Diskussion om bränslepriser inom flyget

Diskussion i 'Övrigt' startad av 011430121, 22 April 2016.

  1. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Någon som vet hur lång tid SAS säkrar oljepriset?
    En gissning är att om det inte blir alltför stökigt i omvärlden så kommer dagens pris inte höjas drastiskt de närmsta året/åren.
     
  2. Paby

    Paby Medlem

    Jag skulle vilja se någon redovisa hur hedgeingen har gått historiskt jämfört med att alltid köpa till marknadspriset för jag är tveksam till att det är lönsamt på sikt. Det är mer eller mindre ett lotteri där geopolitiska och makroekonomiska händelser kan få stor påverkan på oljepriset och precis som med rörlig / fast ränta så finns det en kostnad inbyggd i hedgearna som man slipper om man köper till marknadspris.

    American Airlines kör ohedgeat och det tror jag är rätt väg att gå. Med oljeprisets volatilitet har så många flygbolag legat felhedgeade dom senaste åren med stora kostnader som följd och slagigheten lär inte försvinna, snarare tvärtom.

    Om någon på SAS kunde förutspå marknaden med säkerhet så hade dom inte jobbat med hedgeing där. Då hade dom suttit hemma och badat i egna pengar. :D
     
    Last edited: 25 April 2016
    Knucket och olo gillar detta.
  3. Airbuspilot

    Airbuspilot Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    American Airlines kör inte helt ohedgeat, däremot Delta. Idag så är inte bränslekostnader "viktiga" i flygbranschen utan personalkostnader, påstår man. Med tidernas lägsta bränslepriser där man tjänar pengar idag så måste man mörka hur bolagen överhuvudtaget går ihop ekonomiskt för att finna andra incitament där det finns något dyrt att skylla på. Aktieägarna, corporates struntar i var kostnaden eller underskottet ligger. Siffror är lätt att trolla med för de som är insatta. I USA idag så fixar man med arbetsgivaravgifter och realkapitalskatter, enkelt förklarat, för att påverka politiker att förstå att arbete lönar sig. Bakom det så finns jordens största oljereserv ihop med Canadas sandolja. Problemet blir när det finns fiktiva resurser som ingen kan räkna på, och därför styrs ett tex flygbolags framgång på vad folk egentligen är beredda på att betala för en flygbiljett. En imaginär fråga.
    Europa är mer känsligt nu än historiskt sett. Företag där lever nuförtiden på hur Asien och USA sköter sina affärer med arabstaterna i gott minne.

    Mvh
     
    ARNBER gillar detta.
  4. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om man bara ser till fuelhedgning är det mer av gambling, precis som fast eller rörlig ränta på ett lån. Du kan göra olika bra bedömningar om hur ränteläget/oljepriset kommer utvecklas. Men få av oss VET hur det kommer bli - utan får lita på experterna (som inte heller VET hur det kommer utveckla sig).

    Fördelen är givetvis att du vet vad oljan/lånet kommer kosta om du hedgar priset/binder räntan. Det var ju en hel del flygbolag som kom med den ena dumma ursäkten efter den andra när oljepriset for i taket och alla försökte desperat motivera varför bränsletillägget skulle höjas.

    Flygbolagen väger sedan ihop bräsnlepriser, kostnader för flygplan etc. och kan då konstatera att dyr olja kan fortfarande leda till vinst med bränsletörstiga plan under förutsättning att de är billiga i övrigt. Och för det krävs såväl ekonomiska kunskaper som kunskap om vad olika saker kostar.
     
    Airbuspilot gillar detta.
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Med andra ord kan vi snart förvänta oss att få se personaltillägg på totalpriset för biljetter och inte bara bränsletillägg. Eller så kanske amerikanska bolag börjar köra med att man ska lämna dricks...
     
    Walter, flum, Airbuspilot och 3 andra gillar detta.
  6. I så fal ca 20% på baspriset eller inkl. skatter & bränsletillägget? ;)
     
    olo och agehall gillar detta.
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl som vanligt - dubbla skatter/avgifter är i rätt storleksordning.
     
  8. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
  9. Airbuspilot

    Airbuspilot Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Precis, jag är bara en korkad pilot men som liten på 60 - talet fick jag lära mig att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen. Dricks blir nog snart aktuellt för crew, lite ironi också såklart:)

    Mvh
     
  10. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Var det inte Delta som investerade i raffinaderier för att minska beroendet till oljebolagens nycker?

    Kanske inte helt förvånande att detta är något man försöker inbilla sin personal... :(
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×