Och exakt hur äventyras flygsäkerheten av inhyrd personal? Följdfrågan blir då om du har någon dokumentation som stödjer din tes. Och ja, bemanningsföretag är billigare än att anställa av samma anledning som att hyrläkare för groteska summor är billigare än att anställa till marknadsvillkor. Det till och med på den danska marknaden där det inte finns någon LAS som skapar inertia. Finns liksom en anledning till att SAS har dubbelt så mycket flygpersonal per säteskilometer jämfört med Norwegian, och det beror inte på lönedelen av anställningsavtalet.
En anledning som jag anser vara rätt tung i sammanhanget är att man inte vågar "bråka" har själv sett samma fenomen med inhyrd personal. Personer som inte vågar yttra sig någonting negativt då man är rädd att förlora jobbet helt enkelt. Då ett simpelt telefonsamtal att kollegor/chef inte gillar typen = han/hon åker.
Och det min vän skapar ett flygbolag som kanske inte vågar rapportera risker etc. Vilket i förlängningen e.v skapar en olycka.