Senaste nytt

Diskussion om att hoppa över ett segment i en bokning

palmen

Moderator
Kan man mixa award med köpe biljett utan att det blir en open leg? Ställer det inte till det om man inte kommer med en del av rutten?
Jag flyger ju ToR med en 2-4-1.
Det går inte att blanda in fler biljetter i resan. Det du har bokat på din 2-4-1 bokning är det som du måste resa, väl i Taipei kan du ju dock göra vilka utflykter du vill med andra flyg så länge du hinner med planet hem från Taipei (eller vilken stad du nu flyger hem ifrån).
Du kan som sagt inte skippa en flight i en resa, då avbokas alla efterföljande flighter.
 

palmen

Moderator
Har aldrig förstått varför det är så självklart. Det borde givetvis (enl. mig) gå att göra så om man har betalat för sträckan så länge du tar hand om ditt bagage.
Det är "självklart" av den anledningen att "alla" flygbolag tillämpar detta på biljetter, oavsett om det är award eller betald biljett. Det är inte eurobonus som är konstiga här utan det är standard inom flygvärlden.
Sen kan man självklart tycka att det är konstigt men det är så det fungerar. Man kan även tycka det är konstigt att det kostar 3000 kronor att flyga LHR-ARN när man kan åka LHR-ARN-HEL (på exakt samma flight LHR-ARN) för 2500 kronor.
 

Berglund

Medlem
Har aldrig förstått varför det är så självklart. Det borde givetvis (enl. mig) gå att göra så om man har betalat för sträckan så länge du tar hand om ditt bagage.
Det är självklart därför att om du inte dyker upp till flight 2 av 4, så vill inte flygbolaget stå där med ett tomt men reserverat säte på flight 3 och 4, eftersom sannolikheten för att du skall dyka upp där, som en glad gubben-i-lådan, när du inte kom till flight nummer 2, bedöms inte som särskilt goda.

Flygbolaget vill förstås göra mesta möjliga av de stolar de har ombord, därför avbokas då efterkommande flighter för att på så sätt möjliggöra plats för eventuella andra passagerare.
 
Det är "självklart" av den anledningen att "alla" flygbolag tillämpar detta på biljetter, oavsett om det är award eller betald biljett. Det är inte eurobonus som är konstiga här utan det är standard inom flygvärlden.
Sen kan man självklart tycka att det är konstigt men det är så det fungerar. Man kan även tycka det är konstigt att det kostar 3000 kronor att flyga LHR-ARN när man kan åka LHR-ARN-HEL (på exakt samma flight LHR-ARN) för 2500 kronor.

Det är självklart eftersom det står i regelverken för i princip alla biljetter man bokar.

Det är självklart därför att om du inte dyker upp till flight 2 av 4, så vill inte flygbolaget stå där med ett tomt men reserverat säte på flight 3 och 4, eftersom sannolikheten för att du skall dyka upp där, som en glad gubben-i-lådan, när du inte kom till flight nummer 2, bedöms inte som särskilt goda.

Flygbolaget vill förstås göra mesta möjliga av de stolar de har ombord, därför avbokas då efterkommande flighter för att på så sätt möjliggöra plats för eventuella andra passagerare.

Era resonemang är alltså "det är självklart eftersom det står så i reglerna"? Jag köper inte det. Man borde få förvalta sin betalda resa hur man vill, precis som med andra resor eller tjänster du köper. Hade flygbolaget haft rimliga IT-system hade man lätt kunnat meddela vilken flight man inte tänkte åka samt om man ville ställa den till förfogande för någon annan.

Tror nog de flesta utomstående (som inte är så insatta i flygindustrins stenåldersregler) tycker det är en konstig regel och därför är det ganska konstigt att säga att det är en självklarhet när någon som inte är så insatt kommer och frågar om hjälp på området.
 

agehall

Medlem
Era resonemang är alltså "det är självklart eftersom det står så i reglerna"? Jag köper inte det.
Ok, under dessa premisser är det inte intressant att diskutera med dig. Det du indirekt säger här är "jag ska inte behöva bry mig om regler" och det är ju liksom inte så det fungerar. Det är helt upp till dig att inte sluta avtal med olika bolag, men om du gör det får du nog finna dig i att det finns regler i avtalet som båda parter förhåller sig till.
 

Berglund

Medlem
Nej, det är självklart därför att du köper "en resa" inte flera olika. En resa sitter ihop, om du nu inte medvetet har valt en open jaw.
DVS går något fel längs vägen, såsom försenade plan och liknande, så blir flygbolaget skyldigt att ersätta dig eller lösa problemet åt dig, just för att du tvingats till ett avbrott i din resa.
Om du själv väljer att göra avbrott i din resa, då avviker du från kontraktet/överenskommelsen och förlorar helt sonika din plats på efterföljande flyg. Flygbolagen sysslar inte med någon välgörenhet, där de sparar stolar ombord för någon som "kanske kommer idag, trots att han inte kom igår eller i förrgår - men idag så kanske kanske..."
 
Toppen