Diskussion om jämförelse mellan AAdvantage, Executive Club och Miles&More

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Concorde, 6 Mars 2013.

1. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    4 British Airways Club/Business long-haul + en retur till London skulle ge British Airways Gold. Det kan du uppnå ganska fort eftersom ditt medlems-år inte nollställs när du prickar Bronze samt Silver. Med British Airways Gold kommer du fullkomligen spruta in avios på ditt konto med ditt resmönster.
    British Airways's earn and burn är väldigt bra, speciellt jämfört med SK eller Lufthansa (gud förbjud) dock har man höga skatter och avgifter för awards.
    Men 3.000SEK för en F return till NYC är ändå mycket bättre än 50.000SEK.
    Och vid dina byten i London får du access till Galleries First som många här kan intyga lär vara den bästa Frequent Flyer/guld loungen som finns där man inte behöver ha F biljett.

Sorry för OT.

2 personer gillar detta.
  2. Jag håller med om intjäning är bra som British Airways Guld och Booster kampanjen rent sagt underbar! Men att hitta platser till destinationer man vill ha med British Airways om man inte är super-flexibel med tid, eller har väldigt is i magen är rent sagt ett lotteri. Här är min erfarenhet med Miles & More överlägsen. Jag har ALDRIG inte hittat plats +/1 en dag med Miles & More till min destination. Sedan gillar jag inte BAs segment prissättning när man blandar bolag. En F med Lufthansa eller LX är att föredra alla dagar i veckan, och två gånger på helgen om kostnaden är den samma.

Men.... kan du maximera rabatterade WT+ eller CW med uppgradering till nästa klass, tycker jag värde på British Airways är överlägsen Miles & More. Så värde för pengar; BAEC Guld vinner över M&M Senator. Helhetsupplevelse på marken/i luften vinner Lufthansa/LX om pengar/poäng inte räknas om vi pratar F (IMHO) :cool:

3. Homer

Homer Medlem

British Airways Silver har precis samma intjäning och motsvarar EBG/Senator etc. och det fixar man i ett nafs.

Man boka longhaul i J med Air Berlin eller Iberia utan bränsletilläg, båda håller på att installera säten i J som är mycket bättre än vad British Airways har
    och i synnerhet bättre än vad Luftwaffe har, inklusive deras nya skämt.

Inom Europa och Africa kan man boka Reward Flight Saver utan bränsletilägg med AB, British Airways, IB, Comair
    Hur är det nu med bränslettilägg med Lufthansa inom Europa? och hur är det med intjäning i discount Eco?
    och hur är det med uppgradering med poäng jämfört med British Airways?

Flying Blue har lika dålig intjäning men har i alla fall plockat bort bränsletillägg inom Europa,
    man kan även boka Delta inrikes och Delta från USA utan bränsletillägg.
    dessutom krävs det bara 30 segment med valfritt bolag i Sky Team för att få samma status som Senator.

Miles&More är ett lojalitetsprogam för de som flyger i betald F och Bizz, och om man inte gör det får
    man anstränga sig för att hitta något sämre.

4. Homer, håller med dig på alla punkter förutan några detaljer; hitta på plats med Avios, det har (så långt) fungerat sådär för mig i förhållande till Miles & More. Sedan är det väl till viss del prismodellen för Avios som jag tycker är lite konstig när man blandar bolag.

Men att M&M enbart är för dyra biljetter (även i ekonomiklass) är vi helt överens om. Hade M&M haft Fly Smart flight awards utan bränsleavgift hade man kanske levererat något värde. Jag funderar seriöst på att släppa hela M&M efter snart 13 år.

5. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu kanske redan tråden har gått för OT. Men jag tycker att BAEC är ett överskattat program. De flesta som flyger British Airways har USA i sina resemönster, och då tycker jag att AAdvantage® är ett bättre program. Detta främst då man har bättre intjäningar i Economy, 100% bonus på alla OW bolag, obegränsade fria upgrades på domestic, 8st System Wide Upgrade vouchers som Executive Platinum®, inga bränsletillägg på bonusresor hos de flesta OW bolag, och generösare routing regler vid bonusresa. Då de flesta British Airways aficionados reser till USA så ska det nog inte vara svårt att klämma in 4st American Airlines segment för att nå status.

