Senaste nytt

Diskussion om att hoppa över ett segment i en bokning

LSH

Medlem
Blev själv väldigt förvånad. Dock lät han övertygande när han redogjorde för skillnaderna mellan inrikes och utrikes. Har mejlat diamantsupporten för bekräftelse. Återkommer.
 

Senator

Moderator
Blev själv väldigt förvånad. Dock lät han övertygande när han redogjorde för skillnaderna mellan inrikes och utrikes. Har mejlat diamantsupporten för bekräftelse. Återkommer.

Tack.. Det är en så pass viktig fråga att vi tar gärna ett svar som alla kan dra nytta av.
 

NotRyan

Medlem
Jag har en resa nästa vecka med SAS: KLR-ARN-HEL, HEL-ARN-KLR. Måste åka till (svenska) huvudstaden tidigare och missar därför första benet. Ringde SAS och frågade vad vad som gällde. Förväntade mig att ARN-HEL skulle brinna inne men hoppades på att kunna använda hemresan. Till min stora förvåning fick jag svaret att det gick bra att hoppa på i Stockholm eftersom detta var en utlandsresa. Hade andra benet varit till en svensk destination hade det inte fungerat. Så jag fick rådet att inte peta på biljetten alls utan checka in och gå ombord på ARN. Helt nytt för mig.

Om inlägget borde vara en ny tråd i SAS-forumet får mod gärna flytta den.

Om jag var dig skulle jag ringa igen, och be SAS emaila dig denna information eller spela in samtalet. Jag vill inte vara den som är den, men tyvärr hade inte jag förlitat mig på denna information då den går emot allt annat vi har lärt oss genom alla år :)

Det skulle nämligen också vara bra för "alla" om denna information kom skriftligt.

Det låter jättekonstigt. Att du kan använda hemresan i det där fallet är inte så konstigt då SAS i många fall säljer två enkelbiljetter istället för en T/R, men att hoppa över första segmentet och sedan fortsätta utresan låter jättekonstigt.

Blev själv väldigt förvånad. Dock lät han övertygande när han redogjorde för skillnaderna mellan inrikes och utrikes. Har mejlat diamantsupporten för bekräftelse. Återkommer.

Tack.. Det är en så pass viktig fråga att vi tar gärna ett svar som alla kan dra nytta av.

Det här är helt enligt reglerna och även något jag har skrivit om tidigare, ska söka rätt på inlägget nu...

Här är det: Inte flyga första (inrikes) benet på award? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

LSH

Medlem
Intressant! Min biljett är 117-x. Har blivit nekad detta tidigare men det har varit resebyråer och andra bolag inblandade. Förmodligen inte 117 den gången.
 

Thornado

Medlem
Så jag fick rådet att inte peta på biljetten alls utan checka in och gå ombord på ARN

Det här är helt enligt reglerna och även något jag har skrivit om tidigare, ska söka rätt på inlägget nu...

Här är det: Inte flyga första (inrikes) benet på award? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag tolkar dock följande från den tråden:

Example:
Passenger holding SK/117 document HAU SK OSL SK NYC:
Passenger calls and asks if he can board in OSL without any extra charge:
No ticket reissue needed but flight HAU-OSL must be cancelled.

...som att rådet som @LSH fick inte är 100% korrekt, utan det första segmentet behöver avbokas.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en resa nästa vecka med SAS: KLR-ARN-HEL, HEL-ARN-KLR. Måste åka till (svenska) huvudstaden tidigare och missar därför första benet. Ringde SAS och frågade vad vad som gällde. Förväntade mig att ARN-HEL skulle brinna inne men hoppades på att kunna använda hemresan. Till min stora förvåning fick jag svaret att det gick bra att hoppa på i Stockholm eftersom detta var en utlandsresa. Hade andra benet varit till en svensk destination hade det inte fungerat. Så jag fick rådet att inte peta på biljetten alls utan checka in och gå ombord på ARN. Helt nytt för mig.

Om inlägget borde vara en ny tråd i SAS-forumet får mod gärna flytta den.
När det gäller inrikes segment som första segmentet i biljetten, tror jag att det går att ÄNDRA till en annan avreseort i samma land så länge biljetten tillåter ombokning (oavsett mot avgift eller ej).
De flesta sådana fares har samma fare basis från annan ort från det landet (i detta fall från Stockholm).

Rent praktiskt ska det vara re-pricing eftersom man ändrar biljetten innan man flyger första segmentet.
 

LSH

Medlem
Jag tolkar dock följande från den tråden:



...som att rådet som @LSH fick inte är 100% korrekt, utan det första segmentet behöver avbokas.
Saken kompliceras av att det är två pax till på bokningen som kommer att åka enligt biljett. Ska ställa följdfråga till support när jag fått svar.

Biljetten det gäller är Go-Light (O)
 

LSH

Medlem
Har nu fått bekräftelse från supporten att informationen är korrekt, men det hade vi ju i princip konstaterat. Ställde följdfråga om bokningen måste delas och (delvis) avbokas eller om jag ska checka in på hela resan och strunta i att dyka upp på första benet. Känns som de kommer ropa mitt namn några gånger... Återkommer när jag fått svar.
 
Toppen