En kategori 3 drönare kostar 7-siffriga belopp och det finns ingen som köper en sådan drönare för att flyga den på 2-3-4 km höjd rakt i linje med Heathrow. Det behövs inte många hjärnceller för att inse det orimliga.
Problemet är inte drönarna utan problemet är lagstiftningen. Det är HELT orimligt att flygtrafiken i hela Stockholm stoppas för att Nisse 12 år flyger sin 200 grams drönare på 2 meter höjd, bland 20 meter höga hus, i Skarpnäck, 10 km från Bromma.
Är du ute efter att avsiktligt skada andra brukar kostnaden vara oväsentlig. Ett "7 siffriga" belopp kan anses som billigt i vissa kretsar. För att göra stor skada krävs det drönare som kostar runt 7-15000 kronor och dessa går att klicka hem online och hämta på posten 3 dagar senare.
Det är inte orimligt att stoppa flygtrafiken oavsett vem som flyger drönaren, eftersom man inte vet avsikten.
Drönare är ett reellt problem, inte bara för flygtrafiken. Jag väljer att inte bifoga några länkar då det kan bli alldeles för OT, men det är enkelt att googla sig till hur mycket elände det går att ställa till med med drönare.
Som kuriosa så köpte en bekant till mig en drönare för ca 50.000. Personen är otroligt professionell och drönaren köptes till företaget. Drönaren startade vid ett tillfälle och har inte setts till sedan dess. Tydligen måste man lära sig att flyga drönare oavsett hur dyr den är eller hur ädelt syftet än må vara
.
Är lagstiftningen otydlig? Jämför med lagstiftningen kopplat till mobilanvändandet i bilen. Vad säger den egentligen? Hur många möter man dagligen som har ögonen på något helt annat än vägen och sina medtrafikanter?