En rövare? Man vill ja få folk att bli SAS, poäng och eurobonus är ju så mycket mer än bara status. Att man erbjuder lounge till *G och upp är ju som det ska. Hur enkelt det är att få EBG är en annan sak. Lätt? Nja. Beror ju helt på resemönster. En som pendlar på CPH (med mindre intjäning per poäng / krona) och inte får *G = dålig payback. Men förtjänar loungen.
Men 3xhkg i go och Amex elite = gold.
Svårt att begränsa vem som är värd vad mest. Och varör. För SAS säkert 15xcph. Men ett silver på kontot.
Så j*vla trångt är det väl inte i loungen? Har aldrig några större problem att ha det trevligt i loungen. Med eller utan familj...
Jag håller med. Så fantastiskt lätt är det inte att få EBG på SAS, och EBD är självklart ännu svårare. Jag har rest väldigt mycket (minst 100 resdagar/år) de senaste 8,5 åren, men det är först nu, de senaste tre åren, som jag lyckats få EBG (eller högre). I huvudsak beror detta på ökade resor i longhaul, dock alltid I Economy/GO. Om detta är rätt, kan man ifrågasätta. Att resa som en skottspole i Norden eller Europa och kanske ändå inte kunna nå förmåner som lounge och Fasttrack jämfört med ett fåtal långdistansresor kan jag tycka är fel. Det är väl egentligen under de häktiska kortdistansresorna som dessa förmåner behövs mest.
Jag reser mer än en vanlig medelsvensson, men jag vet också att jag reser betydligt mindre än flertalet av dem som rör sig i detta forum. Så, att ha det här forumet som referensram är inte särskilt lämpligt. Här får man lätt intrycket att alla har EBG eller högre, kanske för att detta är ett spacialforum för just dessa människor, eller.....?
Någon beklagade sig över att det idag finns 27 000 EBD. Detta utgör endast 6,75% av alla EB-medlemmar. Det tycker jag är en helt rimlig siffra. Jag är ganska säker på att den ligger i linje med vad högsta nivån är i många andra medlemsprogram.
Trångt i SAS lounger??!! Njae, inte särskilt om man jämför med många andra. Jag upplever Lufthansas lounger som betydligt trängre i så fall. Jag har aldrig problem att få sittplats i SAS lounger, många gånger t o m ett eget bord. Det tror jag aldrig har hänt mig i Lufthansas lounger. Där har jag till och med fått stå upp några gånger.
Nej, jag tycker att nivåerna är bra som de är. Inga nya ändringar behövs (utom möjligen bättre balans longhaul/shorthaul). Däremot så får man gärna finslipa på och tydliggöra de olika förmånerna så att de blir enkla att förstå och utnyttja.