Senaste nytt

Diskussion om jumpseat på SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.
En stor del av BusinessClass.se går ut på att få förmåner, status och att bli bättre behandlad än resenärer i allmänhet, förstår inte riktigt varför du väljer att vara här om du är mot det som princip.

Ironin går inte fram genom datorn tydligen..

Att vara medveten resenär har ingenting med SAS policy / regler att göra!!
Jag åker inte ens SAS längre, jag diskuterar bara varför regler ska gälla för vanliga människor men sedan när det är anhöriga / folk med status så gäller inte reglerna längre? Det är som att "Pandion" är mer värda än oss andra vanliga människor.

Det är lika dumt som att jag skulle säga att en viss ras är mindre värd än vita? hur sjukt dumt låter inte det?
Jag tycker regler är bra men de ska gälla för alla, oavsett om det är jumpseat, hastigheten på våra vägar eller vad det nu kan vara.

Nu låter du faktiskt som en bortskämd snorunge. Det är också komiskt när du ger dig på andra med ord som "guldslev i munnen" när du själv flyger runt i business class trots din låga ålder. Jag antar att det inte var din mening och att du formulerade dig olyckligt men ta ett djupt andetag innan du skriver saker.

Jag har fått slita för mina pengar, mer än du någonsin kan ana..
Dessutom åker jag inte ens mycket i Business Class, säkert minst av alla på sidan här.
(Vänligen inte hitta på att jag skulle vara rik för det är jag inte...)
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Det här än lustig diskussion. Jag förstår Andreas synpunkt att vissa får komma in medan andra inte får komma in. Detta är dock inte på något specifikt för SAS. Jag skulle säga att så gott som alla flygbolag har som policy att ingen är välkommen in i cockpit, men ändå händer det titt som tätt.

Det handlar inte om pengar. Det handlar t ex. om att du jobbar i branschen (jag har blivit satt i cockpit även "ofrivilligt" när planet varit överbokat och jag flugit med en branschbiljett), känner personalen (så de vet att de kan lita på dig), är med i ett tv-program, mm. Det handlar om att personalen måste lita på dig tillräckligt mycket för att släppa in dig. När du på förhand skrivet ett mail kan inte kundtjänsten avgöra om piloterna kommer lita på dig, därför får du ett nej. När du ombord på planet presenterar dig med Pandionkort som visar att du är i luften hela tiden kan du hitta piloter som vågar släppa in dig, även om det egentligen är emot företagets policy (kanske vet piloterna mer om denna policy än kundtjänst?).

Jag vill påminna om att det går jättebra att diskutera, men att använda nedlåtande namn/uttryck endast bidrar till en sämre stämning och är emot den konstruktiva diskussion vi strävar efter på sidan.
 

463829

Medlem
Befälhavaren bestämmer enligt lag, och bär ansvaret. Brott mot policy är inte lagbrott men kan leda till disciplinära åtgärder från bolaget om det anses vara allvarligt nog.

Vilket betyder att man kan få sparken på ren svenska då ;)

Jag tycker det är lite kul att vissa grejer ska man hålla stenhårt på (om vi ser till majoriteten som skrev/skriver i tråden) som då i telefontråden. Men när det kommer till andra regler/förmåner då ser man helt mellan fingrarna. Folk svänger lite väl mycket.

Själv bryr jag mig inte ett skit om någon får åka i cockpit eller ej, men moralkompassen här är aningen skev...
 

Dr. Miles

Expert
Det är lika dumt som att jag skulle säga att en viss ras är mindre värd än vita? hur sjukt dumt låter inte det?
Man kan säga att vissa kunder är mindre viktiga än andra eller tvärtom. Men inte för att människan i sig är mindre värda.

Jag tycker regler är bra men de ska gälla för alla, oavsett om det är jumpseat, hastigheten på våra vägar eller vad det nu kan vara.
Som bjornstrom och andra har förklarat, det är enligt reglerna. Kapten kan bestämma vad han gör på planet.
 
Vilket betyder att man kan få sparken på ren svenska då ;)

Jag tycker det är lite kul att vissa grejer ska man hålla stenhårt på (om vi ser till majoriteten som skrev/skriver i tråden) som då i telefontråden. Men när det kommer till andra regler/förmåner då ser man helt mellan fingrarna. Folk svänger lite väl mycket.

Själv bryr jag mig inte ett skit om någon får åka i cockpit eller ej, men moralkompassen här är aningen skev...

Det är Nordkorea här ibland, det är sinnessjukt vilken dubbelmoral vissa uppvisar..
Jag tycker det är tråkigt att man måste tycka "rätt" här, man får inte ha sin egen åsikt.
 

agehall

Medlem
Men vem bestämmer egentligen, SAS eller piloten?

SAS har regler och policies som ska följas av deras anställda. Men när dörren till flygplanet stängs är piloten den som bestämmer. Allt. Hans ord är lag. Om han väljer att åsidosätta någon policy är det hans beslut och det är det man har att rätta sig efter.

Mer allmänt om denna tråd:

Just när det gäller att få åka jumpseat så tror jag inte något flygbolag skulle våga garantera detta idag om man frågar dem i förväg. De vet mycket väl att det är kapten som bestämmer ombord och ifall kundtjänst lovar Kalle att få sitta i cockpit och Kalle sedan blir nekad av kapten så blir Kalle jättearg och spyr galla över det. Ingen kul situation för någon.

Jag kan tycka att det är jätteorättvist att jag inte tjänar 1MSEK/månad och att jag aldrig fått åka jumpseat, men sådant är livet. Alla är olika, har olika förutsättningar, behov och viljor. Fokusera på något viktigare och gå vidare.

Tycker själv det var jättekul att Traveller fick flyga jumpseat igår, även om jag önskar att han suttit brevid mig på den flighten så jag fått lite mer plats.. ;)
 
Ironin går inte fram genom datorn tydligen..

Att vara medveten resenär har ingenting med SAS policy / regler att göra!!
Jag åker inte ens SAS längre, jag diskuterar bara varför regler ska gälla för vanliga människor men sedan när det är anhöriga / folk med status så gäller inte reglerna längre? Det är som att "Pandion" är mer värda än oss andra vanliga människor.

Det är lika dumt som att jag skulle säga att en viss ras är mindre värd än vita? hur sjukt dumt låter inte det?
Jag tycker regler är bra men de ska gälla för alla, oavsett om det är jumpseat, hastigheten på våra vägar eller vad det nu kan vara.

Nä det är knepigt med ironi utan smilies ;)

Det är skillnad på lagar (hastighet på väg) och befälhavarens beslut i enlighet med företagets policy som jag skrev tidigare. Visste du till exempel att rökning är tillåten ombord om befälhavaren beslutar det - om du flyger med mig i mitt lilla plan kan jag tillåta rökning t ex. (Policy - inte lag)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen