Jönsson
Medlem
Vad får dig att tro att ja försöker förklara att något av detta är ditt problem? Det gör jag absolut inte.Du har återigen misslyckats med att förklara hur något av det där är mitt problem. SJ marknadsför Stockholm-Göteborg som 3h9min kl. 05:51. Då ska det för fan ta 3h9min och inte som nu, kanske 3h, kanske 4h, kanske 5. Beroende på, och det är alltid någon annas fel att SJ inte klarar av att tillhandahålla den tjänst de säljer.
Om det är ett sådant stort problem, och SJ vore ett kompetent företag, hade de tagit höjd för det i planeringen. Det gör de inte.
Personaltekniska problem är inte sådana sällanhändelser som du beskriver.
Om SJ har synpunkter på hur trafikverket levererar en tjänst får de ta upp det med trafikverket, inte sina kunder.
Trafikverket brukar rapportera förseningar på svenska järnvägar, där en försening är mer än fem minuter, till kring mellan 5 och 20 procent. Den lägre siffran för kortdistans och medeldistans, den högre för långdistans.
Samma statistik för flyget visar totalt sett faktiskt liknande siffror, även fast jag här bortser från det faktum att flyget räknar en försening som 15 minuter efter utsattt tid eller mer. För de absout bästa bolagen, som KLM och Singapore, ligger statistiken på mellan 11 och 20 procent förseningar. De sämre flygbolagen när det gäller punktlighet visar siffrorna istället på kring 40 procent försenade flighter!
Trots att siffrorna är likvärdiga eller sämre för flyget, så hör vi sällan diskussioner i samma omfattning kring flygbolagens förseningsstatistik. Varför? Är det för att vi är mer toleranta när det kommer till flyget? Masstransporter är i regel helt enkelt inte speciellt punktliga.