Senaste nytt

Diskussion om hotell i Mersin mm

Agö

Medlem
Tack! Jag ville bara få det nedskrivet - dvs att du har en retorik som inte bygger på att svara på frågan och inte heller svaret utan du kämpar med vad:et, vilket i sig är ganska ovidkommande för både ursprungsfrågan och dess följdsvar.
När du ger dig in i polemiken och stöter på patrull kör du med en "wag the dog" istället för att styra in mot de domäner du behärskar.
Det blir en klassiskt äpple/päron diskussion. Det brukar i regel sluta med, vilket det delvis har gjort här, med Godwins law. Undrar när vi är där fullt ut så vi kan gå vidare :)
Jag ställde en relevant följdfråga och därtill har jag svarat på din teori i senare inlägg.
 

Palazzi

Medlem
Jag har inte märkt ord. Jag har korrigerat ett felaktigt påstående. Ett hotell som ligger i anslutning till vatten ligger just i anslutning till vatten och inte 1,5 kilometer från vatten.



Du skriver att i din värld är problemen mindre allvarliga än i städer dit konsumenten fortsatt gärna åker. Marknaden delar inte din åsikt eftersom marknaden medvetet väljer bort Turkiet.



Jag rekommenderar aldrig något, oavsett om det är ett hotell, en restaurang, en stad, en skiva, en väska, som jag inte har erfarenhet av. Det funkar liksom inte.

Det är ditt fortsatta raljerande om "mäklare" jag refererat till, iom att du redan fått en förklaring.

Att marknaden måste hålla med mig har jag aldrig sagt. Jag bjuder däremot in till att TS, om han läser vidare på ämnet, kan tänkas hålla med mig.
Jag skriver min åsikt, och TS letar mer fakta och bildar sig en egen. Han vet att jag inte varit på hotellet eller i Mersin - står honom fritt att fortsätta leta info eller köpa min tes rakt av.....trots att mina ordval inte säkerställde Mersin som dennes bästa val.


Vad i min ursprungstext är det du inte vill ta in när du skriver att jag rekommenderar Mersin? Står fortsatt att det "verkar vara" och "ser lyxigt ut".....
Har du inga åsikter om tiggare för att du inte suttit där själv? Bra för dig isf - jag är positivt inställd till dessas existens....har en åsikt där med.
 
För övrigt kan sägas att det inte är så det funkar. Hotellet uppfyller garanterat de krav som ställs för att vara åtminstone ett kategori 3-hotell (som det var fram till 2013). Det är bara att ta en titt på vilka usla hotell som finns i högre kategorier, däri inbegripet det riktigt usla Country Inn & Suites By Carlson i Queens som ligger i kategori 4. Om du skulle ha rätt i att det ställs krav, skulle detta senare hotell inte ligga i kategori 4.

For the sake of argument. Tror att du har lika fel som mig om vi nu skall börja spekulera i hur de som nu beslutade att sänka till 1 resonerade men jag är ganska säker på att de inte enbart "spekulerade" - allt för att bibehålla lite trovärdighet men ffa respekt för integriteten i programmet. Dessutom tror jag att de som har betydlig mer erfarnhet av att sätta kategorier ligger lång över vår kunskapsnivå och att Kat 4 på ditt exempel säkert stämmer mer än vad du har upplevt det hela som.
 
Jag ställde en relevant följdfråga och därtill har jag svarat på din teori i senare inlägg.

Sorry. Men följdfrågan är helt irrelevant för svaret på kärnfrågan vilket jag uppfattar som att det är det vi pratar om. Skall vi ge oss i kast med svaret på varför så bör vi nog köra en träff IRL där vi har minst en 12 rätter avsmaknings meny för att ens komma i närheten av "varför" :) .

Sedan för att bara följa att du gillar att rätta Palazzis "freudian slip" bör du nog omvärdera mitt inlägg till en fiktiv hypotes snarare än en teori (som en hypotes blir genom empiriska studier och inte tyckande)
 

Agö

Medlem
Det är ditt fortsatt raljerande om "mäklare" jag refererat till, iom att du redan fått en förklaring.

OK, då kan vi enas om att detta inte är i anslutning till vatten och därför inte attraktivt av detta skäl.

Att marknaden inte håller med mig har jag aldrig sagt. Jag bjuder däremot in till att TS, om han läser vidare på ämnet, kan tänkas hålla med mig.
Jag skriver min åsikt, och TS letar mer fakta och bildar sig en egen. Han vet att jag inte varit på hotellet eller i Mersin - står honom fritt att fortsätta leta info eller köpa min tes rakt av.....trots att mina ordval inte säkerställde Mersin som dennes bästa val.

Fint, och jag har då lagt till lite info för att komplettera bilden.

Vad i min ursprungstext är det du inte vill ta in när du skriver att jag rekommenderar Mersin? Står fortsatt att det "verkar vara" och "ser lyxigt ut".....

Du har framställt hotellet som ett prismässigt guldkorn utan att ha besökt hotellet i sig eller Mersin för den delen.

