Senaste nytt

Diskussion om jämförelse mellan AAdvantage, Executive Club och Miles&More

Concorde

Founding Member
British Airways Executive Club (BAEC) är bra program om du:
  • flyger i First/Business/Premium Economy
  • flyger i Economy bara med British Airways, American Airlines eller IBERIA
  • tänker att använda avios på uppgradering av Premium Economy -> Business eller Business -> First på British Airways, American Airlines eller IBERIA flygningar
    [*]tänker att använda avios på bonusresor som består endast direktflyg utan byte
  • tänker att använda avios på bonusresor med kort flygning
  • tänker att använda avios på bonusresor till/från Storbritannien med British Airways flygningar
  • tänker att använda avios på bonusresor med Air Berlin/Aer Lingus flygningar
Men om man flyger i Economy class på andra oneworld flygbolag än British Airways, American Airlines, IBERIA, är American Airlines AAdvantage bättre alternativ.
Om man flyger ofta med fölande flygbolag kan man också tjäna elite bonus (användbara miles).

AAdvantage - Elite Status Bonus


Användning av AAdvantage miles är i de flesta fall förmånligare än BAEC.

Jag skrev en jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage här.
http://www.businessclass.se/oneworl...cutive-club-american-airlines-aadvantage.html

Inte helt korrekt med ett så svepande argument. För mig har flera destinationer blivit billigare med avios med byte i London, medan andra har blivit dyrare så klart.
Jag tänker på Zon indelningen som gjordes hösten 2011.
 

Dr. Miles

Expert
Inte helt korrekt med ett så svepande argument. För mig har flera destinationer blivit billigare med avios med byte i London, medan andra har blivit dyrare så klart.
Jag tänker på Zon indelningen som gjordes hösten 2011.

Om jag flyger Stockholm-(BA)-London-(CX)-Hong Kong, behöver jag betala för både Stockholm-London och London-Hong Kong.
Därför anser jag att det inte är förmånligt för bonusresor med byte. Om du råkar flyga bara med British Airways (som jag skrev i min lista) är det kanske annorlunda.
 

JohnR

Medlem
Hejsan,

Gräver upp denna tråden igen då jag behöver skaffa ett program att kreditera OW poäng. Det lutar nu åt antingen BAEC eller AA Advantage. Jag reser sällan med ow och väljer därför mellan dessa program pga att poängen inte fryser inne om man har aktivitet på konton.

Resemönstret ser ut så här på årsbasis:
1 long haul till Asien med Finnair
2-4 reser intra europa med Air Berlin

Dvs inte mycket, finns det någon fördel med ena eller andra programmet?
 

ACervin

Medlem
Vi köper AA poäng för lyxflygande men har också ett BA familjekonto. Det är väldigt lätt att hålla AA poängen levande. Eftersom en aktivitet förlänger samtliga poäng med 18 månader. Man behöver inte ens flyga, det räcker att köpa poäng for 50 dollar eller liknande. Vet inte hur BA ser ut på den punkten dock.
Fördelen med familjekontot på BA är att poängen poolas för alla i familjen samt att man kan delbetala biljetter med poäng, man behöver med andra ord inte få ihop en hel hög med poäng utan kan använda slattar. Ungarna brukar ta av den potten (båda på universitet i UK) när de bokar biljetter hem för att få ner priset.

Vill du få ihop till en resa i C och kan tänka dig att eventuellt köpa till poäng under AA kampanjer så skulle jag satsa på det.
 
Toppen