Senaste nytt

Diskussion om Code share vara eller icke vara

Dr. Miles

Expert
Jag startar en ny tråd så att det inte blir för mycket Off topic i andra tråden.

Inlägg från Interlineflygning, lounge access? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Det lämnar frågan om vad tjänar resenären/konsumenten på code share. Jag antar att mellan 75-90% av resenärer är "omedvetna". Med "omedveten" inhandlas en resa baserat på pris, tillgänglighet, kanske varumärket och ofta kortaste resväg. Alternativt, inhandlas resan baserat på företagets policy med de regler det medför. Så för en stor majoritet upplever detta som ett ++ eftersom deras inköpskriterier är annorlunda än vad vi här på BC kanske bryr oss om. Många köper utan att veta att man missar extra poäng-intjäning etc..
Just 75-90% av resenärer är "omedvetna" kan det finnas risk att de känner sig lurad när man har valt t ex SWISS och hamnar på en SAS flight där man får betala för ett glas vatten beroende på kabinpersonalens humor.

Code-share fungerar inte riktigt som OEM i andra branschen.
T ex Sharp köper LCD från Honghai och sätter på Sharp logo på sina LCD men Sharp tar hand om kunden när det blir problem. De skickar inte kunderna vidare till Honghai.
Däremot i flygbranschen är det vanligt att marketing carrier säger till kunden att de bör kontakta operating carrier när det blir problem.
I mitt tycke, ska de inte ha code share från början om de inte kan ta hand om sina kunder.
 

Senator

Moderator
Tack doktorn för detta :) I följande diskussion pågår det en debatt om Code Share:
Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag? | Sida 39 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Här är ett annat intressant exempel på att Code Share världen är grå och inte svart/vit. I detta fall gäller det SAS och Ethiopian. SAS säljer platser på ET, och på själva rutten ARN-ADD-ARN upptäcker jag något intressant:
ZSEBIZ SK Z Round-Trip 14643(SEK)
DSEBIZ SK D Round-Trip 16136(SEK)
DLEERTSE ET D Round-Trip 16417(SEK)

Med andra ord, SAS säljer stolar på ET 2 000kr billigare än ET själva har :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tack doktorn för detta :) I följande diskussion pågår det en debatt om Code Share:
Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag? | Sida 39 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Här är ett annat intressant exempel på att Code Share världen är grå och inte svart/vit. I detta fall gäller det SAS och Ethiopian. SAS säljer platser på ET, och på själva rutten ARN-ADD-ARN upptäcker jag något intressant:
ZSEBIZ SK Z Round-Trip 14643(SEK)
DSEBIZ SK D Round-Trip 16136(SEK)
DLEERTSE ET D Round-Trip 16417(SEK)

Med andra ord, SAS säljer stolar på ET 2 000kr billigare än ET själva har :)
Jag har inte kollat ITA Matrix men det kan vara så att bränsletillägget på SAS flightnumner är dyrare än på Ethiopian flightnummer.
 

Senator

Moderator
SAS verkar ta 2 500kr och ET 1 900. Men priset blir det samma ut eftersom ITA matrix visar ett billigare pris för ET. Ibland undrar jag på om inte vissa bolag visar YQ i Fare Basis som ligger i ExpertFlyer?
 
SAS verkar ta 2 500kr och ET 1 900. Men priset blir det samma ut eftersom ITA matrix visar ett billigare pris för ET. Ibland undrar jag på om inte vissa bolag visar YQ i Fare Basis som ligger i ExpertFlyer?
Det tror jeg man kan se ved at vælge "View fares W/o surcharges":
Skærmbillede 2015-05-09 kl. 17.32.55.png
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har sett den länken, men hitills inte hittat någon gång då det gjort skillnad... Undrar vilka surcharges som inkluderas?
 
Jag har sett den länken, men hitills inte hittat någon gång då det gjort skillnad... Undrar vilka surcharges som inkluderas?
Jeg tolker det som fares hvor der ikke tilkommer surcharges. Til de fleste almindelige fares tilkommer YQ = en "surcharge", de fares som fremkommer på linket må være fares hvorpå der ikke appliceres YQ eller lignende afgifter.

Jeg tror dog endnu ikke jeg har fundet en fare i den kategori, der ikke er en YY fare...
 

Dr. Miles

Expert
T ex Malaysia Airlines fares från vissa länder i Asien inkluderar bränsletillägget i fare därför kan man inte bara jämföra priserna i ExpertFlyer utan även på ITA Matrix.
 

toer00

Medlem
Men tydlligen inte Japan...?
Någon som vet något knep att med SK codeshare SQ dvs åka SQ betala SK kan komma till Tokyo / Osaka, via lämplig ”omväg”...??
 
Toppen