Diskussion om säkerhetsrisk av inhyrda kabinpersonal

Diskussion i 'Övrigt' startad av Alf, 19 November 2012.

  1. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ser gärna också att CAU åker ut, men att bemanna med Proffice personal var ändå det mest dumma jag hört. Att använda bemanningsföretag i flygbranchen är ändå den mest usla lösning man kan tänka sej. Personal skall vara anstälda i företaget man arbetar i sörskilt när det handlar om flygsäkerhet. Det är bara räknenissarna som har fått för sig att det är billigae med bemanningsföretag. Det är inget att sträva efter att piloter i exv Norweigian hyrs in som egna företagare eller bemanningsföretag.
     
    1 person likes this.
  2. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Och exakt hur äventyras flygsäkerheten av inhyrd personal? Följdfrågan blir då om du har någon dokumentation som stödjer din tes. Och ja, bemanningsföretag är billigare än att anställa av samma anledning som att hyrläkare för groteska summor är billigare än att anställa till marknadsvillkor. Det till och med på den danska marknaden där det inte finns någon LAS som skapar inertia. Finns liksom en anledning till att SAS har dubbelt så mycket flygpersonal per säteskilometer jämfört med Norwegian, och det beror inte på lönedelen av anställningsavtalet.
     
  3. Ja, var det inte just CAU som hade flex-security eller något liknande som gör att lättare för företaget att säga upp dem?
     
  4. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Nja, det är inget unikt för CAU. Hela Danmark använder sig av flex-security istället för LAS. Arbetsgivaren kan säga upp vem han/hon vill och behöver inte tillämpa "sist in först ut" principer. Det innebär att den danska arbetsmarknaden är betydligt mer flexibel än den svenska.
     
  5. Jag tror inte t ex Air Gabon eller Air Koryo har inhyrd personal men deras säkerhetsrekord ser inte så bra ut.
    Jag vet inte hur det är nu men både China Airlines(Taiwan) och Korean Air hade jättedålig säkerhetsrekord fram till 90 talet trots att de hade bara egna kabinpersonal.Så inhyrd personal = dålig säkerhet köper jag inte.

    Däremot outsourca C/D check av flygplanet till kinesiskt företag i Kina tror jag inte på så mycket. De är inte direkt kända för nogranna kontroll...
     
    1 person likes this.
  6. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Oavsett vad som händer med CAU så vore det helt mot mina principer att börja tumma på säkerhet när det gäller flygning. Bara för att man marknadsanpassar sina vilkor betyder det inte att SAS skall bli lågprisbolag och börja med dumheter som inhyrd personal förutom i ABSOLUT övergångsskede.
     
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis som Tjaeng och AHO också påpekar så finns det ingen parallell mellan inhyrd personal & försämrad säkerhet. Det är ett rykte som spridits som helt saknar belägg. Inte helt otänkbart att det ryktet startats utav just fackförbunden i rent propagandasyfte.

    OM du råkar ha några trovärdiga källor för att inhyrd personal skulle utgöra en ökad säkerhetsrisk får du mer än gärna komma med de. Annars är det just bara ett rykte som helt saknar belägg.
     
  8. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vart är den av några påstått vedertagna kopplingen mellan inhyrd personal och flygsäkerhet? Att vara emot bemanningsföretag av andra anledningar är ett fullständigt acceptabelt ställningstagande. Att använda weasel words för att koppla det till påståenden som inte har någon som helst grund... not so much. Och visst är bemanningsföretag dumheter. Men å andra sidan är de dumheter som uppstår just för att det finns ekonomiskt mycket mer efterblivna dumheter i arbetslagstiftningen.
     
    2 personer gillar detta.
  9. Warre

    Warre Medlem

    Korean Airs problem berodde framförallt på din hierarkiska samhällsuppbyggnad de då hade i Syd-Korea. Styrmannen vågade inte säga till Kaptenen även om denne gjorde uppenbara fel...
     
  10. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    TUIFlyNordic(BLX) flyger också från CPH MEN de har endast svensk kabinpersonal, främst från Malmö/Skåne anställda som har avtal med Unionen.
    På det sättet undviker BLX militanta danska fackförbund på sina CPH flygningar.

    Norwegian använder väl främst svensk proffice personal på sin CPH bas?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×