For the sake of argument. Tror att du har lika fel som mig om vi nu skall börja spekulera i hur de som nu beslutade att sänka till 1 resonerade men jag är ganska säker på att de inte enbart "spekulerade" - allt för att bibehålla lite trovärdighet men ffa respekt för integriteten i programmet. Dessutom tror jag att de som har betydlig mer erfarnhet av att sätta kategorier ligger lång över vår kunskapsnivå och att Kat 4 på ditt exempel säkert stämmer mer än vad du har upplevt det hela som.

Hur vet du vad jag har för erfarenhet av detta? Anledningen till att Queenshotellet ligger i kategori 4 är inte att det är bättre underhållt eller håller en högre kvalitet än hotellet i Mersin. Det är efterfrågan, inget annat. Din teori är ju därför ganska enkel att slå hål på. Radisson Blu Mersin är på pappret ett femstjärnigt hotell. Det finns ingen anledning att tro att något annat skulle gälla.
 

Agö

Medlem
Sorry. Men följdfrågan är helt irrelevant för svaret på kärnfrågan vilket jag uppfattar som att det är det vi pratar om. Skall vi ge oss i kast med svaret på varför så bör vi nog köra en träff IRL där vi har minst en 12 rätter avsmaknings meny för att ens komma i närheten av "varför" :) .
Det är inte ett dugg irrelevant eftersom det är det vi diskuterar. Finns det skäl för att välja bort Radisson Blu Mersin av andra skäl än hotellets kvalitet? Du säger att det har skett ett minskat kundflöde utan att förklara varför. Jag poängterar då återigen att hotellet är en udda fågel i aktuell kategori och att det måste beror på minskad efterfrågan. Jag har också gjort några kvalificerade antaganden vad detta kan beror på (räcker nog i och för sig med att läsa tidningen för att förstå detta).
 
Hur vet du vad jag har för erfarenhet av detta? Anledningen till att Queenshotellet ligger i kategori 4 är inte att det är bättre underhållt eller håller en högre kvalitet än hotellet i Mersin. Det är efterfrågan, inget annat. Din teori är ju därför ganska enkel att slå hål på. Radisson Blu Mersin är på pappret ett femstjärnigt hotell. Det finns ingen anledning att tro att något annat skulle gälla.

Som sagt. Du måste lära dig att läsa vad som skrivs och inte läsa vad du TROR skrivs och därmed lägga ord i andras munnar.
Jag har aldrig skrivit att jag vet vad du har för erfarenheter utan jag bara följde en logisk ordning då du enligt egen utsago aldrig skulle rekommendera ett hotell som du inte har bott på.
Sedan skippa ordet teori. Vi är långt ifrån det. Sedan för att spinna vidare på att slå "hål". Palazzi antydde, utan att outa dig på ngt sätt, att du jobbar som jurist och du borde då om någon veta att det handlar inte om att slå hål per se utan vad man faktiskt kan visa.
I "vårt" fall så kan du visa lika mycket som jag gällande varför ditt exempelhotel inte är "värt" den kat den har.
I spekulationens värld, om vi kan fortsätta där, så tror jag att det finns fler faktorer än så bakom kat klassningen av det hotellet. Kan du visa annat så är jag den förste att backa i den frågan.
 

Palazzi

Medlem
Nej, det har jag aldrig gjort. Jag har lagt fram ytterligare, kompletterande information - inget annat.


Skönt att du äntligen kom hit, för:

Jag skulle då inte ta med min familj på semester dit. Någon måtta får det vara.


Mersin är idag är en hubb för flyktingar och flyktingsmuggling från Syrien. Det sägs vara 350 000 flyktingar i Mersin. Därtill kommer att Mersin är ett starkt fäste för HDP och det kan väl inte ha undgått någon vad som pågår i Turkiet för tillfället. Mycket har alltså hänt sedan 2013.

Turkish City Becomes Important Hub for Syrian Refugees - SPIEGEL ONLINE

Human trafficking in Mersin | All media content | DW.COM | 13.01.2015

Life Between Hope and Despair in Turkey's Syria Town

Bomb blasts hit pro-Kurdish HDP party in south Turkey, six wounded| Reuters

Hade människor vidare delat din bedömning om säkerhetsläget hade hotellet inte legat i kategori 1 utan rimligtvis i den kategori som hotellet tillhörde fram till 2013. Hotellet i sig är det nog inget större fel på, i vart fall inte om man jämför med andra hotell i kategorin.
.

....Det är helt uppenbart för alla utom för dig att marknaden har reagerat negativt på oroligheter i Turkiet och närområden som Syrien och att Turkiets turistnäring står inför ett mycket tungt år.

Här är några obestridliga fakta.

4. Det pågår en konflikt i Turkiet. I Ankara har det smällt två gånger inom loppet av två månader under 2016.

Jag tolkar det som om det inte kan vara ett guldkorn iom att du inte ens skulle kunna ta med familjen dit. Du refererar till bombdåd o drar liknelser till Mogadishu
 
Toppen