Senaste nytt

Diskussion om resande med tåg

Jönsson

Medlem
Du har återigen misslyckats med att förklara hur något av det där är mitt problem. SJ marknadsför Stockholm-Göteborg som 3h9min kl. 05:51. Då ska det för fan ta 3h9min och inte som nu, kanske 3h, kanske 4h, kanske 5. Beroende på, och det är alltid någon annas fel att SJ inte klarar av att tillhandahålla den tjänst de säljer.

Om det är ett sådant stort problem, och SJ vore ett kompetent företag, hade de tagit höjd för det i planeringen. Det gör de inte.

Personaltekniska problem är inte sådana sällanhändelser som du beskriver.

Om SJ har synpunkter på hur trafikverket levererar en tjänst får de ta upp det med trafikverket, inte sina kunder.
Vad får dig att tro att ja försöker förklara att något av detta är ditt problem? Det gör jag absolut inte.

Trafikverket brukar rapportera förseningar på svenska järnvägar, där en försening är mer än fem minuter, till kring mellan 5 och 20 procent. Den lägre siffran för kortdistans och medeldistans, den högre för långdistans.

Samma statistik för flyget visar totalt sett faktiskt liknande siffror, även fast jag här bortser från det faktum att flyget räknar en försening som 15 minuter efter utsattt tid eller mer. För de absout bästa bolagen, som KLM och Singapore, ligger statistiken på mellan 11 och 20 procent förseningar. De sämre flygbolagen när det gäller punktlighet visar siffrorna istället på kring 40 procent försenade flighter!

Trots att siffrorna är likvärdiga eller sämre för flyget, så hör vi sällan diskussioner i samma omfattning kring flygbolagens förseningsstatistik. Varför? Är det för att vi är mer toleranta när det kommer till flyget? Masstransporter är i regel helt enkelt inte speciellt punktliga.
 

Valley

Medlem
Har du rest när det har exempelvis har varit storhelg eller när vädret har varit sådant att du valt bort bilen? Eller har du bara haft extremt otur? Din resestatistik speglar definitivt inte verkligheten.

Det går nog inte att se Trafikverket som underleverantör till SJ. Det är en myndighet. Deras arbete med planering, drift och underhåll, ligger dock till grund för vilken produkt de olika aktörerna på Europas mest avreglerade, privatiserade och konkurrensutsatta järnväg kan leverera. En avreglering som gick allt för snabbt och som borde ha sett annorlunda ut.

Olika tider. Har inte spelat någon roll om det varit till eller från Karlstad. Inget fel på vädret. Helt enkelt SJ som erbjuder en opålitlig tjänst.
Sist var nöjet att följa hur de uppdaterade sin site. Det är ingenting som SJ gillar att göra inte. Inte heller hade man ändrat skyltarna i Flen när vi till slut kom dit.
"SJ, SJ gamle vän............"
 
Har märkt att det tydligen är ett känsligt ämne detta. Skall väl försöka undvika det mest känsliga då.;)

Att man har "olika måttstockar" kan ju också bero på en sådan enkel sak som servicenivå på stationer vs flygplatser o.s.v. På en flygplats kan man sitta i loungen eller promenera i butiker etc för att fördriva tiden och det finns ofta någon form av information om varför flighten är sen. Börjar det dra sig åt EU261/2004 och liknande brukar det finnas en transferdisk att gå till (bemannad kundtjänst).

När tåget är försenat har man ofta opålitliga skyltar, kanske t.o.m måste stå utomhus eftersom stationshuset visserligen finns men har konverterats till annan verksamhet. Det är enbart större stationer som har ett hyfsat serviceutbud. Behöver man kundtjänst får man ringa eftersom det är si och så med bemannad dito.

Därav upplevs t.ex 30 minuters försening av flighten från CPH som mindre irriterande som 30 minuters försening med tåget (vänligen då notera att man har stått på perrongen under den tiden eftersom Trafikverket skyltar fram 10 minuter i taget så man inte riktigt vågar gå in i värmen).

Man kan även säga att det är en skillnad att sitta i loungen i 30 minuter extra respektive stå och frysa i Hyllie den tiden när det står "Ny tid 12:45, 12:55, 13:015" och slutligen 13:15 kommer tåget.

Därav blir det lätt "dubbla standarder".
 

Jönsson

Medlem
Olika tider. Har inte spelat någon roll om det varit till eller från Karlstad. Inget fel på vädret. Helt enkelt SJ som erbjuder en opålitlig tjänst.
Sist var nöjet att följa hur de uppdaterade sin site. Det är ingenting som SJ gillar att göra inte. Inte heller hade man ändrat skyltarna i Flen när vi till slut kom dit.
"SJ, SJ gamle vän............"
Trafikinformationen kommer från Trafikverket, inte från SJ.

Statistiken talar för sig själv, det är endast 80-95% procent punktlighet i svensk tågtrafik. Det är inte bra och det finns mycket som kan förbättras. Framförallt infrastrukturmässigt. Samtidigt, sätt det i proportion till flygtrafiken. Där är det exakt samma problem med inställda avgångar och förseningar. Europeiska bolag redovisar i snitt 80-90% punktlighet och någonstans kring 2% inställda avgångar. Din subjektiva upplvedelse må vara att tåget är mindre pålitligt men fakta är att flyget är precis lika drabbat av förseningar. Jag gissar att du inte tänker på samma sätt när du sitter på flyget och piloten säger att vi är 20 minuter sena till ankomst, som du gör när tåget är 20 minuter sent. Vi förväntat oss av någon anledning helt enkelt mer av tåget.
 
Ingen statistik kan någonsin ändra på det obestridliga faktum att 30 minuter sent flyg innebär "30 minuter mer i loungen" medan "30 minuter sent tåg" troligen sker frysandes på en perrong medan Trafikverket flyttar fram tiden i 10-minutersintervaller.;)

Men fixar man till lite service på stationer etc så kanske resenärerna inom järnvägen också börjar ta de där 30 minuterna med en klackspark. Det är ju också skillnad på 30 minuter om man skall åka långt respektive 30 minuters försenat tåg Malmö-Lund eller Stockholm-Uppsala. På samma vis kan man ju tycka att 30 minuters försening på ARN-MMX är lite mer störande än 30 minuter ARN-YVR t.ex.

Min egen lilla teori är att toleranströskeln för förseningar styrs av följande faktorer:

1. Information och prognoser över förseningen (korrekt sådan ökar resenärernas toleranströskel betydligt, brister där minskar den).
2. Förhållandena för resenärerna i samband med förseningen, d.v.s miljö etc.
3. Kundservice, d.v.s måste man ringa och sitta i telefonkö eller kan man prata med en levande person?
4. Hur blir det med anslutningar och möjligheten att komma fram, finns det smidiga procedurer eller måste man återigen själv ringa och sitta i telefonkö för att boka om?

Resenären som sitter i loungen och just tagit en kopp kaffe kommer sannolikt inte att skrika eftersom flighten är 30 minuter sen. Däremot frysandes på en perrong, ja då är attityden en annan. Gör det bekvämt för folk så klagar de mindre.

Edit: Ibland får jag nästan känslan av att man som resenär skall vara oerhört tacksam för att de snälla operatörerna behagar köra lite tåg och att man absolut inte skall vara kritisk. Om tåget kommer om sju timmar skall man ändå vara "tacksam" för det kom ju trots allt ett tåg. Det är STORT. "Att köra i tid är stort, att köra överhuvudtaget är större."
 
Toppen