Nu när OW Sapphire och Emerald inte längre får tillgång till lounge på US Domestic resa känns ju AAdvantage® nästan som det solklara valet.

6. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    Fast det där är ju helt fel info Jonas. Sapphire och Emerald har visst fortsatt lounge access till Admirals Club och FL som domestic PAX. Det är American Airlines members som har straffats.

Dom flesta som flyger mycket British Airways behöver inte haka på US domestics med American Airlines då British Airways i princip flyger direkt till alla större/viktiga städer i USA.
    Lägg till samma starka nätverk till Mellan Östern, Afrika och Asien.
    Du har rätt i fördelarna med AAdvantage som sådana jämfört med BAEC, men din analys som sådan är dock helt fel. Menar inte att vara otrevlig på något sätt. Att BAEC skulle vara överskattat får du stå för själv. Frågar du BAEC medlemmar blir svaret ett helt annat.

7. Jonas C har helt rätt om man reser i ekonomiklass och Concorde har helt rätt om man reser i CW och F i min värld ;)

ARN-LHR-JFK i ekonomiklass med British Airways blir (10 + 35 TP) x 2 = 90 TP och det krävs 7 t/r för Silverkort...

Låt oss återgå till Pandion nu i denna tråd :)

8. Homer

Homer Medlem

Visst det kanske passar vissa bättre, för min del skulle jag inte ha någon nytta av uppgraderingarna
    dessutom skulle jag inte klämma in 4 segment med American Airlines varje år, inte ens vartannat.

Trots bränsletillägg smäller British Airways 2-4-1 vouchern som går att använda i First högre, speciellt i kombinationen med hushållskonto, och framför allt möjlighetena att uppgradera från Premium Eco till Bizz och sen få tillbaka alla poängen när man flyger.
    Dessutom kan ju en person med mycket poäng uppgradera flera personer i samma hushåll.
    På samma sätt kan man ju få flera 2-4-1 vouchers om någon annan i hushållet tar ut ett VISA kort och
    också spenderar 200kkr

Om du menar det här så var det ju fel
    http://www.businessclass.se/oneworl...ss-foer-one-world-elites-resande-inrikes.html

här är dementin
    Update from AA: Oneworld Lounge Access has NOT Changed for Emerald/Sapphire, Mistake on Oneworld site. - Ghetto IFE

9. Homer

Homer Medlem

Ett stalltips som alltid håller är att inte lägga alla äggen i samma korg, vad som är bäst idag kan vara sämst imorgon.
    För 3 år sedan fick man 25% i eko med British Airways, och 2-4-1 vouchern gällde bara inom Europa och då var det dessutom bränsletillägg inom Europa.
    För ett år sedan fick man 25% med SAS i eko.

Om man istället åker i Premium eko tjänar man 220TPs för varje runda,
    lyckas man uppgradera till Bizz varje tur har man nästang gått med vinst :p

Last edited: 6 Mars 2013
    1 person likes this.
  10. British Airways Executive Club (BAEC) är bra program om du:
    • flyger i First/Business/Premium Economy
    • flyger i Economy bara med British Airways, American Airlines eller IBERIA
    • tänker att använda avios på uppgradering av Premium Economy -> Business eller Business -> First på British Airways, American Airlines eller IBERIA flygningar
    • tänker att använda avios på bonusresor som består endast direktflyg utan byte
    • tänker att använda avios på bonusresor med kort flygning
    • tänker att använda avios på bonusresor till/från Storbritannien med British Airways flygningar
    • tänker att använda avios på bonusresor med Air Berlin/Aer Lingus flygningar
    Men om man flyger i Economy class på andra oneworld flygbolag än British Airways, American Airlines, IBERIA, är American Airlines AAdvantage bättre alternativ.
    Om man flyger ofta med fölande flygbolag kan man också tjäna elite bonus (användbara miles).

AAdvantage - Elite Status Bonus
    Användning av AAdvantage miles är i de flesta fall förmånligare än BAEC.

Jag skrev en jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage här.
    http://www.businessclass.se/oneworl...cutive-club-american-airlines-aadvantage.html

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!