Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

palmen

Moderator
Jag blir väldigt glad och inspirerad av alla kreativa bokningar jag ser här men samtidigt lite avis när man inte får till dem själv på grund av tur/otur och oklarheter. Till MLE via SIN är inte ok men till SEZ via SIN och BKK är fine. Eller har Tallinn och SAS EB olika regler?
Det är samma regler men Tallinn är bättre på att bara tillåta bokningar enligt regelverket än vad de ibland är på andra ställen.

Regeln är ju som sagt most reasonable routing, får man till något annat ska det nog ses som ett undantag.
 
Hej hej,

Första post på BC! Tack alla som är med och är så otroligt hjälpsamma.

Jag lyckades boka en ToR resa till Maldiverna i First(!) med SAS Eurobonus och AmEx 2-4-1: ARN-CPH-SIN-MLE för 80k poäng per person vilket blir zon Indien. Vilken lycka! :)

Nu är det olyckliga att vi landar en dag för sent; vi skulle vilja åka och dyka med liveaboard och alla båtar avgår lördag eller söndag morgon och vi anländer söndag kväll. Vilken olycka! :(

Så idag ringde jag Tallinn för att flytta lite på datumen, antingen genom ombokning eller avbokning+nybokning men jag fick ett tvärnej. De säger att den rutten inte går att boka nu pga "not reasonable route" och att man inte får gå via dyrare zon till billigare. Jag frågade om jag kunde tidigarelägga/omboka ditresan iallafall (kanske testa turen med att boka Lufthansa First via Indien på ditresan) och behålla MLE-SIN-CPH-ARN men det gick inte det heller.
  • Jag får behålla bokningen som den är eller
  • Om jag vill ändra på resan, avboka om boka på nytt och måste då följa "reasonable route"
Med andra ord tog bort hela möjligheten till ombokning. :(

Har jag några rättigheter? Tänker alla som gick wild and crazy när de tillät RTW förra året och tillät ombokningar även efter att de gick tillbaka till "reasonable route". Tänkte om jag kunde kräva dem på inspelningen (för de spelar väl in samtalen?) där de säger att alla ändringar är tillåtna förutom namnbyte.

Tack igen för allt!

Vincent

PS. Om någon har dykt liveaboard (i Maldiverna), har ni lyckats joina dagen efter? Alla tips välkomnas. DS.
Nu är jag inte någon proffs på dykning, men du behöver väl ändå ett dygns karens från flyg innan du dyker?
 

LSH

Medlem
Nu är jag inte någon proffs på dykning, men du behöver väl ändå ett dygns karens från flyg innan du dyker?
Nej, karensen gäller efter dykning. Man binder stora mängder kväve vid dykning (andning vid högt tryck) och detta kan medföra fara om man snabbt sänker trycket (kabintryck eller bergsbestigning). 12h Räcker vi enstaka dyk. Upp till 24h vid upprepad dykning.
 
Nu är jag inte någon proffs på dykning, men du behöver väl ändå ett dygns karens från flyg innan du dyker?

Ett dygns karens efter dykning tills att man får/bör flyga men man kan dyka samma dag som man landar. :)

Kommer man med båten kan man alltid stå över första dagens dykning om man vill.

Jag chattade med en arrangör och båten står kvar vid hamnen första dagen/natten. Man får gå ombord redan söndag förmiddag men inga planerade dyk den dagen så all is good. Blev nästan perfekt då istället; landa på kvällen, sova på båten och vakna upp med ett morgondyk. :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag är inte säker på att publicerade regler som efterlevs vore till vår fördel...
Ja, t ex @Gnopps erfarenhet med bonusresa med Czech Airlines OK Plus poäng.

När jag så ringer för att boka får jag veta att alla bonusbiljetter måste absolut bokas med den mest direkta resvägen.
Således måste jag resa med KL/DL Helsingfors-Amsterdam-Los Angeles-Honolulu. Finns det inte plats på den dag jag önskar så måste jag byta datum, jag får inte hitta en annan resväg!!
I praktiken betyder det här inte bara en merkostnad på €1200 utan även att det i praktiken blir omöjligt för oss att resa till Hawaii eftersom Delta som flyger Los Angeles-Honolulu så gott som aldrig släpper bonusplatser i affärsklass på denna sträcka.
Czech Airlines OK Plus - Akta er! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen