Senaste nytt

Diskussion om att få sina status förmåner

maswan

Medlem
Förstå dina argument men jag hör till dem som definitivt tror att SAS drar en rövare nu. Vinna eller försvinna... de är nog inte så säkra på att sin strategi är den rätta, men heder till dem att de vågar satsa sig ur mellanmjölken.

Ja, det är en intressant strategi och vi får se om den är den rätta. Jag har inga riktiga insikter i den frågan, om jag hade det skulle jag nog vara betydligt aktivare med avseende på SAS aktier. :)
 

Mr.C

Medlem
En rövare? Man vill ja få folk att bli SAS, poäng och eurobonus är ju så mycket mer än bara status. Att man erbjuder lounge till *G och upp är ju som det ska. Hur enkelt det är att få EBG är en annan sak. Lätt? Nja. Beror ju helt på resemönster. En som pendlar på CPH (med mindre intjäning per poäng / krona) och inte får *G = dålig payback. Men förtjänar loungen.

Men 3xhkg i go och Amex elite = gold.

Svårt att begränsa vem som är värd vad mest. Och varör. För SAS säkert 15xcph. Men ett silver på kontot.

Så j*vla trångt är det väl inte i loungen? Har aldrig några större problem att ha det trevligt i loungen. Med eller utan familj...
 
En rövare? Man vill ja få folk att bli SAS, poäng och eurobonus är ju så mycket mer än bara status. Att man erbjuder lounge till *G och upp är ju som det ska. Hur enkelt det är att få EBG är en annan sak. Lätt? Nja. Beror ju helt på resemönster. En som pendlar på CPH (med mindre intjäning per poäng / krona) och inte får *G = dålig payback. Men förtjänar loungen.

Men 3xhkg i go och Amex elite = gold.

Svårt att begränsa vem som är värd vad mest. Och varör. För SAS säkert 15xcph. Men ett silver på kontot.

Så j*vla trångt är det väl inte i loungen? Har aldrig några större problem att ha det trevligt i loungen. Med eller utan familj...

Jag håller med. Så fantastiskt lätt är det inte att få EBG på SAS, och EBD är självklart ännu svårare. Jag har rest väldigt mycket (minst 100 resdagar/år) de senaste 8,5 åren, men det är först nu, de senaste tre åren, som jag lyckats få EBG (eller högre). I huvudsak beror detta på ökade resor i longhaul, dock alltid I Economy/GO. Om detta är rätt, kan man ifrågasätta. Att resa som en skottspole i Norden eller Europa och kanske ändå inte kunna nå förmåner som lounge och Fasttrack jämfört med ett fåtal långdistansresor kan jag tycka är fel. Det är väl egentligen under de häktiska kortdistansresorna som dessa förmåner behövs mest.

Jag reser mer än en vanlig medelsvensson, men jag vet också att jag reser betydligt mindre än flertalet av dem som rör sig i detta forum. Så, att ha det här forumet som referensram är inte särskilt lämpligt. Här får man lätt intrycket att alla har EBG eller högre, kanske för att detta är ett spacialforum för just dessa människor, eller.....?

Någon beklagade sig över att det idag finns 27 000 EBD. Detta utgör endast 6,75% av alla EB-medlemmar. Det tycker jag är en helt rimlig siffra. Jag är ganska säker på att den ligger i linje med vad högsta nivån är i många andra medlemsprogram.

Trångt i SAS lounger??!! Njae, inte särskilt om man jämför med många andra. Jag upplever Lufthansas lounger som betydligt trängre i så fall. Jag har aldrig problem att få sittplats i SAS lounger, många gånger t o m ett eget bord. Det tror jag aldrig har hänt mig i Lufthansas lounger. Där har jag till och med fått stå upp några gånger.

Nej, jag tycker att nivåerna är bra som de är. Inga nya ändringar behövs (utom möjligen bättre balans longhaul/shorthaul). Däremot så får man gärna finslipa på och tydliggöra de olika förmånerna så att de blir enkla att förstå och utnyttja.
 

Nystrom

Medlem
Tråden börjar gå OT! Visst var väl syftet att fråga en SAS CC om vad som helst och inte hur fullt det är i lounger etc. Det finns andra trådar för det. Återgå till trådens syfte!
 

JohanA

Medlem
Är väl så att statusinnehavare önskar mer exklusivitet, och då bör gränsen höjas så att den ligger 1 poäng under ens egen intjäning.
Nej jag har inga problem med högre nivå för guld och diamant även om det innebär att jag blir av med mitt eget kort. Har två val, acceptera läget eller flyg mer.
 

maswan

Medlem
Jag håller med. Så fantastiskt lätt är det inte att få EBG på SAS, och EBD är självklart ännu svårare. Jag har rest väldigt mycket (minst 100 resdagar/år) de senaste 8,5 åren, men det är först nu, de senaste tre åren, som jag lyckats få EBG (eller högre). I huvudsak beror detta på ökade resor i longhaul, dock alltid I Economy/GO. Om detta är rätt, kan man ifrågasätta. Att resa som en skottspole i Norden eller Europa och kanske ändå inte kunna nå förmåner som lounge och Fasttrack jämfört med ett fåtal långdistansresor kan jag tycka är fel. Det är väl egentligen under de häktiska kortdistansresorna som dessa förmåner behövs mest.

Men det är väl just för detta resmönster som man har regeln för att kvalificera på segment? Jag reser i ett liknande mönster, och kvalificerade till EBG på segment långt innnan jag drog ihop nog med poäng för den gränsen. Numera är jag EBD (precis på gränsen, 90-nånting segment) och drar just så mycket poäng att jag skulle kvalificera till EBG på poängen...

Trängseln i SAS lounger tycker jag också är låg till obefintlig, annat än i det tragiska utrymme som är T4 på Arlanda i rusningstid. Visst, det händer ibland att man får leta lite efter en sittplats, men inte värre än andra lounger.
 

Agö

Medlem
Någon beklagade sig över att det idag finns 27 000 EBD. Detta utgör endast 6,75% av alla EuroBonus-medlemmar. Det tycker jag är en helt rimlig siffra. Jag är ganska säker på att den ligger i linje med vad högsta nivån är i många andra medlemsprogram.
Frågan du ska ställa dig är om värdet av ditt EBD blir större om antalet EBD är färre (läs: kan SAS då ge något bättre tillbaka än vad man lyckas åstadkomma idag). Allt annat är givetvis helt irrelevant. För min del kan det gott vara ett par miljoner EBD under förutsättning att man får ut något av det och det står i proportion till den insats man själv ger SAS. Så är det tyvärr inte idag och det är den största anledningen till att jag vill se högre krav.
 

Jonas C

Medlem
Det här är väl en diskussion som dyker upp med jämna mellanrum, och har diskuterats till döds för längesen. Jämförelsen mot Lufthansa och Miles&More är ju lite som att jämföra äpplen med päron. Loungen är alltid full i rusningstid, oavsett hur högt man sätter tröskeln för status. Stör man sig på att det är för mycket folk i loungen när flest vill resa, så kanske man bör chartra sitt eget flygplan istället om det nu är exklusivitet man är ute efter.

Känns som ett det finns ett starkt bekräftelsebehov hos vissa människor här på forumet. Bara för att man har en arbetsgivare som bokar dyra biljetter, så ger det en inte rätten att klanka ner på andra som man anser inte vara lika värdiga kunder, i synnerhet om man inte betalat ett korvöre för resan ur egen ficka. Det är på gränsen till patetiskt när folk blir sura för att de inte blev tilltalade vid namn ombord. Se det som en bonus istället, snarare än ett måste.
 
Toppen