Senaste nytt

Diskussion om att få sina status förmåner

JohanA

Medlem
Att få förmåner man officiellt är berättigad till är en sak, men det har inget att göra med att ge någon cred.
Dessutom kan en biljett i M vara dyrare än dito i Y.
Det är ju alldeles för enkelt att bli EBD. Minst 200,000 poäng per år på SAS - utan bonus. Alternativt 800 leg på ett halvår. :)
 
Last edited:
Att få förmåner man officiellt är berättigad till är en sak, men det har inget att göra med att ge någon cred.
Dessutom kan en biljett i M vara dyrare än dito i Y.
Det är ju alldeles för enkelt att bli EBD. Minst 200,000 poäng per år på SAS - utan bonus. Alternativt 800 leg på ett halvår. :)
Borde ha skrivit recognition :)
Tycker det är skitdåligt att på 50% av mina resor måste jag fortfarande argumentera med CCs om vilka förmåner en EBD har. Det efter mer än 2 år efter lansering.
Slipsnissarna i frösunda må vara snurriga ibland men likväl är det CCs som levererar det de bestämmer. Hur svårt skall det vara att inför varje flight gå igenom hur många och var sitter "de".
 

Jonas C

Medlem
Det är ju alldeles för enkelt att bli EBD. Minst 200,000 poäng per år på SAS - utan bonus. Alternativt 800 leg på ett halvår.
Off Topic - Håller helt med och tycker även att EBG är alldeles för enkelt! - resultatet blir överfulla lounger som tvings sänka nivån.
Problemet blir ju att SAS förlorar massa kunder då. Kostar ju knappt ett korvöre mer för dem att släppa in lite extra folk i loungen, kontra förlusten i intäkter för att några kunder som anser sig bättre än andra vill ha tommare lounger. :p
 

Johan67

Medlem
Problemet blir ju att SAS förlorar massa kunder då. Kostar ju knappt ett korvöre mer för dem att släppa in lite extra folk i loungen, kontra förlusten i intäkter för att några kunder som anser sig bättre än andra vill ha tommare lounger. :p

Hur tänker andra flygbolag?

Varför inte släppa in alla med en biljett?
 

JohanA

Medlem
Problemet blir ju att SAS förlorar massa kunder då. Kostar ju knappt ett korvöre mer för dem att släppa in lite extra folk i loungen, kontra förlusten i intäkter för att några kunder som anser sig bättre än andra vill ha tommare lounger. :p
Kanske men gör det så mycket om dessa kunde inte bidrar till någon vinst? Omsättning är sällan värt något utan reella värden kopplade.
 

maswan

Medlem
Kanske men gör det så mycket om dessa kunde inte bidrar till någon vinst? Omsättning är sällan värt något utan reella värden kopplade.

Nog borde det finnas ett värde i att sätta fast kunder i en "guldbur", så att någon med hypotetiskt resemönster där fördelningen "borde" vara 70/30 för (t ex) SAS/Norwegian med avseende på tidtabell och pris istället fördelar sina resor 90/10 tack vare loungeaccess etc. Rimligtvis borde biljetter som säljs med mindre konkurrens vara mer vinstgivande.

Precis hur stor inverkan det avgörandet har i verkligheten är svårt att uppskatta utan tillgång till flygbolagens affärshemligheter, men SAS uttalade strategi är ju att lägga beslag på så många som möjligt av de frekventa resenärerna, så de måste ju tro att de ligger vinst i det här segmentet och just status och lonugeaccess är nog ett viktigt verktyg, annars skulle de inte lägga så mycket pengar på det.
 

JohanA

Medlem
Förstå dina argument men jag hör till dem som definitivt tror att SAS drar en rövare nu. Vinna eller försvinna... de är nog inte så säkra på att sin strategi är den rätta, men heder till dem att de vågar satsa sig ur mellanmjölken.
 
Toppen