Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Hafermann

Medlem
Du har alltså bokat en Open Jaw och inte en T&R... Och sedan lagt till en separat betald biljett i en annan bokning.
Låter som en trevlig resa, men det skadar inte att använda rätt terminologi för att inte vilseleda mindre vana resenärer...
Det borde jag absolut tänkt på. Kan dock inte redigera inlägget nu. Redigeringsalternativ finns ej längre.
 

Grizzly

Ny medlem
Kansai Airport är tyvärr avstängd tills vidare efter tyfoonen i Japan. Ny info ska ges den 14e september. Jag är bokad att landa där den 20e september. På Asianas hemsida står det att "Refund and change will be accepted for passengers using our flight at Kansai Airport. The target period: Sep.4 to Sep.20."

Gällande ombokning görs det på deras hemsida eller resebyrå om man bokat genom en sådan. Jag har bokat en 2-4-1 Awardresa med Eurobonus med hjälp av Tallinn. Är det de som jag ska kontakta i så fall? Har någon en bra idé hur jag bör gå till väga med min Award-bokning. Just nu har jag den 19e SAS CPH - FRA, Asiana FRA - ICN och då Asiana ICN - KIX den 20e.
De två dagarna i Osaka har jag avbokningsbart hotell. Nästa plats att besöka är enligt planen Kyoto.

Tack på förhand!
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Kansai Airport är tyvärr avstängd tills vidare efter tyfoonen i Japan. Ny info ska ges den 14e september. Jag är bokad att landa där den 20e september. På Asianas hemsida står det att "Refund and change will be accepted for passengers using our flight at Kansai Airport. The target period: Sep.4 to Sep.20."

Gällande ombokning görs det på deras hemsida eller resebyrå om man bokat genom en sådan. Är det Tallinn som jag ska kontakta i så fall? Har någon en bra idé hur jag bör gå till väga med min Award-bokning. Just nu har jag den 19e CPH - FRA, FRA - ICN och då ICN - KIX den 20e.
De två dagarna i Osaka har jag avbokningsbart hotell. Nästa plats att besöka är enligt planen Kyoto.

Tack på förhand!
Hej @Grizzly ,
du är lite otydlig gällande hur och var du bokat din biljett, du nämner Tallin är detta en biljett som är bokad med poäng och en 2-4-1 voucher från Amex?
 

jumbooze

Medlem
Ursäkta otydligheten! Har uppdaterat mitt första inlägg. Det stämmer, resan är bokad med Eurobonus, en Amex voucher 2-4-1 och jag ringde Tallinn för bokning
Ahh,
Då är din ”resebyrå” Tallinn och det är de som kan hjälpa dig i första hand sen kan flygbolagen ändra din biljett när det sker operativa händelser såsom inställda flyg, schemaändringar och liknande
I ditt fall så skulle jag vänta och se om det faktiskt blir problem dvs om den fortfarande är stängd längre fram, det som kan strula till sig är att du vid ombokning kan vara beroende av tillgängliga bonusplatser
Så om du hittar bra alternativ typ via Tokyo till annan närliggande flygplats så skulle jag kontakta Tallin och se vad de säger om proaktiv ombokning ( kan kosta ) alternativ ha is i magen tills det är avgjort att KIX är stängt.
 

Zniper

Medlem
Lyckades få till följande med sambon, givetvis förhoppningar om F om så blir tillgängligt.

Bonusprogram
: EuroBonus
Flygbolag: Lufthansa & Singapore Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Shanghai - Singapore
Enkelresa eller Tur&retur: ToR Open jaw
Antal poäng (per person): 92 500 + 2st 2-4-1 (70 open jaw, 22 500 enkel PVG - SIN)
Skatter&avgifter (per person): ca 4 000 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Feb 2019
Bokad: September 2018

map


CPH - FRA Lufthansa A 320 Business
FRA - PVG Lufthansa 747-8i Business

PVG - SIN Singapore Air A380-800 Business (Nya "dubbelsängen")
1531873842859.jpg


SIN - MXP
Singapore Airlines A350-900 Business
MXP - CPH SAS A321 SAS Plus

Häftigt med dubbelsängen. Visste jag inte att det fanns. Finns den på CPH-SIN? Finns det något liknande i First? Är ju perfekt med infant
 

palmen

Moderator
Väldigt sent ute men lyckades boka en resa åt föräldrarna över jul/nyår. Var lite tveksam till att få till utresan med mellanlandning i både Shanghai och Singapore, men det var inga problem.

Något som kan vara bra att veta är att många av Air China-alternativen mellan Kina och Australien/Nya Zealand som visade tillgängliga platser i både Expertflyer, United och SAS egna verktyg för Star Alliance-bokningar var inte bokningsbara hos Tallin. Kristina i Tallin sa att detta tydligen var ganska vanligt.

Bonusprogram
: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Singapore Airlines, Air New Zealand
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: ADL (Hem från AKL)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R (Open-jaw)
Antal poäng (per person): 180.000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 4 058kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): December 2018
Bokad: September 2018


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ARN-MUC Lufthansa A321
MUC-PVG Lufthansa A340-600
PVG-SIN Singapore Airlines 777-300ER
SIN-ADL Singapore Airlines A350-900

AKL-KIX Air New Zealand 787-9
KIX-FRA Lufthansa 747-400
FRA-ARN Lufthansa A320
Får hoppas att de lyfter lite på reglerna för bokning så att detta blir möjligt framöver och inte de strikta reglerna som varit innan. Kan ju dock varit en engångsgrej, framtiden får väl utvisa det.
 

Gummaron

Medlem
Får hoppas att de lyfter lite på reglerna för bokning så att detta blir möjligt framöver och inte de strikta reglerna som varit innan. Kan ju dock varit en engångsgrej, framtiden får väl utvisa det.
Jag talade med Kristina (Nr.1) och innan jag gav förslagen på flighter frågade jag utryckligen om det var okej att göra 2 stopp i Asien. Hon bad mig rabbla upp förslagen på flighter och efter att hon hittat tillgänglighet på samtliga flyg på utresan så sa hon att det var OK.
Jag försöker oftast vara trevlig men i det här fallet så tror jag inte att det hade någon avgörande betydelse ;)
 
Toppen