlängningen e.v skapar en olycka.

Ovanstående är alltså anekdotala påståenden och inte dokumentation. Det krävs bra mycket mer bevis för tesen innan den ska vara värd något. Om det här med otrygg anställning skulle vara korrelerat till säkerhetsvidrig, ofrivillig subjugation är det väl lite skumt att CAU och den danska personalen som har de osäkraste anställningarna alltid är de som gapar högst och strejkar mest. Ofta då med säkerhet som förevändning för att skydda sina 42 semesterdagar.
 
Last edited:

Marcus01

Medlem
En anledning som jag anser vara rätt tung i sammanhanget är att man inte vågar "bråka" har själv sett samma fenomen med inhyrd personal. Personer som inte vågar yttra sig någonting negativt då man är rädd att förlora jobbet helt enkelt. Då ett simpelt telefonsamtal att kollegor/chef inte gillar typen = han/hon åker.

Och det min vän skapar ett flygbolag som kanske inte vågar rapportera risker etc. Vilket i förlängningen e.v skapar en olycka.

Att arbeta i en flygmaskin är inte samma sak som att jobba på ICA... Upptäcker du brister på din arbetsplats på ICA kanske du struntar i att anmäla det men gör du det inte i ett flygjobb kan du göra dej skyldig på till allvarliga brott som personskador/dödsfall både i luften och på marken. Att äventyra flygsäkerhetn är ju en smula allvarligare än att lastkajen har fel lutning. Källa på det? Jag själv, jag har arbetat både på ICA och i luften. Slut.
 

Martin_1

Ny medlem
Byggbranschen är väl hårdast drabbat av arbetsplatsolyckor. Finns säkert en hel del intressant statistik att hämta därifrån.
 
?

???? ???

Guest
Att arbeta i en flygmaskin är inte samma sak som att jobba på ICA... Upptäcker du brister på din arbetsplats på ICA kanske du struntar i att anmäla det men gör du det inte i ett flygjobb kan du göra dej skyldig på till allvarliga brott som personskador/dödsfall både i luften och på marken. Att äventyra flygsäkerhetn är ju en smula allvarligare än att lastkajen har fel lutning. Källa på det? Jag själv, jag har arbetat både på ICA och i luften. Slut.

För att du sedan skadar dig eller annat på jobbet och påpekar problemet senare kanske kan göra dig skyldig! Alla område har sitt ansvar, oavsett. Ditt påstående är helt absurd och egoistisk.
 

Marcus01

Medlem
För att du sedan skadar dig eller annat på jobbet och påpekar problemet senare kanske kan göra dig skyldig! Alla område har sitt ansvar, oavsett. Ditt påstående är helt absurd och egoistisk.
Jag håller med, alla områden har sitt ansvar, helt korrekt. Däremot förstår jag inte hur mitt inlägg kan klassas som absurt och egoistiskt.
 

sembl

Medlem
Att arbeta i en flygmaskin är inte samma sak som att jobba på ICA... Upptäcker du brister på din arbetsplats på ICA kanske du struntar i att anmäla det men gör du det inte i ett flygjobb kan du göra dej skyldig på till allvarliga brott som personskador/dödsfall både i luften och på marken. Att äventyra flygsäkerhetn är ju en smula allvarligare än att lastkajen har fel lutning. Källa på det? Jag själv, jag har arbetat både på ICA och i luften. Slut.

Kanske off topic men varför skulle du strunta i det på ICA men inte i luften på en flygmaskin? Man ska alltid agera proffsigt och sköta sitt jobb oavsett vad man jobbar med. Ser man en fara även om det endast är ett bananskal från en liten unge på ICA eller om bältet i stolen inte fungerar så ska man agera exakt likadant.

På BG Group där jag satt i några månader, då snackar vi kontor så gällde exakt samma säkerhetsregler som på deras båtar och plattformar till havet och ingen tyckte det var konstigt. Kan låta lite ICA över det men fullt relevant i slutändan.
 
?

???? ???

Guest
Jag håller med, alla områden har sitt ansvar, helt korrekt. Däremot förstår jag inte hur mitt inlägg kan klassas som absurt och egoistiskt.

Jag tolkar det helt enkelt att du skulle kunna i principen skita i att anmäla, påpeka problemet. Det var ungefär det du skrev, man ska vara proffsig inom sitt yrke och ta ansvar oavsett vad och intr jämför andras jobb har mer säkerhet medans mitt jobb kräver inte lika mycket säkerhet.

Så länge det berörs andra så ska ansvar tas på full allvar, oavsett jobb.
 

agehall

Medlem
Nja, ser man att en kyldisk gått sönder på ICA stänger man kanske inte hela butiken och verkligen inte alla ICA i hela landet (som har samma typ av kyldisk då)... Det finns vissa skillnader i hur man beter sig när man pratar flygsäkerhet jmf många andra brancher.

Men nu tycker jag vi kan släppa detta OT och gå tillbaka till det intressanta, vad händer med SAS? Ingen som har någon färsk inside-info?
 
Toppen