Just det där är väl dock fullständigt kvalificerat skitsnack men just det fetmarkerade får du gärna belägga. Jag tolkar ditt inlägg som att dessa drönare aldrig utgör ett hot eftersom förare av dessa "är proffs", "har koll på regelverk" och "har kompetens". Belägg gärna dessa påståenden, eftersom du tycker att andra för fram "åsikter".
Starka ord att skriva "kvalificerat skitsnack" om man inte är påläst inom ett ämne.
Köper man en drönare som kostar 20.000-2.000.000 så vill man nog gärna flyga mer än en gång. Man flyger inte bara för att det är kul utan för att det finns ett ändamål. Många köps av ett AB eller enskild firma och ska användas i en verksamhet vilket innebär att tillsånd krävs.
På Transportstyrelsen finns information vad som krävs för att få tillsånd och ansökan är ganska omfattande, har krav på försäkring (ganska dyr) samt att tillståndet i sig kostar pengar. Ett av kraven för tillståndet är att man ska ha driftrapport där varje flygning loggas. Trots denna process är det tusentals personer/företag som ansökt och fått tillsånd - listan finns på hemsidan ovan.
Jag känner flera personer på listan och vet att dom är väldigt pålästa och följer reglerna till 110%. Dom blir själva väldigt frusterade över att lagstiftningen är så begränsad vilket gör att leksaksdrönare förstör deras anseende.
Ditt påhopp om "kvalificerat skitsnack" kan inte tolks som annat än att dessa tusentals personer som först lägger ner massa pengar och energi på att starta ett bolag, köpa en dyr drönare, skaffar försäkring, skaffar tillstånd och därmed förbinder sig att följa reglerna, sedan skiter i reglerana och flyger som cowboys, eller vad menade du?