Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

P.Andersson

Medlem
Vad menas med Seat Alert? :) Jag åker till Los angeles nu på llördag, så jag antar att hemresan måste ombokas innan lördag (för man får väl inte omboka när resan väl är påbörjad?). Om jag inte ombokar så har jag ju iaf mer poäng kvar och kan göra en ny resa snart, ska försöka satsa på First till asien alt business till Australien.
 

Taggen

Medlem
Jag kommer ändå vara tvungen att byta en gång då jag sedan skall ta flyg från ARN - GOT (missade att skriva det i första inlägget). Men jag känner mig så osäker om det är värt att lägga till 20k poäng + några tusen kronor. Sas plus är ändå helt OK och hemresan NYC - ARN är ju "bara" 7,5 h. Tycker det är intressant att höra hur ni andra resonerar :)

Jag resonerar att jag hade börjat hårdbevaka Lufthansa 14 dagar innan för att se om något blir tillgängligt i First och pytsat in 60 000 poäng till om möjligheten öppnar sig men som sagt, det beror helt på hur bekvämt du vill ha det på nattflyget hem och om du är ledig eller skall jobba dagen ni kommer tillbaka.
 

Taggen

Medlem
Vad menas med Seat Alert? :) Jag åker till Los angeles nu på llördag, så jag antar att hemresan måste ombokas innan lördag (för man får väl inte omboka när resan väl är påbörjad?). Om jag inte ombokar så har jag ju iaf mer poäng kvar och kan göra en ny resa snart, ska försöka satsa på First till asien alt business till Australien.

Jag tror du redan besvarat din egen fråga. :)
 

mha321

Medlem
Vad menas med Seat Alert? :) Jag åker till Los angeles nu på llördag, så jag antar att hemresan måste ombokas innan lördag (för man får väl inte omboka när resan väl är påbörjad?). Om jag inte ombokar så har jag ju iaf mer poäng kvar och kan göra en ny resa snart, ska försöka satsa på First till asien alt business till Australien.

På tex expertflyer kan du sätta upp så du får ett mail om det blir någon mer plats ledig.

Men är det redan nu på lördag du åker är det inte så stor chans på det nej. Och ja du måste boka om före avresa.
 

P.Andersson

Medlem
Taggen: I och med att jag är bortrest i 3 veckor så är det väl inte ett option för mig att hårdbevaka lufthansa first eftersom de inte släpps tidigare än 14 dgr innan hemresa..(om jag förstått saken rätt). Det hade annars varit väldigt roligt att få testa deras First class då jag läst mycket om den :) Jag vill ju helst maxa mina poäng, därför känns det lite trist med SAS plus på hemresan.

Mha321: Tack för tipset, det hade jag missat! Jag brukar gå in o kika på SAS Business award flights - Travelhacks när jag söker efter sasresor. :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2018 | Sida 50 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Air China, EVA Air, Turkish Airlines
Kabinklass: C
Avreseort:Stockholm (ARN)
Destination: Hanoi och Ho Chi Minh City (open jaw)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 70 000
Skatter&avgifter (per person): 3 693 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 21 december
Bokad: 10 oktober


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Lillebror med sambo blev förvånade att SAS och 54 000 poäng inte kunde ta dem till Vietnam över jul och nyår, så det blev att öppna kontot och spendera lite tid framför datorn. Det visade sig att de inte var ensamma om att vilja flyga till varmare breddgrader vid den tidpunkten, men efter lite trixande så fick jag ihop det någorlunda. En del trista layovers och avgångstider, och CA är väl vad det är. Men det är C hela vägen, och det är ju alltid något. Särskilt om man, som de, är vana vid Norwegian.
Trots att du skriver att det är Open jaw mellan Hanoi och Ho Chi Minh City, på kartan ser det inte ut så.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
Hej :) Är ny på forumet. Har bokat en resa för två från ARN - LAX med SAS business och en returresa från NYC - ARN med SAS plus (nu i november). Kostnad 90 000 poäng samt en 2-4-1 voucher samt ca 700kr i skatt per person. Tycker ni att jag ska satsa på att hitta en Star Alliance resa i Businessclass på hemvägen istället för SAS plus? Kommer ju kosta ytterligare 20 000 poäng isåfall samt ca 2000kr per person i bränse. Har ca 130 000 poäng kvar efter denna bokning som kostade 90 000 poäng.

Hemresa från USA är definitivt värt lite extra eftersom det är nattflyg och då gäller bekväm vila. Efter det kan man stå ut med ett par timmar i trång business inom Europa för att komma hem.
 

Janne V

Medlem
Jag hade inte ändrat. Rätt skönt att landa hemma direkt. Hade det varit Eco hade jag bytt.
Du spar ju poängen och är på god väg till nästa resa med dina 130 istället för 90. :)
 

P.Andersson

Medlem
Hemresa från USA är definitivt värt lite extra eftersom det är nattflyg och då gäller bekväm vila. Efter det kan man stå ut med ett par timmar i trång business inom Europa för att komma hem.

Tack för din input. Vi kommer att landa på lördag morgon och kommer inte behöva vara superutvilade då lediga lördag+söndag. Vi är dessutom ganska unga så klarar oss bra i sas plus. Enda anledningen att jag funderar på att byta är för att jag gillar lyxen att åka i Businessclass (champagne, lite finare servering av mat osv). Det fanns ett alternativ att byta till Lufthansa Business class men då behövde vi eventuellt åka hem ett par dagar tidigare från NYC. Så det är frågan om det är värt att åka hem lite tidigare, betala mer i både poäng och pengar för att få testa lufthansa business..
 
Toppen