Diskussion om anställningsvillkor på olika flygbolag

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 27 Oktober 2013.

1. Här diskuterar vi om anställningsvillkor på olika flygbolag

Last edited: 30 Oktober 2013
  2. NotRyan

NotRyan Medlem

Korrekturläser dom inte alls? Man betalar med BAHT i Thailand.... I sak ang. bojkott är det helt rätt. Inget fulflyg för mig...

Mvh
    /NotRyan

4 personer gillar detta.
  3. När jag var på MBK i Bangkok förra veckan såg jag en platsannons för servitris på en restaurang.

Lönen var 9.800 THB + tillägg 1.500 THB i månaden. Det är i Bangkok och inte i någon landsort.
    Så 15.000 THB i månaden son grundlön är inte alldeles för låg som det låter, i alla fall inte i Thailand.

1 person likes this.
  4. Nu blir det för mycket OT.

Om jag kommer ihåg rätt har thailändsk anställda på Norwegian anställningsavtal i Thailand. Därför tycker jag inte att det är konstigt med thailändsk lönenivå.

På SAS har svenskanställda svensk lön och inte norsk lönenivå även om svensk kabinpersonal flyger också till/från Norge. Eller har de samma villkor?

Om ni vill diskutera om arbetsvillkor hos olika flygbolag, det är bäst att starta en egen tråd.

2 personer gillar detta.
  5. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Minimilönen i Thailand är 300 THB per dag

6. Smuffe

Smuffe Medlem

OBS!! Väldigt mycket OT men som svar på föregående inlägg om Norwegian...

En polis i Thailand tjänar i snitt 6000-6500 THB per månad och då tillkommer hyra av ev. fordon (läs polisbil/mc etc.) inköp av tjänstevapen och uniformer m.m. m.m.
    Han som jag pratade med för ett par år sedan jobbade för DSI, dvs den lite speciella grenen som har hand om specialutredningar, ansvarar för säkerheten hos politiker osv. Han tjänade runt 8000-9000 THB per månad.
    Jag misstänker att de får några extrapremier och sådant men med tanke på vad poliskåren gör under deras förutsättningar så förstår jag varför de inte köper kroppsskydd och försöker skaffa sig lite extra pengar genom småmutor då de stoppar trafiken och på andra sätt får ihop en del andra pengar.

Nu handlar inte diskussionen om detta men jag ville bara att ni skulle få er en uppfattning om hur löneläget ser ut i Thailand.
    Det är som Dr. Miles skriver... Svenskar skriver svenska avtal och får således ut en svensk lön.
    Norrmän får ut norsk lön tack vare deras avtal.
    Om Herr Kjos anställer thailändsk cabin crew som är stationerade i Thailand och är bosatta där så kommer det skrivas thailändska avtal och därmed får de ut en thailändsk lön.

Å andra sidan så sympatiserar jag med de thailändska anställda som borde sätta ner foten och om möjligt kunna förhandla upp lönen till minst det dubbla. De kommer inte komma på långa vägar upp i samma lönenivå som sina skandinaviska och även europeiska kollegor men de lär vara väldigt nöjda då de hamnar på en lönenivå som kan likställas med medel- till övre medelklass och därmed tjäna väldigt bra hemma i Thailand.

För min del väljer jag flyg efter kvalité med undantag sista minuten om Norwegian är flera 100kr billigare vid en akut sista minuten bokning. Men jag stöttar upproret mot ledningen som borde veta bättre men som ändå börjar bli mer och mer likt Ryanair.
    De hade potential att bli allt annat än detta men pga allt skit som de har börjat med så sjunker de sjukt lågt ner i ett träsk som jag inte vill simma runt i.

7. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju ganska uppenbart att Kjos ägnar sig åt lönedumpning, jag tycker att det är lite fult gjort att sälja på en marknad men godtyckligt välja spelregler från en annan marknad.

Problemet tycker jag ligger i att folk i största allmänhet skiter i hur varor och tjänster produceras så länge det är billigt och när man sedan förlorar jobbet p.g.a. outsourcing blir det ramaskri. Att tänka längre än näsan räcker är inte Svenskens starka sida.

3 personer gillar detta.
  8. Jag känner ingen som har uttalat sig att bojkotta t ex Apples/Samsungs produkter pga de tillverkas i någon fabrik i Kina där de betalar dåligt lön och de har dåligt arbetsvillkor. Vad som gör att just flygbranschen betraktas annorlunda?

11 personer gillar detta.
  9. Pho

Pho Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske man borde bojkotta Thai Airways när man åker från Sverige till Thailand, för de har ju antagligen också thailändska villkor! ;-)

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!