Senaste nytt

Diskussion om att matcha till sig status hos hotell

Håller med @agehall helt ok att dela ut guldkort men jag som lagt +12.000 Usd för att få mitt Diamond 2015 så känns det lite surt. (Jag får mitt Diamond via spend och inte via antal nätter)
Jag vidhåller att man kan dela ut näst högsta nivå/ tier men man bör "honor" sitt egna top tier för att respektera sina allra bästa kunder.

Men det är vad det är.... Rent spontant känns det som SPG Platinum är det kort man bör ha fall man vill ha en leverantör som erkänner att man är en bra kund och ALDRIG delar ut ett sådant kort utan presterande.

Håller med om SPG.
Ett år så hade jag pga av min reseprofil det året inte fått ihop fullt ut utan det saknades 10 nätter alt 8 stays för Platinum men jag fick en "courtecy upgrade" året därpå ändå till Platinum med motiveringen att jag i snitt genom åren hade presterat så bra.
 
Jag matchade mig till Diamond och nu har jag bokat 2 x 4 nätter på Hilton inom de närmaste veckorna. Hade inte hänt om jag inte blev matchad. Så vem vet - kanske Hilton "spöar" SPG och då har de fått en ny trogen gäst och då har de lyckats med sin "matchning".
Gillar jag inte Hilton så kommer jag inte att få ha kvar Diamond efter mars 2017 och då är allt tillbaka i sin ordning.
Summasummarum - jag har svårt att se varför "vidlyftig" matchning skulle missgynna någon annat än det program jag matchar ifrån (om de nu skulle visa sig vara sämre än den jag matchade till). De som har tjänat ihop sin egna status har ju den ändå oavsett om hotellet "vidlyftigt" matchar in flera på samma nivå (inom rimliga gränser).
 

agehall

Medlem
Jag matchade mig till Diamond och nu har jag bokat 2 x 4 nätter på Hilton inom de närmaste veckorna. Hade inte hänt om jag inte blev matchad. Så vem vet - kanske Hilton "spöar" SPG och då har de fått en ny trogen gäst och då har de lyckats med sin "matchning".
Gillar jag inte Hilton så kommer jag inte att få ha kvar Diamond efter mars 2017 och då är allt tillbaka i sin ordning.
Summasummarum - jag har svårt att se varför "vidlyftig" matchning skulle missgynna någon annat än det program jag matchar ifrån (om de nu skulle visa sig vara sämre än den jag matchade till). De som har tjänat ihop sin egna status har ju den ändå oavsett om hotellet "vidlyftigt" matchar in flera på samma nivå (inom rimliga gränser).

Du har tjänat ihop ett SPG Platinum. Det är sådana som dig man vill vinna över med statusmatchning.

Problemet här är att du för USD35 kan köpa ett HHG, matcha det till BW och sedan tillbaka till ett HHD utan att ha bott ett enda natt någonstans. Det är inte bra business imho.
 
Du har tjänat ihop ett SPG Platinum. Det är sådana som dig man vill vinna över med statusmatchning.

Problemet här är att du för USD35 kan köpa ett HHG, matcha det till BW och sedan tillbaka till ett HHD utan att ha bott ett enda natt någonstans. Det är inte bra business imho.

Ah! OK jag hade missat det i det hela - då blir det hela mer en "snikmatchning" utan benefit för någon annan än den som "snikmatchar" :)
Då håller jag med om argumenten gällande de fallen :)
 
  • Gilla
Reactions: Pho

perhall

Medlem
Är ständigt Accor Platinum, bor ofta på Sofitel i London och New York, ofta ett antal nätter i följd och ofta i lite större rum. Bor sällan på hotell i Sverige och när jag gör det finns inte alltid Elite som jag gillar bäst (eller så har uppdragsgivaren bokat in nåt annat). Så det blir 10-15 nätter i Sverige/år men oftast når jag inte Silver (10 nätter) hos Elite. Jag ber då alltid om uppgradering och får Silver. Det tycker jag är helt ok och bra och rimlig business för båda parter. Hade de däremot uppgraderat mig till Svart eller ännu värre Elite hade jag blivit förvånad och nog skeptisk. Hade de inte uppgraderat alls hade jag blivit lack. Så håller med om att det här är en delikat fråga och lite balansgång..
Per
 

troligt

Medlem
Först och främst måste jag erkänna att jag villigt själv hoppar på deals som uppkommer (och här är jag glad att jag läser BC varje dag), och jag tycker konceptet statusmatchning bör finnas kvar i sig - för att just kunna byta lojalitetsprogram om man flyttar, får nya resemönster eller är missnöjd med sitt nuvarande program eller helt enkelt vill prova något nytt.

Däremot tycker jag generellt att för att kunna matchas till något programs högsta nivå så bör man behöva visa att man bor en viss mängd nätter eller spenderar en viss mängd pengar årligen någon annanstans - och har man sedan gjort det kan man få en rimlig challenge att "Du får guld nu för vi ser gärna att du blir vår kund och vi förstår att du är van att åtnjuta vissa fördelar, men för att nå vår högsta nivå vill vi att du bor X antal nätter eller spenderar du Y antal kronor inom Z antal månader". Då visar man att man både har historiken i form av nätter/spend, samt viljan att verkligen byta program samtidigt i direkt närtid.

Att däremot kunna matchas från max nivå i program A (som då i grund blir svårare att nå om det i sin tur är svårt att matcha sig hit) till icke max-nivå i program B (som ex. perhall's exempel ovan) bör kunna fortsatt ske relativt odramatiskt och bör kunna generera en hel del nya kunder.
 

perhall

Medlem
Jag är ju ingen bra Elite-kund egentligen (inte dålig heller). Bor där 7-8 nätter per år. För Accor däremot är jag guld värd!
 

Valley

Medlem
Det Hilton har gjort fel, är att man inte begärt någon som helst bevis på att man faktiskt har tjänat ihop till status på andra kedjor. Det är faktiskt ett ganska hårt slag i ansiktet på oss som har bott ihop våra kort under flera år att man kan köpa sig statusen för USD35 och ett par e-mail.......................

När jag matchade blev jag ombedd att skicka in utdrag från mitt konto jag matchade från. Har för mig jag använde mitt Carlsonkonto med tämligen gott om synliga bokningar.

I övrigt verkar det vara ett lotteri om man lyckas och den nivå man erhåller. Eller fungerar det lite som i bilvärlden. Ibland går direktiv ut att man vill plocka över resenärer från en viss kedja och då är man generösare i bedömningen
 

RickardG

Medlem
Finns det någon vänlig själ som kan ge mig en superkort uppdatering av vad det här med Cornflakes och USD35 handlar om? Vad har jag missat? Jag förstår diskussionen i stort, men menar ni på allvar att det går att komma till HHD genom att lägga ut USD35? Och vad har cornflakes med det att göra?
 
Toppen